Na letních gumách zatím jezdí jen desetina řidičů. Mohou za to pandemická opatření

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
30. 3. 2021 12:29
Na letní pneumatiky má na konci března přezuto jen každý desátý český řidič. Loni ve stejnou dobu to byla čtvrtina motoristů a předloni 58 procent. Na odklad výměny gum na duben měla vliv vládní opatření proti koronaviru. Na konci března končí povinnost mít na vozidle za zhoršených podmínek zimní obutí. Vyplývá to z průzkumu serveru Pneumatiky.cz.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: ÖAMTC

Podle ředitele Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera má na letošní přezouvání zásadní vliv omezení pohybu i uzavření okresů. "I když pneuservisy zůstaly otevřené, nejtvrdší vlna opatření, která přetrvala do druhé poloviny března, odradila od přezouvání i řidiče, kteří v předchozích letech přezouvali s předstihem," řekl ČTK.

Na přelomu března a dubna by přitom měla teplota vystoupat i nad 20 stupňů Celsia. Zimní pneumatiky nejsou pro tyto podmínky navržené, což se projevuje mimo jiné rychlejším opotřebením i delší brzdnou dráhou. Podle testů výrobce Continental mají zimní pneu až o šest metrů delší brzdnou dráhu na suchu než letní pneumatiky při rychlosti 100 kilometrů za hodinu

Dvě třetiny řidičů chtějí navštívit pneuservis na začátku dubna. Hlavní vlnu přezouvání tak mohou majitelé pneuservisů očekávat v první polovině příštího měsíce. V tomto období chce totiž podle průzkumu Pneumatiky.cz přezout na letní pneu 63 procent řidičů. To může znamenat delší fronty v autoservisech.

Při nákupu pneumatik řidiči až o čtvrtinu častěji volí střední třídu a roste i popularita celoročních pneu. Na těch aktuálně jezdí přibližně pět procent aut a jejich nákup plánuje 12 procent řidičů, kteří chtějí pořídit na léto nové přezutí. Okolo 22 procent řidičů letos nakoupí levnější pneu.

I když se finanční situace některých řidičů oproti začátku koronavirové krize mírně zlepšila, propady příjmů jsou velmi výrazné i nyní. Zatímco na konci března 2020 uvedlo 40 procent řidičů pokles příjmů v důsledku koronaviru, letos má podle průzkumu hlouběji do kapsy 30 procent z nich.

Podle zákona musí mít zimní obutí za zhoršených povětrnostních podmínek nebo auta od začátku listopadu do konce března. Na některých úsecích může značka zimní obutí vyžadovat celoročně. Zimní pneumatiky mají podle výrobců lepší vlastnosti než letní při teplotách pod sedm stupňů.

V Česku se ročně prodají zhruba čtyři miliony pneumatik pro osobní vozy. Řidiči za sadu čtyř pneumatik utratí v průměru 6243 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy