Na černou pistoli raději nesahat. Mazdě zůstane v Evropě jediný naftový model

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 10. 2020 13:47
Na nabídce Mazdy se výrazným způsobem projeví zpřísnění emisních předpisů, které přijde s rokem 2021. V její evropské nabídce skončí takřka všechny naftové modely. Čestnou výjimkou zůstane SUV CX-5.
Mazda 6, ilustrační foto.
Mazda 6, ilustrační foto. | Foto: Eva Srpová

Začalo to nejmenšími Mazdami, dvojkou, CX-3 a trojkou. Ty již s naftovými motory nekoupíte, k dispozici jsou výhradně s atmosférickými benzinovými agregáty Skyactiv-G a v případě trojky s "benzinovým dieselem" Skyactiv-X, který má kombinovat výhody zážehové a vznětové pohonné jednotky.

U dalších modelů přichází prořezávání teď na podzim. Britský Autocar již informoval o tom, že diesely Skyactiv-D končí i v sedanu a kombi Mazda 6. V Česku to je to samé. "K dispozici máme několik aut skladem," doplňuje mluvčí českého zastoupení automobilky Markéta Kuklová.

Konec čeká i naftové varianty crossoveru CX-30. Ty sice ještě v ceníku zůstávají, auto ale nelze zadat do výroby. Mazda má v Evropě k dispozici ještě omezené množství skladových aut, které je schopna případným zájemcům dodat.

Příští rok by tak jedinou naftovou Mazdou mělo zůstat větší SUV CX-5. To si ale minimálně na jeho počátku vybere svoji dieselovou pauzu. Auto projde začátkem příštího roku modernizací, naftové motory ale v jejím rámci zprvu nebudou dostupné, objeví se až později.

Příčinou naftového řezu v podání Mazdy je zpřísnění emisních předpisů. Od příštího roku klesne tolerance, resp. povolený rozdíl mezi emisemi oxidů dusíku (NOx) vypouštěnými v rámci laboratorního testu a při zkoušce v běžném provozu. Mazda se s výjimkou CX-5 u svých naftových motorů obešla bez selektivní katalytické redukce, tedy vstřikování močoviny do výfukového potrubí, které snižuje množství NOx.

Její rozhodnutí je tedy ve své podstatě důkazem, že bez močoviny diesely nejpřísnější normy nesplní. Dá se tušit, že případná úprava aut by byla příliš nákladná. Mazda 6 je navíc již poměrně starým modelem, současná třetí generace se vyrábí již od roku 2012 a před dvěma lety vůz prošel jen výrazným faceliftem.

Navíc je nutné zdůraznit, že prodeje naftových motorů nejsou pro Mazdu nikterak podstatné, za prvních devět měsíců letošního roku odjelo podle údajů Svazu dovozců automobilů s dieselovou Mazdou ze showroomu 30 zákazníků, 1276 jich zvolilo benzin.

Změny v nabídce Mazdy se pochopitelně netýkají čistě elektrického crossoveru MX-30 a také sportovního roadsteru MX-5, který byl nabízen od začátku výhradně s benzinovými motory.

 

Právě se děje

Další zprávy