Na dálnici D1 se pracuje již na čtyřech úsecích. Letos hrozí až osm velkých omezení

Radek Pecák Radek Pecák
12. 3. 2016 6:30
Ředitelství silnic a dálnic se letos rozhodlo zahájit práce na modernizaci tuzemské nejfrekventovanější dálnice D1 spojující Prahu s Brnem v nezvykle časných termínech. Tuto sobotu nastoupili dělníci a stavební stroje již na třetí a čtvrtý úsek. ŘSD počítá dokonce s tím, že by se letos brněnská dálnice mohla opravovat až na osmi částech naráz.
Součástí modernizace je i bourání starých a výstavba nových nadjezdů.
Součástí modernizace je i bourání starých a výstavba nových nadjezdů. | Foto: Radek Pecák

Už ráno zúžili silničáři část dálnice D1 v úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Fakticky tak na části tuzemské nejfrekventovanější dálnice mezi kilometrovníky 178 a 182 zahájili letošní etapu modernizace tohoto úseku, která začala již loni v červnu.

Ta by měla být dokončena ještě letos. Přípravné práce na vybourání starého povrchu a položení nového betonu potrvají podle plánů Ředitelství silnic a dálnic až do prvního jarního dne. Od tohoto data až do 9. července pak budou auta jezdit po polovině staré dálnice v již dobře známém režimu 2+2 jízdní pruhy. 

Od soboty se také začíná pracovat na úseku mezi Psářemi a Souticemi, tedy mezi kilometry 49-56. To je zcela nový úsek. V příštím týdnu bude v noci ze soboty na neděli dálnice kvůli bourání jednoho z nadjezdů v obou směrech kompletně uzavřena. Ještě předtím čekají řidiče zřejmě kolony kvůli zúžení pásu ve směru na Prahu. Bude se tu jezdit jen jedním pruhem.

Pouze po polovině dálnice se jezdí již od pátku v úseku Hvězdonice-Ostředek. Ten se nachází ve vzdálenosti 29-34 kilometrů od počátku této dopravní tepny na pražském Chodově.

Modernizace levého jízdního pásu je tu plánována až do poloviny července.

Dokonce již v lednu začala letošní fáze modernizace mezi Měřínem a Velkým Meziříčím (133.-142. km). Do poloviny března se připravuje levý jízdní pás, tedy ten, po kterém se za normálního stavu jezdí směrem na Prahu. Poté na něj bude převedena kompletní doprava a začne kompletní modernizace pásu směrem na Brno.  

Zřejmě již jen týdny pak dělí motoristy od zdržení v úseku Velká Bíteš (exit 162) - Devět křížů (exit 168). Ředitelství silnic a dálnic již obdrželo nabídky na jeho modernizaci. Nabídky ve výběrovém řízení podalo šest subjektů. Pohybují se v rozmezí částek 685 - 806 milionů korun a firmy nabízejí záruční dobu mezi pěti až deseti lety. Nyní se čeká na vyhodnocení a poté na případné námitky neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Pokud se vyplní předpoklady Ředitelství silnic a dálnic, měla by modernizace ještě během letoška začít také mezi sjezdy na Humpolec (90. km) a Větrný Jeníkov (104. km), rovněž na úseku Exit 75 Hořice - Exit 81 Koberovice a za sjezdem na Jihlavu od 112. kilometru po 119. kilometr u Velkého Beranova. Pracovat by se tak mohlo až na osmi úsecích naráz.

Dosud byla dokončena modernizace 4 z celkem 21 úseků. Původní termín předpokládal dokončení celé části mezi Mirošovicemi a Kývalkou v roce 2018. Nyní je jasné, že práce skončí o několik let později. Náklady na modernizaci celé D1, při které se na každé straně rozšiřuje o 75 centimetrů, mění se horní vrstvy betonu a také se pokládají nové kabely a odvodňovací systémy, se odhadují na 14 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy