Mysteriózní značky na německé dálnici zneklidňují řidiče, pro ně ale určené nejsou

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
24. 5. 2022 6:03
Na dálnici v okolí Mnichova jsou k vidění podivně vyhlížející kruhové dopravní značky s trojúhelníky v černé a bílé barvě. Vypadají jinak než všechny ostatní cedule a řidiči nad nimi kroutí hlavou. Autonomní auta jim ale rozumí.
Tato speciální značka je určená autonomním autům.
Tato speciální značka je určená autonomním autům. | Foto: Getty Images

Točí se tu nové díly seriálu Squid Game, nebo to nějak souvisí s válkou na Ukrajině? Sociální sítě byly plné dohadů, co asi znamenají mimozemsky působící kruhové značky s průměrem 70 centimetrů. Ty se nedávno objevily na dálnici č. 9 mezi sjezdem na Pfaffenhofen a křižovatkou Holledau stejně jako na navazující dálnici 93 směrem na Regensburg. Řidiči je mohou minout celkem třináctkrát. Každý z pruhů má svou vlastní ceduli, rozestup mezi nimi je vždy přesně 2,5 kilometru.

S vysvětlením záhady přispěchal bývalý německý ministr pro dopravu a digitální infrastrukturu Alexander Dobrindt: Černobílé dopravní značení je určeno pro autonomní auta. Řidiči si jich všímat nemusí, o jejich významu by však měli mít povědomí.

"Automatizovaná a navzájem propojená auta se po dálnici pohybují s vysokou přesností. Proto musí v každém okamžiku vědět, kde se právě nachází. A speciální dopravní značky jsou pro tato auta důležitým orientačním bodem," vysvětlil Dobrindt zpravodajskému serveru Nordbayern.

Počítač autonomního vozu využívá mimořádně přesné mapové podklady, ve kterých je projížděná trať zanesena s přesností na centimetry. Při míjení speciální dopravní značky si ověří, zda jsou jeho výpočty správné.

Značení pro autonomní auta přitom nebylo na dálnici u Mnichova umístěno náhodou. Už sedmým rokem tu probíhá speciální projekt Digitální dálnice, který má za úkol otestovat moderní a na budoucnost orientované systémy a technologie v reálném provozu.

Výběr oblasti údajně nijak nesouvisí s domovským místem automobilky BMW, nýbrž s profilem trati. Dálnice tu vede kopcovitým terénem, je plná zatáček a měnících se jízdních pruhů. Na testovaná zařízení to klade mnohem vyšší nároky, než kdyby se pohybovala po nekonečných rovinách, jak je v Německu obvyklé.

Právě v úseku vyčleněném pro Digitální dálnici se za plného provozu mimo jiné zdokonaluje známý systém Car-to-X, který předává informace o aktuální dopravě projíždějícím autům. Zkouší tu i varovné zařízení, které je spuštěno ve chvíli, kdy vjede na dálnici auto do protisměru. A "odpočívadlo budoucnosti" Fürholzen West zase umí řidiče kamiónů navést k volnému parkovacímu místu.

 

Právě se děje

Další zprávy