reklama
 
 

Musíme si dát oddech, přiznávají v Citroënu. Čekají ho oslavy 100 let od založení

28. 11. 2018 16:08
Automobilka Citroën má za sebou náročné dva roky. Téměř kompletně obměnila své portfolio, nejmladším přírůstkem je nová vlajková loď C5 Aircross, což je SUV konkurující například modelům Peugeot 3008, Hyundai Tucson nebo Nissan Qashqai.

Ačkoli se tedy řadí mezi SUV modely, značka poukazuje na to, že se inspiruje kategorií MPV, která byla pro Citroën vždy stěžejní, a tak má tři samostatná posuvná sedadla a také jeden z nejprostornějších kufrů ve třídě. Jeho test aktuálně připravujeme.

"Teď si budeme muset dát všichni hlavně pauzu," řekl Aktuálně.cz Pierre-Yves Couineau, produktový šéf projektu. S modelem C5 Aircross se totiž završila kompletní obměna modelů. Automobilka během posledních 22 měsíců uvedla na trh novou C3, poté také nové malé SUV C3 Aircross, letos na jaře rozsáhlý facelift modelu C4 Cactus, modernizaci C1 a letos na podzim přišlo nové Berlingo.

Oproti loňskému roku si Citroën vede za prvních 10 měsíců v celosvětových prodejích o 3,5 % lépe, a v Evropě je to dokonce o šest procent. V kategorii užitkových aut vykazuje nárůst o 7,8 %. Ačkoli nové Berlingo se uvedlo na trh teprve v září, automobilka už eviduje 50 tisíc objednávek. I nadále však platí, že celosvětově nejprodávanějším modelem je C3 (test modelu vyšel tady).

"Poslední novinku C5 Aircross bude možné v Česku objednávat od prosince letošního roku, až budou oznámeny ceny." řekla Aktuálně.cz tisková mluvčí českého zastoupení automobilky Lenka Martinová.

Předpokládá se, že by mohly být zhruba těsně pod úrovní Peugeotu 3008, který začíná na částce 525 tisíc korun u verze 1.2 PureTech/130 k s manuální převodovkou. K prvním zákazníkům se novinka dostane začátkem příštího roku.

Má jít o skutečně první globální auto značky, prodávat se bude celkem na 92 světových trzích. Montáž probíhá ve dvou továrnách, jedna je v Číně, která už model vyrábí pro tamní trh, ve francouzském Rennes la Janais se nové francouzské SUV bude montovat pro zbytek světa.

"Vyrábět auto pro celý svět není vůbec jednoduché. Čínská C5 Aircross sice na první pohled vypadá stejně, ale v detailech se liší, aby vyhověla vkusu tamním zákazníkům," uvažuje Pierre-Yves Couineau z Citroënu.

Čína je podle něj navzdory letošnímu zpomalení stále jeden z nejdůležitějších trhů pro automobilový průmysl, a není tedy možné specifické požadavky asijských zákazníků přehlížet.

"Na druhou stranu Evropa, Rusko nebo třeba Austrálie si je ve vkusu na auta v lecčems podobná. Necítíme, že by bylo potřeba vlastnit několik malých továren rozesetých všude po světě, věříme, že dvě továrny s modely navrženými pro tyto trhy jsou dostačující," dodává Pierre-Yves Couineau.

C5 Aircross je prvním vstupem do C-SUV segmentu pro tuto značku, nabízí se tedy otázka, jestli nemá strach, že přichází trochu pozdě a bude těžké se v této dnes nabité třídě prosadit.

"Jsem si tím jistý, že jsme nepřišli pozdě. Segment bude růst ještě víc, podle odhadů lineárně poroste minimálně do roku 2024. Navíc věřím, že uvádíme auto, které se svým zaměřením vymyká. Jde o plnohodnotné SUV, avšak s funkčními prvky, které jsou typické pro MPV auta, a tak máme šanci se od ostatních odlišit," říká Pierre-Yves Couineau, který projekt C5 Aircross vedl.

Neznamená to ale, že se Citroën v příštím roce neukáže s žádnou novinkou. Automobilka totiž oslaví v roce 2019 sto let od svého založení, a tak toto jubileum nepřejde bez povšimnutí. "V březnu se ženevském autosalonu odhalíme jednu specialitu a pak na autosalonu v Šanghaji ve druhé polovině další roku jeden koncept," řekl na tiskové konferenci Citroënu Benjamin Cohen z týmu produktové komunikace značky.

Právě v březnu roku 1919 André Citroën oznámil na tiskové konferenci oficiální uvedení modelu Type A na trh, vůz se ukázal v červnu v Paříži a první zákazník si ho převzal 7. července téhož roku.

V roce 2020 pak Citroën uvede na trh svůj první plug-in hybrid, a to v modelu C5 Aircross, a rovněž čistý elektromobil. "V roce 2025 budeme u všech modelů nabízet také variantu na čistě elektrický pohon," řekl na představení C5 Aircross Benjamin Cohen z produktového oddělení značky.

Přistoupí k ukončení produkce modelů, u kterých nyní klesá zájem? "Upřímně říkám, například v případě C-Elyssée k tomuto kroku přistoupit nyní nechceme. I když zaznamenáváme pokles, stále tu jsou důležité trhy, kde zákazníci mají rádi tradiční kategorie, tedy klasické hatchbacky nebo sedany."

"I v Číně je o ně navzdory stoupající popularitě SUV stále zájem, také v Rusku nebo některých částech východní Evropy. Podle mě není rozumné s nimi radikálně skončit, chceme je i nadále udržet, ale vždy záleží na pozici na trhu a také na takové cenové nabídce, aby byla pro zákazníka zajímavá," dodal pro Aktuálně.cz Pierre-Yves Couineau z Citroënu.

Automobilky PSA a Toyota nicméně oznámily, že ukončí výrobu miniaut Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo v kolínské továrně. Nad budoucností C1 tedy visí otazník.

autor: Eva Srpová | 28. 11. 2018 16:08

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama