Motor, o němž neslyšíte. Benzinová Mazda 6 je tajný tip na dlouhověkou ojetinu

Motor, o němž neslyšíte. Benzinová Mazda 6 je tajný tip na dlouhověkou ojetinu
Majestátní siluetu tvoří dlouhá příď ukrývající složité příslušenství motoru, aerodynamicky nízká střecha a splývavá záď.
Útulně uklizený interiér působí kvalitně. Používání se na něm ale podepisuje o něco viditelněji než na autech evropských značek.
Hlavní přístroje napodobují analogové zobrazení.
Kromě ventilace se komfortní fukce soustředí do digitálního rozhraní.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
15. 6. 2022 6:01
Před deseti lety jsme techniku Mazdy 6 kritizovali jako nemoderní. Dnes se jednoduchost benzinových motorů Skyactiv ukazuje jako prorocká volba. Šestka navíc nebývá firemní otloukánek, ale vážený člen rodiny, a tak ji i po letech koupíte zachovalou. U dieselu je to složitější: kdo chce na konci ušetřit, musí připlatit na začátku a hledat nejmladší ročníky.

Japonci to ve střední třídě neměli lehké. Do osmdesátých let se učili, v devadesátých zazářili, ale s příchodem globalizace jako by ztratili směr. Přesun zákazníků ke kategorii SUV dokonal dílo zkázy: Nissan, Toyota ani Honda už sedan ani kombi střední třídy nenabízejí.

Jedinou alternativou ke všudypřítomným Passatům, Insigniím a Mondeu je Mazda 6. Krásná, ale trochu nepraktická, s atmosférickými motory, které nevynikají pružností ani výkonem. A s cenovou politikou, kvůli které si ji do firmy objednali jen ti, co ji opravdu chtěli.

Dnes jich není v bazarech moc, ale najdete mezi nimi pěti- nebo šestileté kusy s nájezdem hluboko pod sto tisíc kilometrů s cenami kolem 450 až 500 tisíc korun. A položíte si otázku, co spolehlivějšího a lépe vybaveného se vlastně dá za takové peníze koupit.

Pravda, karoserie je sportovně nízká, skloněné čelní sloupky neusnadňují nastupování ani nedodávají kabině na vzdušnosti. I vzadu se sedí hodně nízko a první ročníky měly vyloženě odbytou protihlukovou izolaci. Ta se zlepšila až při dílčí modernizaci v roce 2017. Neobvyklé také je, že kombi má kratší rozvor a méně místa na zadních sedadlech než sedan.

S benzinovými motory Skyactiv se ovšem Mazdě povedl husarský kousek. Přímé vstřikování do válců, které u tolika jiných značek přineslo značné potíže s karbonovými úsadami a ředěním oleje benzinem, zvládla bravurně spolehlivě. Dávnou reklamu "Motor, který neslyšíte" lze parafrázovat právě tak, že se o něm nedoslechnete nic špatného. A to ani mezi opraváři.

Nejčastější dvoulitr nemá nadbytek výkonu. V konkurenci přeplňovaných strojoven přesvědčí spíš plynulostí než dynamikou, což se Mazdě jako nové dost vyčítalo. Jako pohon rodinného auta bez sportovních ambicí ale stačí.

Silnější motor 2,5 l budete hledat déle, ale jeho nadhled stojí za to. Spotřebu kolem osmi litrů mají ve finále oba stejnou. Od roku 2018 dvaapůllitr dostal diskutabilní systém vypínání válců, což může být výhledově komplikace. Tuto verzi poznáte podle výkonu zvýšeného ze 141 na 143 kilowattů.

Diesel se Mazdě zpočátku vymstil. Setkalo se v něm několik složitých chyb a výsledkem byly kovové piliny, které s olejem kolovaly po celém motoru a brousily, na co přišly. Třeba ložiska dvou turbodmychadel, která se mění v celku za osmdesát tisíc. Ročníkům 2012 až 15 se vyhněte, ne náhodou jsou jich plné bazary. 

Pozdější provedení fungovalo spolehlivěji, ale často se dožadovalo nápadně časných výměn oleje, takže o úspoře provozních nákladů se nedalo mluvit. Víc jistoty přinesla až poslední verze s AdBlue z roku 2018 a těch je k mání vůbec nejméně. 

Ojetá Mazda 6 III. generace

Na trhu: od 2012 dosud
Ceny ojetin: 260 000 až 1 000 000 Kč
Vnější rozměry: 4870 (kombi 4800) x 1840 x 1450 mm
Rozvor: 2830 mm, kombi 2750 mm
Kufr: 489 l, kombi 522 l  
Motory benzin: 2.0 Skyactiv-G (107 a 121 kW), 2.5 Skyactiv-G (141, později 143 kW)   
Motory diesel: 2.2 Skyactiv-D (110 a 129, později 135 kW) 

Výhodou šestky je, že netrpí žádnými systémovými závadami na podvozku nebo v elektrice ani sklony ke korozi. Ta zde napadá jen plechové rámy náprav, což lze řešit ochrannými nástřiky. Po sto tisících kilometrů ovšem bývá interiér poněkud "vybydlenější" než u cenově srovnatelné konkurence - viklání sedaček nebo upadávání plastů se nedivte, neznamená stočený tachometr.

Čtyřletý exemplář z AAA Auto s najetými 35 000 kilometry vše popsané potvrdil. Táhl tiše a silně jako vítr, s automatem si ovšem řekl o sedm litrů nafty, což se vyplatí opravdu jen dálkařům. V autě bylo nicméně všechno jako nové, a tak ho  za 600 tisíc korun můžeme doporučit i někomu, kdo nechce čekat rok na nového Passata.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 57 minutami

Hasiči zasahují u požáru haly u Čelákovic, vyhlásili třetí stupeň poplachu

Hasiči zasahují u požáru haly v Zápech u Prahy, vyhlásili třetí stupeň poplachu ze čtyř, v hale jsou uskladněny zřejmě autodíly, oleje a plynové lahve, hrozí zřícení konstrukce, řekla mluvčí středočeských hasičů Dagmar Zemanová.

"Požár byl hlášen před 20:00, je v plném rozsahu a hrozí pád konstrukce, na místě je 30 vozidel a 17 jednotek, vypomáhají i pražské," řekla Zemanová. Požár podle ní zřejmě způsobí velkou škodu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

"Vypil jsem příliš mnoho." Britský poslanec rezignoval poté, co sexuálně napadl dva muže

Britský konzervativec Christopher Pincher rezignoval na vládní post náměstka hlavního whipa kvůli údajnému sexuálnímu napadení dvou mužů, které údajně v opilosti osahával ve stranickém klubu v centru Londýna. Konzervativní strana jej v pátek vyloučila z poslaneckého klubu a v Dolní sněmovně bude pokračovat jako nezařazený, uvedla stanice BBC. Whip je vybraným poslancem, který dohlíží na to, aby příslušníci jeho strany hlasovali podle stranických zájmů.

Pincher ve čtvrtek napsal dopis premiérovi Borisi Johnsonovi, který v plném znění obdržel bulvární list The Sun. "Minulou noc jsem vypil příliš mnoho. Ztrapnil jsem sebe i ostatní… .Myslím, že je nyní správné, abych rezignoval na pozici náměstka hlavního whipa," napsal Pincher premiérovi.

Hlavní whip v britském parlamentu zaštiťuje celý systém dohlížení (whipování), je též členem vlády a mnohdy pravou rukou premiéra.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Česko předsednictví v Radě EU navzdory těžké době zvládne, ujistil Fiala

Premiér Petr Fiala (ODS) před večerním Koncertem pro Evropu v Litomyšli ujistil, že ČR zvládne předsednictví v Radě EU, přestože se nachází v těžké době. Česká republika bude dělat vše pro to, aby udržela jednotu EU, která se v těchto měsících ukázala její nejsilnější zbraní, uvedl Fiala. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v projevu řekla, že Česko vždy inspirovalo Evropu příběhy odvahy. Před zahájením koncertu vyskočili na pódium dva aktivisté, kteří s transparenty v rukou demonstrovali za ochranu klimatu.

Fiala ve svém proslovu pogratuloval francouzským kolegům k úspěšným šesti měsícům v čele EU. "Pevně věřím, že Česká republika naváže na francouzské úspěchy a dostojí svým závazkům ve prospěch Evropy a jejích občanů. Nacházíme se v jednom z nejtěžších období posledních desetiletí, ale jsem přesvědčen, že tak, jako jsme zvládli minulé krize, dovedeme si poradit i se současnými problémy," řekl Fiala.

S evropskými politiky v pátek Litomyšli mluvil o tom, co je třeba v nadcházejících měsících udělat, aby obyvatelé členských států žili ve větším bezpečí a byla zachována prosperita kontinentu. "A hlavně, abychom pomohli našim občanům zvládnout rostoucí ceny a zajistili dostatek energií a potravin," uvedl Fiala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Nigérii odsoudil soud tři muže k trestu smrti ukamenováním

Islámský soud v severonigerijském státě Bauchi odsoudil tři muže k trestu smrti ukamenováním, protože se prokázala jejich homosexualita. Podle agentury Reuters to dnes oznámil náčelník náboženské policie, která muže zatkla.

Severní Nigérie je převážně muslimská. Soudy, které se řídí islámským právem šaría, státy v tomto regionu používají k trestání obyvatel za různé činy, od cizoložství až po rouhání.

Šéf náboženské policie v místní správní oblasti Ningi v Bauchi Adam Dan Kafi uvedl, že tři muži byli zatčeni 14. června a obviněni před islámským soudem. Všichni tři, včetně sedmdesátiletého muže, se podle Kafiho k činu přiznali, přestože je nezastupovali právníci. Soudce Munka'ilu Sabo je podle velitele náboženské policie ve čtvrtek odsoudil k trestu smrti, ale mají možnost se do 30 dnů odvolat.

Každý trest smrti vynesený islámskými soudy musí v Nigérii schválit guvernér státu. V Nigérii se homosexualita, stejně jako ve většině afrických zemí, považuje za nepřijatelnou. V této nejlidnatější africké zemi zároveň platí zákon, jenž umožňuje dlouhé tresty odnětí svobody pro osoby odsouzené za veřejné projevy stejnopohlavního vztahu a osoby, které uzavřou stejnopohlavní manželství.

Zdroj: ČTK
Další zprávy