Moderní auta jsou stále větší, některá z nich nesmí jet v zúžených pruzích. Majitelé to často nevědí

Eva Srpová Eva Srpová
25. 8. 2017 11:59
Auta rostou. Stačí se podívat na první generaci Volkswagenu Golf a tu současnou, za tu dobu se auto zvětšilo do šířky o dvacet centimetrů. Jenže zúžené pruhy naopak nerostou. Jezdit na dálnicích v úzkém levém pruhu je tedy zakázáno i některým SUV nebo MPV. Z průzkumu však vyplývá, že většina majitelů vůbec neví, kolik jejich auto měří, a tak ani netuší, že v úzkém pruhu nemají co dělat.
Většina současných aut měří na šířku přes dva metry. V zúžených pruzích jim tak po stranách moc místa nezbývá.
Většina současných aut měří na šířku přes dva metry. V zúžených pruzích jim tak po stranách moc místa nezbývá. | Foto: Radek Pecák

V zúžených pruzích na dálnicích nemá co dělat mnoho aut, a přitom o tom jejich majitelé často neví. Dopravní značka informuje, že auta nesmějí měřit více než 2,2 metru, v některých případech lze vidět i značku opravňující vjezd do levého zúženého pruhu vozidlům širokým pouze dva metry.

Moderní auta ale rostou do všech stran a většina řidičů ani netuší, jak je jejich auto široké. Některá z nich měří i se zrcátky přes dva metry. Rakouský automotoklub ÖAMTC udělal podrobný průzkum mezi řidiči a ukázalo se, že 86 % všech dotázaných nezná šíři svého vozu.

Český automotoklub ÚAMK navíc dodává, že až 90 % všech motoristů neví, zda dopravní značka uvádí rozměr maximální šíře vozidla bez nebo se zpětnými zrcátky. Druhá možnost je správně.

"Pokud si řidič myslí, že údaj o rozměru auta najde ve velkém technickém průkazu automobilu, je na omylu. Bohužel je zde uveden údaj bez zrcátek. Pomoci si lze orientačním připočtením 20 cm," uvádí odborníci z ÚAMK.

Český automotoklub provedl unikátní průzkum většiny vozidel vyskytujících se na našem trhu. V přehledu publikovaném na stránkách ÚAMK může řidič najít a následně si potvrdit, jestli se do zúženého pruhu legálně vejde. Z osobních aut nesmí do zúženého pruhu například Volkswagen Touareg. Podle ÖAMTC má 77 % nových vozidel na trhu šíři i se zrcátky přes dva metry a 29 % přes 2,1 metru.

ÚAMK ale jedním dechem dodává, že to má ještě jeden háček. Striktně podle předpisů sice například se Škodou Octavia současné generace můžeme jet ve zúženém pruhu s označením maximální přípustné šířky vozu 2,2 metru, avšak předpisy zároveň hovoří o doporučeném bezpečnostním odstupu na každé straně čtvrt metru od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel.

"V tomto případě je pak otázkou, jak by se například zachovala konkrétní pojišťovna, která by mohla v případě havárie argumentovat nedodržením bezpečnostního doporučení," dodávají experti z ÚAMK.

Řidiči s vozidlem, které měří se zrcátky na šířku více než 2,1 metru, by také měli vědět, že v Rakousku nemají právo vjet do užšího levého pruhu při práci na dálnici. "Při možné havárii, ale dokonce i průjezdu, který kontrolují policisté přímo na místě nebo pomocí kamer, pak následuje pokuta od 20 euro do 80 euro," dodává ÚAMK.

Automotoklub také připomíná, že například v Praze existuje několik míst (ulice Resslova, K Barrandovu, Strakonická), kde do levého pruhu má dle dopravního značení vjezd povoleno jen vozidlo o maximální šířce 2 metry. Při silniční kontrole nebo nehodě pak hrozí, že řidič dostane pokutu za nerespektování zákazové značky.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Sněmovna lordů velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody

Sněmovna lordů, horní komora britského parlamentu, v úterý velkou většinou vyjádřila nesouhlas a politování nad zákonem o vnitřním trhu, který jde proti částem brexitové dohody. Proti kontroverznímu zákonu, který podle Evropské komise porušuje právně závaznou dohodu, hlasovalo 395 zákonodárců, opačný názor jich mělo 169. Sporným zákonem může vláda premiéra Borise Johnsona zrušit části rozvodové dohody mezi Británií a Evropskou unií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy