Místo bomb ve stíhačkách vymění baterie elektromobilu

Radek Pecák Radek Pecák
22. 2. 2011 0:44
Takové dobíjení je prý dokonce rychlejší než klasické tankování benzínu či nafty
Foto: Aktuálně.cz

Myšlenka vypadá prostě: Místo, aby elektrické auto prostálo bez hnutí minimálně desítky minut či dokonce hodiny spojené kabelem s nějakou elektrickou zásuvkou, zajede jednoduše do jakési stanice, kde mu stroj vyjme vybitou baterii a nahradí ji novou. Takto pak vůz získá energii na dalších minimálně sto padesát kilometrů jízdy.

Cestující prý během operace prý ani nebudou muset vystupovat z vozu.

S projektem již před několika lety přišel ředitel podniku Better Place Shai Agassi. Projekt stanice vyměňující baterie již v roce 2010 otestoval v Tokiu, kde byly pro testování využity tři vozy Nissan Quashqai, přestavěné k pohonu na elektřinu. Jezdily jako taxíky. Agassi si tam pochvaloval, že proces "tankování" elektřiny tímto způsobem je dokonce ještě rychlejší, než kdyby auta běžně do nádrží čerpala benzin či naftu. Speciální mechanismus zvládl výměnu baterie zhruba za minutu.

Dokonce rychlejší než tankování benzínu

Zjednodušeně celá operace vypadá tak, že vůz přijede pro nové baterie ke speciální stanici a zaparkuje na přesně vyznačeném místě. Můžeme si to přestavit obdobně, jako se dnes vjíždí do pásových myček. Robot poté v podlaze auta uvolní úchyty a vytáhne prázdné akumulátory ven. Prázdné baterie na pásu odjedou k dobíjení a naopak se z podzemí vynoří nové akumulátory. Stroj je umístí na patřičné místo, zajistí a auto odjíždí pryč. O ceně zatím firma nehovoří.

Jedním z problémů, který však firmy Better Place řeší, je technická a finanční náročnost stanice, kam auta na výměnu baterií musí přijet. Proto nyní zkoumá, zda by pro tyto účely nešlo využít robot odvozený od stroje, který dokáže nasazovat bomby do příslušných úchytů pod křídly stíhacích letounů F-16. S baterií, která v současnosti váží zhruba dvě stovky kilogramů, by si prý měl hravě poradit.

Pokud by se tento systém osvědčil, chtěl by Agassi již letos v Dánsku a Izraeli začít s masivním provozem elektromobilů s výměnným systémem baterií. Připravuje k tomu různé elektromobily, které již vyrábí nebo se chystá vyrábět aliance automobilek Renault a Nissan. 

Prý za 10 let budou v Izraeli jen elektromobily

Agassi je dokonce tak velký optimista, že prohlásil, že do roku 2015 připadne polovina kilometrů ujetých na silnicích v Izraeli elektrickým automobilům. Podle něj by se mohla benzínová auta v Izraeli přestat používat už za deset let. Důvod k optimismu mu dává skutečnost, že informační středisko jeho firmy již navštívilo 50 000 lidí a zhruba desetina si elektromobil chce koupit.

Řada odborníků je však v tomto ohledu podstatně skeptičtější. Otázka je, zda se opravdu najde tolik lidí, kteří si v blízké budoucnosti zatím poměrně drahé a omezeně využitelné elektromobily budou chtít koupit. Problém je také v tom, že elektromobily, u nichž by bylo možné akumulátory nejen dobíjet ze zásuvky, ale také vyměňovat, připravují zatím právě jen Renault a Nissan. A že by všichni lidé na světě chtěli jezdit jen ve vozech těchto značek není úplně jisté.

A pak je tu ještě jeden další problém. Tím je hrozící nedostatek elektrické energie. Konkrétně Izrael by musel elektrickou energii pro elektromobily získat spalováním uhlí, plynu či dokonce paradoxně nafty. Podle energetika Puala Rivlina má totiž každý provozovaný elektromobil spotřebu energie, která v podstatě odpovídá spotřebě elektřiny jedné průměrné domácnosti. 

 

Právě se děje

Další zprávy