Ministr se zalekl vlastní odvahy. Obří podpora elektromobilů v Německu nebude

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
11. 5. 2022 17:00
Ještě v pondělí to vypadalo, že v Německu proběhne velká dotační revoluce. Pak se ale na adresu spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga snesla nebývale ostrá kritika od jeho koaličních partnerů. A ten zamýšlenou masivní finanční podporu na nákup elektrických aut odvolal.
Foto: Car2go

Deník Handelsblatt začátkem týdne přinesl informaci o plánech Spolkového ministerstva dopravy prodloužit a výrazně zvýšit nákupní prémii u čistých elektromobilů až do roku 2027. Návrhy podle deníku pocházejí ze zprávy ministerstva pro vládu. Její součástí je odborná analýza, jak dosáhnout okamžité nápravy nepříznivého stavu u emisí CO2 z dopravy. Mimo jiné se v ní uvádí, že podpora na nákup čistě elektrického vozu by měla dosáhnout částky až 10 800 eur (270 000 korun). Redakce Aktuálně.cz o tom psala zde.

Wissing, který ve vládě zastupuje liberální postoje strany FDP, a chce "lidem mobilitu umožnit, nikoliv zakazovat", však trvale naráží na odpor některých koaličních partnerů. Zejména předsedkyně strany Zelených Katharina Drögeová požaduje, aby ministerstvo směřovalo víc peněz do hromadné dopravy ve městech a železniční infrastruktury.

S odvoláním na rozhlasovou debatu stanice Deutschlandfunk přišel Handelsblatt pouhý den po zveřejnění kontroverzního návrhu s informací, že Wissing "absurdně vysoké" dotace na elektromobily vylučuje a celou věc označil za "debatu mezi ministerstvy". On osobně prý dává raději přednost tržním pobídkám. Podle stávající koaliční smlouvy má podpora elektromobilů formou dotace kupujícím skončit v roce 2025.

V současnosti vyplácí německý stát ve spolupráci s prodejci při nákupu auta s čistě elektrickým pohonem takzvaný inovační bonus až 9000 eur, pro plug-in hybridní vozy až 6750 eur. Dotuje ale také nákup ojetin. Pět tisíc eur přispívá na čisté elektromobily, 3750 eur na dobíjecí hybridy.

Podmínkou však je, že auto bylo jako nové prodáno v Německu po 4. listopadu 2019 a jeho původní majitel na něj nečerpal žádnou státní podporu. Další podmínkou je také trvalé bydliště či sídlo firmy v Německu.

Jak však ukazuje praxe, tamní štědrý dotační systém na nákup elektromobilů úspěšně využívají i zájemci z jiných zemí. Stačí, aby německý prodejce formálně zaregistroval vůz na sebe, a na faktického kupce ze zahraničí jej přepsal po uplynutí šesti měsíců. Pokud tuto lhůtu dodrží, nemusí státu nic vracet.

 

Právě se děje

Další zprávy