Ministr Brabec chce, aby majitelé aut s vyříznutými filtry částic platili desetitisícové pokuty

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
16. 5. 2016 15:11
Kolem problematiky filtrů pevných částic, které si mnozí řidiči ze svých dieselových automobilů odstraňují, panují v současné době velké rozpory mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí. Možnosti kontroly jsou navíc zatím velmi chabé.
Filtr pevných částic slouží k zachycování sazí vznikajících při spalování paliva
Filtr pevných částic slouží k zachycování sazí vznikajících při spalování paliva | Foto: Radek Pecák

Ministr životního prostředí Richard Brabec chce v připravovaném zákoně o silniční dopravě zvýšit pokuty až na několik desítek tisíc korun pro řidiče, kterým se prokáže jízda autem s „vytlučeným“ filtrem. Zákon, čekající na první čtení ve sněmovně, počítá i s povinností servisů nahlásit dopravnímu inspektorátu každé upravené vozidlo. „Měly by být přísnější tresty, dnes hrozí pokuta deset tisíc korun a pěti bodů. Řidič nemůže počítat s tím, že si nechá filtr vyndat a přitom nebude moc riskovat,“ uvedl ministr pro Hospodářské noviny. 

Řidiči odstraněním filtru z výfukového potrubí šetří peníze a zbavují se starostí s jeho údržbou. Takto upravený vůz, který je ale oficiálně nezpůsobilý provozu na pozemních komunikacích, navíc jezdí rychleji a s nižší spotřebou. Nové zařízení vyjde podle typu vozu nejčastěji na osm až 15 tisíc korun a jeho životnost je omezená na 100 až 300 tisíc kilometrů. 

Silniční kontroly se zatím majitelé aut obávat nemusí, policie dává od problému ruce pryč. „Měření emisí výfukových plynů je plně v kompetenci stanic technické kontroly. V tuto chvíli o kontrole filtrů neuvažujeme,“ uvedl Jozef Bocán z policejního prezidia.

Pokud auto jede bez filtru, do ovzduší vypouští asi tisíckrát víc karcinogenních sazí,“ uvedl Michal Vojtíšek z pražského ČVUT. Ten se problémem dlouhodobě zabývá a upozorňuje, že filtry nejsou samoúčelné. „Zjistili jsme, že při správně fungujícím filtru je počet pevných částic ve výfukových plynech menší než ve vzduchu, který dýcháme,“ dodal.

Na rozdíl od ministra Brabce je ministr dopravy Dan Ťok (rovněž za ANO) proti zvyšování trestů. Zatímco Brabec dokonce zvažoval udělat z odstranění filtru trestný čin, Ťok říká, že je hlavně potřeba tlačit na výrobce, a nikoliv na řidiče. Ti podle něj nemohou být trestáni za to, že ve chvíli, kdy si koupí ojetý diesel za devadesát tisíc korun, nemají další tisíce na nový kus výfukového potrubí. „Za něco takového nemůžeme lidi trestat. Rozhodně bych šel raději cestou motivace výrobců, aby filtry zlevnili,“ řekl Ťok. 

Filtry se montují do všech aut s dieselovými motory už šestnáct let. V sousedním Německu nebo Rakousku si s problémem poradit umí. Pokud tam policie zjistí chybějící filtr na autě při silniční kontrole, udělí řidiči pokutu tisíc eur a může zabavit vůz. 

Postihování řidičů v tuzemsku se kromě Ťoka nelíbí ani dalším osloveným poslancům, kteří se zabývají dopravou. „Cesty vedou přes snížení cen a možnosti levné regenerace filtrů,“ uvedl Stanislav Huml, poslanec za ČSSD.

 

Právě se děje

Další zprávy