Mercedes třídy E ví, že všetci kradnú. Naučil se česky a dokáže nafilmovat zloděje

Martin Frei Martin Frei
12. 8. 2020 6:02
Na české silnice přijíždí modernizovaná verze nejdůležitějšího a nejklasičtějšího Mercedesu. Třída E se po čtyřech letech dočkala vzhledových retuší a úspornějšího pohonu, ale i pokroku v digitalizaci. Konečně má dotykovou obrazovku, hlasová asistentka funguje i v češtině a kamery kolem celého auta natočí nevítané návštěvy.
Foto: Daimler

Dnešní generace třídy E se objevila na podzim 2016 s jemně vyhlazeným designem i monumentálním pásem obrazovek přes půl palubní desky. Přicházející modernizace klasický zevnějšek zachovává a mění hlavně detaily: optiku světel, nárazníky a tři různé verze čelní masky. Z nich nejvíce zaujme Linie AMG na naší fotce, kde velkou hvězdu obklopují elektrizující siločáry složené ze stříbrných puntíků.

Foto: Daimler

Výraznější změna se odehrála na opačné straně. Originální zadní lampy sedanu ve tvaru rozpůlené mandle ustoupily nejtuctovějším vodorovným fajfkám, jaké dnes najdete na všem od Kie Ceed po Opel Insignia. Není to poprvé, co musí designéři Mercedesu při faceliftu zbavit auto původních nápadů a zapřít jeho osobnost. I u ikonických značek a modelů je dnes zjevně silnější volání prodejců po konformitě.

Velkoplošné displeje v kabině zůstaly, změnila se však logika ovládání. I "éčko" totiž dostalo komunikační systém MBUX, známý již z některých dalších modelů. Otočné kolečko na středovém tunelu nahradila dotyková ploška a pravá obrazovka je konečně dotyková, kteréžto módě se konzervativní Mercedes dlouho bránil.

Foto: Daimler

Systém vyniká velmi rychlými reakcemi, menu je částečně konfigurovatelné a hlasové ovládání se rozšířilo na většinu funkcí auta i internetové vyhledávání. Po oslovení "Můj Mercedesi" systém nastaví klimatizaci, naladí rádio, nechá si nadiktovat esemesku, vypočítá trasu, v cíli cesty najde příhodnou krčmu a zjistí předpověď počasí.

Kamera umístěná za čelním sklem, standardně sloužící asistenčním systémům, snímá provoz před vámi. Stačí tedy do konektoru USB zastrčit paměťové médium a můžete cestu rovnou nahrávat. Pokud si připlatíte za paket parkování s 360° sledováním okolí a za pokročilý alarm Urban Guard Plus, kamery zachytí i pohyb lidí v příliš těsné blízkosti vozidla.

Pod kapotou zůstávají čtyřválce dvoulitrového a šestiválce třílitrového objemu, o litr větší osmiválec je vyhrazen rychlé verzi AMG 63. Po vzoru větších motorů jsou nově i čtyřválce vybaveny 48voltovou elektrickou asistencí.

Foto: Daimler

Startér-generátor v převodovce rekuperuje energii při zpomalení, aby při přidání plynu dodal až 180 newtonmetrů točivého momentu. Elektřina zároveň pohání pomocný kompresor přeplňování, který vykrývá prodlevu výfukového turbodmychadla. Při jízdě setrvačností lze spalovací motor vypnout, takže o několik gramů klesly i ostře sledované emise CO2.

Široké uplatnění tu má i plug-in hybridní pohon s elektrickým dojezdem kolem 50 km. Mercedes třídy E je zatím jediné auto, které ho dokáže nabídnout s benzinovým (typ 300e) i naftovým motorem (300de). Díky tomu je možné spojit jízdu bez lokálních emisí po městě s příznivou spotřebou na dálnici.

A tady přichází nejzajímavější novinka ceníku. Základní dieselový čtyřválec 220d s pohonem zadních kol a automatem podražil o 50 000 Kč na 1 385 400 Kč. Avšak zatímco plug-in hybrid 300de byl dosud dražší o půl milionu korun, nově už jen o 252 000 Kč (tedy 1 637 900 Kč).

Takový skok rozhodně neodpovídá zlevnění lithiových baterií za dva roky, co je 300de na trhu. Daleko spíš odráží snahu výrobce prodávat hybridní model i za cenu ztráty, aby se vyhnul ještě dražší pokutě za nadlimitní flotilové emise CO2.

 

Právě se děje

Další zprávy