Mercedes řadí vodíkovou zpátečku. Nejsou peníze, baterie mají přednost

Martin Frei Martin Frei
24. 4. 2020 14:09
Automobilka Daimler, která vyrábí vozy Mercedes-Benz, ohlásila stopku pro vodíková osobní auta. Oficiálně to zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, jenže tu by byl nejrychleji zlevnil právě další vývoj. Skutečná příčina je v tom, že dnešní investice se vrátí za dlouhou dobu. A Daimler teď potřebuje soustředit peníze na úkoly zítřka.
Mercedes-Benz GLC F-Cell.
Mercedes-Benz GLC F-Cell. | Foto: Daimler

Daimler patří k nejstarším zastáncům vodíkového pohonu. První prototyp postavil už v roce 1994, a přestože vývoj technologie střídal různá období aktivity a klidu, v zásadě pokračoval dosud. Jeho posledním plodem byla asi tisícikusová série modelu Mercedes-Benz GLC F-Cell z let 2018 a 2019. Odhodlání propagovat vodíkovou technologii a prosazovat investice do infrastruktury se Daimler věnoval i v rámci sdružení HyFive společně s BMW, Toyotou, Hondou a Hyundaiem.

V prototypu NECAR zabírala vodíková aparatura celý nákladový prostor
V prototypu NECAR zabírala vodíková aparatura celý nákladový prostor | Foto: Daimler

Nedávné prohlášení o ukončení vývoje tedy vypadá překvapivě, ale při dnešní situaci na trhu se mu nelze příliš divit. Stuttgartská značka se už v poslední době dostávala na limity finančních možností. První příčinou jsou investice nutné k urychlené implementaci bateriového pohonu, jíž si vyžádala poněkud nepředvídatelná a před rokem značně zpřísněná regulace EU. Na luxusní značku vyrábějící velká ředitelská auta s vysokými emisemi CO2 tyto povinnosti dopadají tíživěji než třeba na Opel. Jsou ovšem o to paradoxnější, že dálkové koráby ve finále čeká daleko spíš vodíková než bateriová budoucnost. Daimler je tak dnes nucen investovat proti své vlastní perspektivě.

Druhou dírou na peníze je aféra s emisemi oxidů dusíku u starších dieselů, jejíž urovnání včetně právní dohry se vyšplhalo přes osmdesát miliard korun. Do toho přišel propad v Číně, kde si poslední roky Daimler jako mnoho jiných globálních hráčů hojil rány odjinud.

Oficiální zdůvodnění, že vyrobit vodíkové auto je dvakrát dražší než bateriové, obstojí jen těžko. V minulosti byl tento nepoměr mnohem vyšší, a přesto značka ve vývoji pokračovala, ostatně Toyota a Hyundai pokračují i nadále. Vysoká cena dosavadních vozidel plyne mimo jiné z toho, že komponenty se nevyrábějí ve velkých sériích, ale kusově, místy i ručně. Toyota odhaduje, že s novou generací modelu Mirai, která bude sdílet sériově vyráběné díly s vodíkovými autobusy a nákladními vozidly, klesne cena svazku článků o 30 %.

Možnosti vodíku jako energetického média jsou ve skutečnosti obrovské, energetickou hustotu má stále asi stokrát vyšší než nejnovější lithiové baterie, takže na stejnou vzdálenost vystačíte s malou nádrží, kterou navíc natankujete za pět minut. Ke komerčně schůdnému využití těchto výhod v praxi ale vede dlouhá cesta.

Zejména výroba, skladování i distribuce paliva jsou mimořádně náročné na energii i bezpečnost. Také vybavení plnicích stanic bude extrémně drahé, dokud se jeho výroba nerozjede ve větším měřítku. V rámci Evropské unie je je ale rozjetá řada projektů na podporu vodíkové infrastruktury. I kancléřka Merkelová, jinak velká zastánkyně baterií a nabíječek, na loňské konferenci německého průmyslového svazu prohlásila vodík za nejzajímavější nosič energie.

V Londýně jezdí testovací vodíkové autobusy už několik let
V Londýně jezdí testovací vodíkové autobusy už několik let | Foto: Alexander Dennis Limited

Že má vodík stále budoucnost, ukazuje nakonec nejlépe samotný Daimler - stále chystá techniku pro nákladní vozidla a právě minulý týden uzavřel dohodu o spolupráci s Volvem. Nákladní doprava se zcela jistě v budoucnosti bez vodíku neobejde, protože kamionům by baterie na tisíce kilometrů s třiceti tunami nákladu nestačily, natož kontejnerovým lodím.

Tahače a autobusy mají dnes ještě jednu výhodu: vejde se do nich rozměrnější pohonné ústrojí. U osobních aut je prostor pod kapotou limitující. Do žádného dnešního modelu se nevejde svazek článků výkonnější než 100 kW, což v Toyotě Mirai nebo Hondě Clarity stačí, ale na Mercedes-Benz GLC už to bylo málo a musel si vypomáhat velkou baterií. Vedle snížení ceny je právě miniaturizace největší výzvou v konstrukci vodíkových osobních vozidel.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Egypt a Rovníková Guinea postoupily po penaltách do čtvrtfinále Afrického poháru

Fotbalisté Egypta zdolali na africkém Poháru národů po penaltovém rozstřelu Pobřeží slonoviny a postoupili do čtvrtfinále, kde se utkají s Marokem. Poté, co utkání skončilo v normální hrací době i prodloužení 0:0, triumfovali "Faraoni" v pokutových kopech 5:4. Branka nepadla ani v duelu mezi Mali a Rovníkovou Guineou, která uspěla po dramatickém penaltovém rozuzlení 6:5 a příště vyzve Senegal.

Pobřeží slonoviny, které nastoupilo s bývalým obráncem pražské Slavie Simonem Delim, přečkalo v 17. minutě první nebezpečnou situaci, kdy Marmúš orazítkoval dalekonosnou střelou břevno. Svěřenci francouzského trenéra Beaumellea navíc přišli v první půli o zraněného záložníka AC Milán Francka Kessieho.

Ve druhé části se mohli v dresu Egypta prosadit Sulíja a Alnaní, ani jeden však čekání na branku neprolomil. Na druhé straně byl blízko gólu hlavičkující Haller a přesně střílející Zaha, proti nim však skvěle zasáhl brankář Šanáví.

Třiatřicetiletý gólman se v závěru zranil, na jeho místo přišel Gabalski a stal se hrdinou. Brankář egyptského Zamaleku nejprve vyrazil ve 104. minutě technickou střelu Ibrahima Sangárého a v penaltovém rozstřelu vystihl ve třetí sérii pokus Bailyho. Egypt ani jednou nezaváhal a postup sedminásobných šampionů mezi nejlepších osm týmů pečetil hvězdný liverpoolský útočník Salah.

Favorizované Mali se mohlo v zápase s Rovníkovou Guineou ujmout vedení v závěru první půle, kdy rozhodčí Gassama nařídil po kontaktu Doumbii s Mirandou pokutový kop. Po zhlédnutí videa však sudí verdikt opravil a penaltu odvolal.

V oboustranně opatrném utkání nakonec gól nepadl. Poté, co každý z týmů vyslal za 120 minut na branku soupeře pouze jednu střelu, dospěl duel do penaltového rozstřelu. V něm měli pevnější nervy hráči Rovníkové Guineji. Zatímco Eneme v osmé sérii bezpečně proměnil, malijský Sacko selhal. Tým trenéra Obianga Bicoga, který dosud inkasoval na turnaji jen jednu branku, postoupil do čtvrtfinále potřetí v historii.

Mistrovství Afriky ve fotbale - osmifinále:

Pobřeží slonoviny - Egypt 0:0 po prodl., na pen. 4:5.

Mali - Rovníková Guinea 0:0 po prodl., na pen. 5:6.

Čtvrtfinálové dvojice:

Burkina Faso - Tunisko, Senegal - Rovníková Guinea, Gambie - Kamerun, Egypt - Maroko.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Ve správní radě VZP zasednou Kalousek, senátor Kraus i náměstek ministra zdravotnictví Pavlovic

Ve správní radě Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) nově usedne bývalý předseda TOP 09 Miroslav Kalousek, senátor Roman Kraus (ODS) či náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic (Piráti). O obměně členů správní a dozorčí rady největší tuzemské zdravotní pojišťovny ve středu rozhodla vláda, vyplývá z výsledků zasedání zveřejněných na webu. Proti zvolení Kalouska se v minulých dnech vyslovili Piráti.

Vláda podle zákona o VZP jmenuje deset členů správní rady a dalších 20 pak volí Sněmovna. Kabinet může jmenovat také tři členy dozorčí rady a o dalších deseti rozhodují poslanci.

Některým členům správní rady, které jmenuje vláda, už skončilo funkční období. Ministerstvo zdravotnictví navrhlo odvolat pět lidí, tři by měli pokračovat i v dalším funkčním období.

Nově by ve správní radě měl od 27. ledna usednout bývalý ministr financí Kalousek, předseda senátního výboru pro zdravotnictví Kraus, náměstci ministra zdravotnictví Pavlovic a Radek Policar, místopředseda Sněmovny Jan Skopeček (ODS), ortoped a člen ODS Radek Černý a vedoucí oddělení úhradových mechanismů na ministerstvu zdravotnictví Tomáš Troch. Pokračovat by měla náměstkyně ministra zdravotnictví Helena Rögnerová i další zástupci ministerstva Lenka Poliaková a Jan Zapletal.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Světová obchodní organizace povolila Číně uvalit na USA kompenzační cla

Světová obchodní organizace (WTO) povolila Číně uvalit na Spojené státy kompenzační cla v hodnotě 645 milionů dolarů (přibližně 14 miliard Kč). Washington rozhodnutí organizace odsoudil. Čína se v roce 2012 obrátila na WTO, aby napadla cla, která USA zavedly na 22 čínských výrobků od solárních panelů po ocelové dráty kvůli údajným subvencím v letech 2008 až 2012, hlavně v době působení amerického prezidenta Baracka Obamy.

Desetiletý případ týkající se údajných dotací se soustředil na to, zda Spojené státy mohou považovat čínské společnosti, v nichž má většinový podíl vláda, za státem ovládané. Zástupci USA razí, že Peking vyráběné zboží subvencuje a prodává za dumpingové ceny.

Čína původně požádala tříčlenný panel WTO, aby jí přiznal právo uvalit cla na americké zboží v hodnotě 2,4 miliardy dolarů.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Vláda odvolala Válkovou z funkce vládní zmocněnkyně pro lidská práva

Vláda ve středu odvolala z funkce vládní zmocněnkyně pro lidská práva poslankyni opozičního hnutí ANO Helenu Válkovou. Na pozici skončí k 31. lednu. Vyplývá to z výsledků jednání kabinetu. Návrh na jmenování případného nového zmocněnce či zmocněnkyně dnes vláda v programu neměla.

Krátce po nástupu vlády Petra Fialy (ODS) loni v prosinci vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) ČTK řekl, že kabinet v dalších týdnech posty vládních zmocněnců přehodnotí. O tom, že Válková na konci měsíce jako zmocněnkyně skončí, informoval poté server Seznam Zprávy. Válková mu sdělila, že se s premiérem Fialou domluvila, že jako poslankyně opozičního ANO nemůže funkci vykonávat. Zaslala dopis se svou rezignací, odejít chtěla na konci ledna.

Válkovou do funkce vládní zmocněnkyně pro lidská práva jmenovala v květnu 2019 tehdejší Babišova vláda ANO a ČSSD s podporou komunistů. Jmenování vyvolalo ostré reakce, kritici Válkovou označovali za "normalizační komunistku".

Zdroj: ČTK
Další zprávy