Mercedes řadí vodíkovou zpátečku. Nejsou peníze, baterie mají přednost

Martin Frei Martin Frei
24. 4. 2020 14:09
Automobilka Daimler, která vyrábí vozy Mercedes-Benz, ohlásila stopku pro vodíková osobní auta. Oficiálně to zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, jenže tu by byl nejrychleji zlevnil právě další vývoj. Skutečná příčina je v tom, že dnešní investice se vrátí za dlouhou dobu. A Daimler teď potřebuje soustředit peníze na úkoly zítřka.
Mercedes-Benz GLC F-Cell.
Mercedes-Benz GLC F-Cell. | Foto: Daimler

Daimler patří k nejstarším zastáncům vodíkového pohonu. První prototyp postavil už v roce 1994, a přestože vývoj technologie střídal různá období aktivity a klidu, v zásadě pokračoval dosud. Jeho posledním plodem byla asi tisícikusová série modelu Mercedes-Benz GLC F-Cell z let 2018 a 2019. Odhodlání propagovat vodíkovou technologii a prosazovat investice do infrastruktury se Daimler věnoval i v rámci sdružení HyFive společně s BMW, Toyotou, Hondou a Hyundaiem.

V prototypu NECAR zabírala vodíková aparatura celý nákladový prostor
V prototypu NECAR zabírala vodíková aparatura celý nákladový prostor | Foto: Daimler

Nedávné prohlášení o ukončení vývoje tedy vypadá překvapivě, ale při dnešní situaci na trhu se mu nelze příliš divit. Stuttgartská značka se už v poslední době dostávala na limity finančních možností. První příčinou jsou investice nutné k urychlené implementaci bateriového pohonu, jíž si vyžádala poněkud nepředvídatelná a před rokem značně zpřísněná regulace EU. Na luxusní značku vyrábějící velká ředitelská auta s vysokými emisemi CO2 tyto povinnosti dopadají tíživěji než třeba na Opel. Jsou ovšem o to paradoxnější, že dálkové koráby ve finále čeká daleko spíš vodíková než bateriová budoucnost. Daimler je tak dnes nucen investovat proti své vlastní perspektivě.

Druhou dírou na peníze je aféra s emisemi oxidů dusíku u starších dieselů, jejíž urovnání včetně právní dohry se vyšplhalo přes osmdesát miliard korun. Do toho přišel propad v Číně, kde si poslední roky Daimler jako mnoho jiných globálních hráčů hojil rány odjinud.

Oficiální zdůvodnění, že vyrobit vodíkové auto je dvakrát dražší než bateriové, obstojí jen těžko. V minulosti byl tento nepoměr mnohem vyšší, a přesto značka ve vývoji pokračovala, ostatně Toyota a Hyundai pokračují i nadále. Vysoká cena dosavadních vozidel plyne mimo jiné z toho, že komponenty se nevyrábějí ve velkých sériích, ale kusově, místy i ručně. Toyota odhaduje, že s novou generací modelu Mirai, která bude sdílet sériově vyráběné díly s vodíkovými autobusy a nákladními vozidly, klesne cena svazku článků o 30 %.

Možnosti vodíku jako energetického média jsou ve skutečnosti obrovské, energetickou hustotu má stále asi stokrát vyšší než nejnovější lithiové baterie, takže na stejnou vzdálenost vystačíte s malou nádrží, kterou navíc natankujete za pět minut. Ke komerčně schůdnému využití těchto výhod v praxi ale vede dlouhá cesta.

Zejména výroba, skladování i distribuce paliva jsou mimořádně náročné na energii i bezpečnost. Také vybavení plnicích stanic bude extrémně drahé, dokud se jeho výroba nerozjede ve větším měřítku. V rámci Evropské unie je je ale rozjetá řada projektů na podporu vodíkové infrastruktury. I kancléřka Merkelová, jinak velká zastánkyně baterií a nabíječek, na loňské konferenci německého průmyslového svazu prohlásila vodík za nejzajímavější nosič energie.

V Londýně jezdí testovací vodíkové autobusy už několik let
V Londýně jezdí testovací vodíkové autobusy už několik let | Foto: Alexander Dennis Limited

Že má vodík stále budoucnost, ukazuje nakonec nejlépe samotný Daimler - stále chystá techniku pro nákladní vozidla a právě minulý týden uzavřel dohodu o spolupráci s Volvem. Nákladní doprava se zcela jistě v budoucnosti bez vodíku neobejde, protože kamionům by baterie na tisíce kilometrů s třiceti tunami nákladu nestačily, natož kontejnerovým lodím.

Tahače a autobusy mají dnes ještě jednu výhodu: vejde se do nich rozměrnější pohonné ústrojí. U osobních aut je prostor pod kapotou limitující. Do žádného dnešního modelu se nevejde svazek článků výkonnější než 100 kW, což v Toyotě Mirai nebo Hondě Clarity stačí, ale na Mercedes-Benz GLC už to bylo málo a musel si vypomáhat velkou baterií. Vedle snížení ceny je právě miniaturizace největší výzvou v konstrukci vodíkových osobních vozidel.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Po střelbě v Liberci zemřela žena, muže lékaři převezli do nemocnice

Po střelbě v Liberci podlehla žena na místě zraněním, muže lékaři resuscitovali a přepravili do nemocnice. Uvedl to mluvčí zdravotnické záchranné služby Michael Georgiev. Případ si převzali krajští kriminalisté. Televize CNN Prima News uvedla, že zemřel i zraněný muž.

"Mohu potvrdit, že na místě byly dvě osoby. Žena byla několik desítek minut resuscitovaná, ale resuscitace byla bohužel neúspěšná, utrpěla zranění neslučitelná se životem," uvedl Georgiev. "Druhým pacientem byl muž, který byl také několik desítek minut resuscitován, tato resuscitace byla úspěšná a pacient byl transportován do liberecké nemocnice na traumacentrum," řekl mluvčí záchranky. Podle Primy muž zemřel po převozu do nemocnice.

Událost se stala v Rudolfovské ulici v neděli odpoledne. Policie informovala o zásahu s tím, že nebezpečí osobám v okolí nehrozí. Kriminalisté příčiny a okolnosti střelby na místě vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy