Marco Polo putuje Posázavím. Úrovní luxusu překonává obytný Mercedes soupeře

Marco Polo putuje Posázavím. Úrovní luxusu překonává obytný Mercedes soupeře
Obytný Mercedes se nabízí ve třech variantách. Activity, Horizon a nejvyšší, jednoduše nazvané jen Marco Polo.
Vyrazili jsme s ním Posázavím.
Výklopný stan na střeše je praktický. Buď můžete nahoře spát...
... nebo se díky vysunuté střeše pohodlně postavíte uvnitř.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
25. 8. 2022 5:33
Podlaha připomínající dýhu na jachtách, světlá jemná kůže na sedadlech, výkonný motor, vzduchový podvozek a precizně zpracovaný interiér. Marco Polo je odpovědí Mercedesu na obytnou dodávku od Volkswagenu známou jako California. Nabízí punc luxusu a super pohodlí.

Kempovat s autem se dá všelijak. Hodně spartánsky, nebo naopak v maximálním luxusu. S Mercedesem Marco Polo zažijete soužití na úrovni. Obytných variant je víc, konkrétně tři. Activity, Horizon a vrcholná, jednoduše nazvaná Marco Polo, v tomto testu.  

Ta má vše, co si můžete přát. Nejen výklopnou střechu, pod kterou se dá spát, k tomu rozkládací lůžko uvnitř, ale i kuchyňku s dřezem a dvěma vařiči, slušně výkonnou lednici a mnoho schránek, poliček (i se zrcátkem) a také venkovní šroubovací sprchu. Tedy vše, co si můžete od kempinkového auta této velikosti přát.

Vychází z třídy V a měří na délku lehce přes pět metrů, vzadu tak zůstává slušný prostor na cestovatelskou výbavu. Jsou tu sice jen čtyři místa k sezení, ale velmi pohodlná. A když večer zvednete střechu, uvnitř se dá stát a připravovat večeři. Přední křesla lze otočit proti směru a rozložit si tu stoleček.

Ve víku kufru sice nejsou schované kempinkové židličky jako v konkurenčním Volkswagenu, příplatková markýza tu samozřejmě nechybí. Světlá kůže vypadá fantasticky, zvlášť s "dřevěným" dekorem podlahy, do auta na dobrodružné výlety by se ale možná hodil tmavší potah, na kterém nebudou tolik vidět nečistoty. Zpracování interiéru je naprosto špičkové. 

S obytňákem na Sázavě

Obdivovat Sázavu je nejlepší přímo z lodi nebo vlakového okna Posázavského pacifiku. Však jeho houkání uslyšíte při letním putování kolem řeky docela často. Ale i autem to jde, jen cesta přímo kolem vody nevede souvisle daleko a musíte se tu někdy trochu "motat". 

Na Sázavě je krásně, ať jste fanouškem "hradů a zámků" (Český Šternberk, Kácov, Ledeč, Rataje, Týnec, Zruč…), nebo čisté přírody. Městečka a vesnice jsou poměrně malé a celá oblast spíš působí jako kraj chatařů. Kdo má rád pivo a staročeskou kuchyni, za návštěvu stojí pivovar v Kácově. Hned poté, co se podívá, pokud je fanoušek, do místního menšího muzea motocyklů Jawy od Sázavy.

A milovníkům kávy se bude líbit kavárna Kovárna v Ledči nad Sázavou, kde se budete ve starých křeslech a pohovkách cítit jako u babičky na návštěvě, stěny jsou staromilsky vymalované válečkem a prostor osvětlují staré lampy. 

Muzeum Jaw v Kácově.
Muzeum Jaw v Kácově. | Foto: Eva Srpová

V okolí Sázavy je i spoustu poměrně malých vodáckých kempů, přespávat v autě jde i na různých odlehlejších místech. Jedním z nejhezčích je Sluneční zátoka, kam vede ulice Pod Hájem přímo od náměstí v Ledči. Na mnoha místech je Sázava krytá stromy, tady se kaňon otevře zapadajícímu slunci.

Zátoku milovali vodáci a skauti už před sto lety, tady se ostatně konalo několik táborů oddílu Pražská dvojka s Jaroslavem Foglarem. Okolí ho inspirovalo při psaní knihy Hoši od bobří řeky. Tábory se tu pořádají i teď, na březích měděně zbarvené řeky večer sedávají rybáři, ale v noci je tu klid. V opravdu horkých dnech, přesněji tropických nocích, je ale v autě při spaní dost horko a nepomohou ani síťky na stranách střešního stanu. Klimatizace se v obytných dodávkách této velikosti nenabízí.

S Marcem Polem se cestuje v maximálním pohodlí. Má vynikající sedadla a infotainment luxusních vozů. Palubní deska s kulatými výdechy a kvalitním obložením je elegantně navržená. Pokud si přejete mít pocit, že necestujete v jen tak obyčejné dodávce, dostanete ho právě tady. V menu lze také sledovat, kolik čisté a odpadní vody auto veze, lze nastavit úroveň chlazení lednice a další funkce související s kempováním. 

Vrcholnou verzí je model 300d s naftovým dvoulitrem o výkonu 176 kW a 500 Nm, u něhož si na nedostatek výkonu nelze ztěžovat. Zamrzelo pouze občasné cuknutí při podřazování na dvojku, přitom ve všech ostatních situacích je devítistupňový automat královsky hladký a kultivovaný. Podle zástupců v Mercedesu jde o softwarový problém, který se objevil u všech modelů třídy V s tímto motorem a postupně jej odstraňují. A také jsme občas zaznamenali rezonanci od motoru v nízkých otáčkách. Potěšující je spotřeba pohybující se lehce nad hranicí osmi litrů na 100 km.

Jízdním komfortem auto vyloženě ohromí, hrboly a výmoly dokáže vzduchový podvozek žehlit s grácií, kterou by ji osobní dodávky mohly jen tiše závidět. I proto se s obytným Mercedesem dají za maximálního pohodlí jezdit opravdu dlouhé štreky nejen na dálnicích, ale i po středočeských okreskách.

Nikoho proto nepřekvapí, že tak výjimečným vlastnostem odpovídá i cena. Vrcholná varianta Marco Polo 300d vyjde aktuálně na 1 893 045 Kč, testovanému autu bohatá výbava vyšroubovala cenu na 2,6 milionu. Zákazníky, a to dokonce ani ty české, to ale neodrazuje.

Mercedes-Benz Marco Polo 300d

Motor: řad.4válec, 1950 cm3, turbodiesel
Výkon: 174 kW při 4200 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm při 1600 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Kombinovaná spotřeba: 7,9 l/100 km 
Cena: od 1 894 045 Kč

"V posledních letech poptávka po Marcu Polu razantně stoupla. Přestože dříve byla žádanější verze Horizon, teď mírně vede plnotučné Marco Polo. O slabší motorizace prakticky není zájem, s ohledem na vysoký podíl pohonu 4×4 je volba výkonnějších motorů také logická," říká Filip Zelenka z českého zastoupení značky Mecedes-Benz. Češi si totiž rádi pořizují i tato menší obytná auta jako čtyřkolky a to platí nejen pro Mercedes-Benz, ale i nejbližšího rivala Californii.

 

Právě se děje

Další zprávy