Test nové škodovky. První jízdy s Rapidem Spaceback

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 30. 9. 2013 8:12
Menší, ale zajímavější. Není to jen nová karosářská varianta, může oslovit jiné typy zákazníků.
Pastelové barvy rapidu spaceback sluší.
Pastelové barvy rapidu spaceback sluší. | Foto: Škoda Auto

Rapid Spaceback stojí stejně jako větší karosářská varianta tohoto škodováckého modelu, má menší kufr, ale obchodníci ve Škodě Auto přesto předpokládají, že o něj bude minimálně stejný zájem jako dosud o liftback.

Po statickém představení na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem mohli nyní novináři tento vůz otestovat při mezinárodní prezentaci v okolí italské Verony.

Když se o rapidu začalo ve Škodě před několika lety mluvit, měl to prý být především model, který vyplní mezeru ve velikostní řadě škodovek mezi fabií a octavií. Měl vlastně oslovit ty zákazníky, kteří si předtím kupovali octavii ve verzi Tour.

Nápad na vznik varianty Spaceback se zrodil později. Takový vůz zaplní další mezeru ve škodovácké nabídce - vznikl totiž hatchback v kategorii vozů nižší střední třídy.

A po praktickém seznámení s vozem se to zdá být jako poměrně dobrá myšlenka.

Rapid není konkurentem golfu, astry, či mazdy 3, byť některé rozměry by k tomuto srovnání mohly svádět. Rapid i v této karosářské variantě zůstává především praktickým, ale spíše jednodušším vozem. Splňuje všechny bezpečnostní i jiné standardy, i když nenabídne žádnou zvláštní výbavu, ani technické inovace.

Dekory na palubní desce a volantu interiér oživují.
Dekory na palubní desce a volantu interiér oživují. | Foto: Radek Pecák

Jeho hlavním plusem (při porovnání s lifbackem) se zdá být design, který by podle představ designérů Škody mohl zaujmout i mladší a méně prakticky orientované zákazníky než jsou ti, kteří zatím tvoří hlavní proud kupujících škodovek.

Nějaké novinky se ale přece jen najít dají. Například elektromechanický posilovač řízení. V otáčení volantem nyní řidiči nepomáhá hydraulika, nýbrž elektromotor. Odpadá tak hydraulický prvek včetně čerpadla, hadic a hydraulické kapaliny. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost a menší konstrukční rozměry. Z toho pak plyne nižší spotřeba a emise CO2.

Druhou hlavní technickou inovací je nasazení motoru 1,6 TDi ve výkonové variantě 66 kW. Jeho výhodou má být především nízká spotřeba. Motor spojený s pětistupňovou manuální převodovkou má podle výrobce spotřebu 4,4 litru nafty na 100 kilometrů.

Hlavní přednost: Vnitřní prostor

Hlavní předností vozu, což redaktor Aktuálně.cz s tělesnou výškou 186 centimetrů vyzkoušel důkladně, je vnitřní prostornost vozu. Při testu se nejprve pohodlně usadil na místo řidiče a pak s metrem v ruce zkoušel prostor pro člověka stejné postavy sedícího vzadu za řidičem. Výsledky jsou skutečně dobré. Nad hlavou zbývalo více než šest centimetrů a před koleny dokonce téměř patnáct.

Navíc se dozadu skvěle nastupuje díky velmi širokým a ve velkém úhlu se otevírajícím dveřím.

Velikost zavazadlového prostoru odpovídá délce vozu (4,3 metru). Přesto je 415 litrů stále hodně nadprůměrná hodnota. Trojici dospělých či manželskému páru s dvěma dětmi by měl postačovat i pro převoz věcí potřebných na kratší dovolenou.

Hatchback je v Evropě stále žádaným typem karosérie.
Hatchback je v Evropě stále žádaným typem karosérie. | Foto: Radek Pecák

Rapid Spaceback se v porovnání s vloni představeným rapidem liftback proměnil i uvnitř. Interiér dříve působil sice prakticky, ale poněkud nudně a lacině. To nyní zásadně mění lišta přidaná podélně na palubní desku. Tu získají již kupující vozu s druhým stupněm výbavy a mohou si vybírat ze čtyř různých dekorů. Stejná barva se pak objevuje i jako dekorace na volantu. Nové jsou i potahy sedaček, výplně dveří a podobně.

Konec prkennosti

Zřejmě nejpříjemnějším překvapením při prezentaci vozu byly jízdní projev vozu. Zatímco "velký" rapid lifback při nedávném testování na tuzemských venkovských silnicích působil poněkud prkenným dojmem a posádku na nerovnostech nepříjemně natřásal, nový rapid se na italských silnicích pohyboval o poznání plavněji a komfortněji. Zásahy stabilizačního systému přicházejí skutečně až v kritických situacích a nenásilně. Podobnou úpravou projde i rapid liftback.

Technici totiž použili nový typ tlumičů a provedli i další úpravy. Obrovský rozdíl v porovnání s dřívějšími zkušenostmi s rapidem byl znát především na příčných zpomalovacích retardérech, které se v italských městečkách v okolí jezera Lago di Garda vyskytují v množstvím až nepříjemně velkém.

Zatímco v dosavadní variantě rapidu by přejezd tohoto zařízení - v rychlosti jen o málo vyšší než je povolená třicítka - přivodil i zvukový doprovod v podobě tupé rány od podvozku, tentokrát se vůz jen zhoupl a zase rychle stabilizoval. Nepříjemný zvuk se už neozýval.

Přitom se konstruktérům podařilo najít velmi dobrý kompromis nastavení podvozku. Zvýšený komfort na nerovnostech totiž nepřinesl menší schopnost vozu projíždět zatáčky i sportovnějším stylem.

Vůz jsme v Itálii testovali postupně se třemi různými motory. Nejprve se slabší verzí benzinového čtyřválce 1,2. Ten má výkon 63 kW a je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Poté se silnější variantou téhož agregátu (výkon už 77 kW). A nakonec i s dieselovou novinkou 1,6 TDi (66 kW).

Zatímco pro obchodní cestující a vůbec lidi, kteří najíždějí velké porce kilometrů, bude nejvhodnější diesel (byť za něj musíte zaplatit nejméně 358 900 korun, pro ostatní řidiče bude asi nejlepší volba silnější dvanáctistovka. Nabídne maximální rychlost 193 kilometrů v hodině při normované spotřebě 5,4 litru benzinu. My jsme jezdili obvykle se spotřebou sedm až osm litrů, je ovšem třeba dodat, že se jezdilo v členitém horském terénu a ve vyšším tempu. Při testu dieselové varianty pak byla spotřeba jen mírně nad hranicí pěti litrů.

 

Právě se děje

Další zprávy