Rotačním motorem je dodnes unikátní. Mazda RX-7 slaví čtyřicet let, inspirovala se i u Porsche

Třetí generace Mazdy RX-7 je tou dnes asi nejznámější.
Píše se březen roku 1978 a Mazda uvádí na domácí trh nové kupé Savanna RX-7. To je všude jinde známé jen jako RX-7, označení Savanna však v Japonsku odkazuje na předchůdce se jménem Savanna RX-3.
Hlavní odlišnost vozu od konkurence se však nachází pod kapotou. Mazda totiž použila rotační motor, který tehdy instalovala jen pod kapotu luxusních modelů Cosmo a Lucce. Dvourotorová jednotka 12A měla objem 1146 cm3 (jeden rotor nabízel 573 cm3) a výkon 77 kW. Sílu na zadní kola přenášel čtyřstupňový manuál, alternativně zaměnitelný za ruční řazení s pěti stupni nebo samočinné se třemi stupni.
Savanna RX-7 se v Japonsku dočkala okamžitého úspěchu - byla dostupná, ale především měla kompaktní rozměry a motor s objemem menším než 1.5 litru, čímž se majitel vyhnul placení vyšších daní. Nízká hmotnost spolu s kompaktními rozměry pak samozřejmě pomohly také jízdním vlastnostem a dynamice.
Jako RX-7 se kupé dováželo i do Evropy nebo Spojených států (kde zaznamenalo obrovský prodejní úspěch). V USA byl výkon nepatrně snížen na 73,5 kW. Důvodem byly emisní limity. Spojené státy jsou ale zároveň domovem řady speciálních modelů - třeba Leasthersport s lepší výbavou a především celokoženým interiérem.
Foto: Mazda
Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 6. 2018 9:03
Asi žádné jiné auto neproslavilo Wankelův rotační motor tolik jako Mazda RX-7. Japonské sportovní kupé vznikalo ve třech generacích 24 let a za tu dobu si našlo přes 800 tisíc zákazníků. Premiéru přitom vůz oslavil před čtyřiceti lety - v roce 1978 se objevil jako reakce na celosvětovou ropnou krizi a touhu vlastnit sportovní vůz s úspornějším motorem. Historii kultovní Mazdy si připomeňte v následující galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy