Prahu brázdí servisní tramvaj, jenž se v běžné pracovní době stará o důkladné promazávání kolejových oblouků či zelený trávník a fanoušci nenazvou jinak než "mazačka".
Teď má ale jiný úkol, budí pozornost díky naloženému monopostu. Chce tak neotřelým způsobem přilákat diváky na nadcházející událost Red Bullu, která se koná v sobotu 17. srpna na Rohanském nábřeží.
Aby byla ještě fotogeničtější, mazačku nyní polepili modrou folií. Cisternu, kterou vozí na sobě proto, aby mohla zavlažovat zatravněné plochy mezi kolejemi, teď shodila a na její místo se připevnila formule.
Jedná se o závodní monopost RB18, za jehož řízením Max Verstappen a Sergio Pérez reprezentovali tým Red Bull Racing ve Velké ceně formule 1 v roce 2022.
Mazačka s monopostem projíždí celou Prahou po trase naplánované tak, aby byla vidět na co nejvíce místech. Fanoušci ji mohou zastihnout ve Strašnicích, Vršovicích, na I. P. Pavlova, na Karlově náměstí, na Staroměstské, na Letné, na Náměstí Republiky, na Palmovce, v Hloubětíně a na dalších místech.
"Ačkoliv je formule synonymem rychlosti, v případě pražské dopravy musela smeknout před tramvají. Nejrychlejším způsobem přepravy po Praze je přece jezdit městskou hromadnou dopravou," dodává k projektu Petr Witowski.
Akce Red Bullu má být vzrušující podívanou. Diváci uvidí driftovací show i kaskadérské jízdy na motorkách. Hlavní hvězdou je ale monopost RB7, tedy jiný, než v těchto dnech vozí mazačka. Za jeho volant usedne legendární pilot David Coulthard a předvede divákům v pražském Karlíně srdcervoucí zvuk motoru formule.
Monopost RB7 asi není fanouškům třeba představovat. Kdo by ale sezonu 2011 tak dobře nastudovanou neměl, pro toho v kostce uveďme, že se jedná o formuli, která vyhrála jak Pohár konstruktérů, tak v rukou Sebastiana Vettela i Pohár jezdců.
Z devatenácti závodů vyhrál typ RB7 hned dvanáct, z toho jedenáct právě německý mistr světa. Ten v celé sezoně jen dvakrát chyběl mezi nejlepší trojicí a s 392 body porazil o 122 bodů druhého Jensona Buttona z týmu McLaren.
RB7 je monopost ještě z doby, kdy formule 1 neměla hybridní šestiválce. V útrobách tak pracuje osmiválec Renault o výkonu 750 koní, který má maximum až na 18 tisících otáčkách za minutu. Při váze 650 kil pak není divu, že z 0 na 100 km/h zrychluje pod tři vteřiny. Celé je to samozřejmě doprovázené typickým zvukem, který spoustě fanoušků současné F1 velmi chybí.