Matka rodu Toyota RAV4. Počtvrté a nejlépe

Radek Pecák Radek Pecák
2. 3. 2013 8:44
Během osmnácti let zakladatelka třídy SUV vyrostla do délky o 87 centimetrů
Foto: Radek Pecák

Jedno se Toyotě RAV 4 nedá upřít. Před bezmála 20 lety, v roce 1994, byla tím autem, které založilo segment SUV. Auto pro aktivní rekreaci, jak zní volný překlad zkratky RAV, se právě v těchto dnech veřejnosti představuje již ve své čtvrté generaci.

Od té doby značně povyrostla. Zatímco první RAV 4 měla na délku jen 370 centimetrů, ta současná měří 457 těchto délkových jednotek. Značný rozměrový skok udělala i v porovnání s minulou generací. Pro její zaparkování podélně u chodníku nyní potřebujete o dvacet a půl centimetru delší mezeru.

Právě svojí velikostí se vůz dostává na špičku konkurence v této automobilové třídě. Nárůst délky, společně se zvětšeným rozvorem, mimo jiné, jak jsem se osobně přesvědčil při mezinárodní novinářské prezentaci tohoto vozu v Barceloně, přinesl významné zvětšení vnitřního prostoru především pro cestující vzadu a také zavazadlový prostor.

Záď ukrývá velký a dobře přístupný zavazadlový prostor
Záď ukrývá velký a dobře přístupný zavazadlový prostor | Foto: Toyota

Šéfové automobilky Toyota takto hodlají reagovat na zvětšenou konkurenci v tomto segmentu. Zatímco v roce 2010 totiž Toyoty RAV 4 měla jen  devět přímých konkurentů, v letošním roce si jich zákazník může vybírat z prakticky dvojnásobné nabídky. Vstup dalších výrobců do třídy nejprodávanějších sportovně užitkových aut se navíc zřejmě dá očekávat. Je to totiž jedna z mála částí automobilového trhu, která roste i v době krizových let v období 2008-2012.

Toyota při konstruování nového vozu vyšla vstříc požadavkům  zákazníků a změnila způsob otevírání víka na zádi. To se už neotevírá do strany, ale vzhůru, stejně jako prakticky u všech moderních aut.

Zatím bez rezervy

Na zádi už také není připevněné rezervní kolo. Nepříjemná zpráva pro zákazníky, kteří si budou chtít novinku hned koupit (objednávky již dealeři Toyoty začali přijímat) ale je, že v současnosti není k mání plnohodnotné ani dojezdové rezervní kolo. V případě drobnějšího defektu si řidič bude muset poradit za pomoci lepící sady, v případě větší škody na pneumatice bude muset volat odtahovou službu. Na možnosti, jak do zavazadlového prostoru umístit alespoň dojezdovou rezervu, se ale podle ujištění českého zastoupení automobilky již pracuje.

Pod podlahou je další velký odkládací prostor
Pod podlahou je další velký odkládací prostor | Foto: Toyota

Zatím je tedy pod dnem podlahy kufru k dispozici další velká schránka, do níž se bez problémů vejde i letecké kabinové zavazadlo. Samotný zavazadlový prostor má objem  547 litrů, zmíněný box pod podlahou dalších 100.

Toyota předpokládá, že drtivá většina jejích zákazníků si objedná novou generaci RAV 4 s pohonem všech kol. Točivý moment elektronika může rozdělovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 ve prospěch předních kol a v případě potřeby lze až polovinu výkonu „poslat" na zadní kola.

Interiér má jiné tvary, než jsme zvyklí u evropských SUV
Interiér má jiné tvary, než jsme zvyklí u evropských SUV | Foto: Toyota

Inženýři japonské značky se rozhodli využít výhody pohonu 4x4 pro pomoc sportovněji založeným řidičům. Pokud je aktivováno tlačítko Sport, elektronika vyhodnotí, že se vůz nachází v zatáčce a přenese 10 procent hnacího momentu a postupně to může navýšit až na zmíněných 50 procent. To napomůže dynamičtějšímu průjezdu zatáčkou. Jak jsem si ověřil v praxi během řízení vozu v serpentinách nad Barcelonou, skutečně je to (při bezprostředním porovnání s chováním vozu v normálním režimu) citelný rozdíl. V něm se totiž točivý moment na zadní kola přenese teprve v okamžiku, kdy senzory shledají, že se přední kola již začala protáčet.

K lesní chatě dojedete

Auto samozřejmě není primárně určeno pro sportovní jízdu, jedná se o klasického představitele třídy SUV, které díky výšce podvozku nad zemí (téměř 19 centimetrů) může bez problémů projet i neudržovanou lesní či polní cestu. Nicméně, konstruktéři se snažili, aby se jízdní vlastnosti co nejvíce přiblížily rodinným sedanům či kombíkům. Tomu napomohlo rovněž mezigenerační snížení výšky vozu o  dva a půl centimetru, naopak zvětšení šířky o tři centimetry a zvětšení rozvoru o plných deset centimetrů.

Tlačítko, které není jen pro ozdobu
Tlačítko, které není jen pro ozdobu | Foto: Toyota

Uvnitř také panuje o poznání větší ticho, dokonce i při dálničních rychlostech lze zaznamenat jen minimální aerodynamický hluk. Toyota k tomu v tiskové zprávě uvádí, že například na základně venkovních zpětných zrcátek byla použita stabilizační žebra ve tvaru ploutví, která Toyota začala používat na základě zkušeností získaných v dobách jejího působení ve Formuli 1. Zrcátka jsou přitom velká a dávají výborný přehled o tom, co se děje za vozem, i díky zabudovanému systému monitorování takzvaného mrtvého úhlu.
Ceny nové Toyoty RAV4 jsou velmi podobné těm, za jaké se v Česku dosud prodávala starší generace. Za vůz s dieselovým motorem 2,0 a s výkonem 91 kW a pohonem předních kol zákazník zaplatí nejméně 614 900 Kč.

Ve výbavě přitom už  jsou elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, světla pro denní svícení z LED, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední i zadní okna, přední i zadní středové loketní opěrky,kožený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, rádio s CD, palubní počítač, asistent pro rozjezd v kopci, 7 airbagů a dálkově ovládané centrální zamykání.

Verze s pohonem všech kol začínají na sumě 641 900, verze s pohonem všech kol  a s motorem spalujícím naftu jsou k mání od 686 900. V tomto případě jde dokonce o silnější ze dvou nabízených vznětových motorů (2,2 s výkonem 110 kW).

 

Právě se děje

Další zprávy