Maserati láká na zvuk svého prvního elektromobilu. Konkurenta mu chystá i Ferrari

Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 1. 2020 13:04
Elektřina se i mezi výrobci sportovních vozidel stává stále častěji poptávaným typem pohonu. Italské Maserati tak už v příštím roce představí svůj první čistý elektromobil, který v posledních dnech začalo testovat. A ačkoliv neznáme vzhled nového vozu, automobilka z Modeny alespoň poodhalila zvuk připravované novinky.
Reklama poutá na nový elektromobil Maserati | Video: Maserati

Celkem se pohonné ústrojí testuje dle Maserati ve třech prototypech, které se navzájem odlišují barvou karoserie. Jeden je bílý, druhý zelený a třetí červený. Inspirace italskou trikolorou je zjevná. Ve všech případech byla kombinace odstínů inspirovaná modelem GranTurismo Zéda, které v loňském roce oslavilo konec výroby modelu GranTurismo.

Italský výrobce uvádí, že s posunem od zadní do přední části mění karoserie povrch - zatímco vzadu je využíván světle saténový efekt, s přechodem do přední části se mění na zářivou barvu. Římská číslice MMXXI je potom nápovědou, kdy se představí sériové auto.

První elektrické Maserati se tak objeví v roce 2021 a možná trochu překvapivě nepůjde o sériovou variantu Alfieri, ale o nástupce modelů GranTurismo a GranCabrio. Sériová produkce bude umístěna do Turína, k samotnému pohonu zatím značka řekla jen tolik, že byl vyvinut vlastními silami v Modeně. Vedle toho pak rovněž přišla s již zmíněným videem, na němž je možné si auto krátce poslechnout.

Nová generace GranTurisma je přitom jednou ze součástí chystané modelové ofenzivy Maserati na příští roky. Už letos značka ukáže svůj první plug-in hybrid na základě zmodernizovaného sedanu Ghibli. Premiéra by se podle magazínu Automotive News Europe měla uskutečnit v dubnu na pekingském autosalonu.

Testovací prototyp nového supersportu Maserati.
Testovací prototyp nového supersportu Maserati. | Foto: Maserati

V květnu bude mít premiéru dlouho očekávaný nový sportovní model. Obrázky testovacích prototypů značka zveřejnila už na konci loňského roku s tím, že v jejich útrobách se nachází nové pohonné ústrojí vyrobené a vyvinuté Maserati, které se stane základem rodiny motorů pro další modely značky. Je přitom pravděpodobné, že se za silnou kamufláží ukrývá produkční verze modelu Alfieri. I tento chystaný sportovní model se dočká elektrifikace.

Mimo tyto tři novinky také víme, že příští rok začne produkce menšího SUV v nové továrně v italském městě Cassino. Značka do ní investovala přibližně 800 milionů eur. Modernizace se dočkají také stávající typy Quattroporte a Levante. Vedle automobilů sestává ofenziva Maserati také v zavedení nového programu pro personifikaci vozidel a postupného zavádění technologií pro autonomní jízdu úrovně 2 a 3 z pěti možných.

Chystané elektrické Maserati nicméně nebude ve světě sportovních aut první s tímto typem pohonu. Například Lotus již loni odhalil model Evija se čtyřmi elektromotory o výkonu 1471 kW a produkcí omezenou na 130 kusů. Jen o trochu slabší, konkrétně 1397 kW, je další plně elektrický supersport Pininfarina Battista, který vznikne v počtu 150 kusů.

A ve výčtu nesmí chybět ani připravovaná druhá generace Tesly Roadster, jejíž výkon sice zatím znám není, ale z 0 na 97 km/h má zrychlit za 1,9 vteřiny a rozjet se na více než 402 km/h.

Ferrari zatím elektromobil nemá, do roku 2025 ale podle uniklých patentových snímků také přijde s plně bezemisním sportovním modelem. Podle serveru CleanTechnica by mělo jít o vůz typu GT s dlouhou kapotou. Do stejného segmentu aktuálně spadá model 812 Superfast.

Aktuálně nicméně značka se vzpínajícím se koníkem nabízí model SF90 Stradale, což je plug-in hybrid s výkonem 736 kW. Ferrari udává, že na elektřinu ujede supersport se zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,5 vteřiny celkem 25 kilometrů.

Na hybridní technologii vsadilo také Lamborghini. To loni ve Frankfurtu ukázalo model Sián, který vznikne v omezené sérii 63 kusů. Pod jeho kapotou je kombinace benzinové V12 a 48V elektromotoru, přičemž celkově nabízí kupé výkon 602 kW.

Zajímavostí je ukládání energie pro elektrický pohon - to neprobíhá do klasické baterie, ale do superkondenzátoru, který je lehčí a také se rychleji vybíjí a nabíjí. Sián nicméně na rozdíl od SF90 neumí jezdit jen na elektřinu. Ani Lamborghini se však úplně nebrání elektromobilu. Nepůjde ale o supersport, britský Autocar již loni přišel s informací, že by to mohl být sedan (či čtyřdveřové kupé) s premiérou v roce 2025.

Hybridní pohonné ústrojí v útrobách supersportu ukázal také britský McLaren u modelu Speedtail. Ten má celkem 772 kW a je schopen dosáhnout rychlosti až 403 km/h. Vzniknout má celkem 106 kusů, produkce začne v letošním roce.

Právě kombinace benzinového a elektrického motoru se má stát základem nabídky britského výrobce - podle dřívějšího produktového plánu bude do roku 2025 celá nabídka disponovat tímto typem pohonu s tím, že baterie by měly umožnit až půl hodiny okruhového jezdění čistě na elektřinu.

Porsche už má v nabídce plně elektrické čtyřdveřové kupé Taycan nějakou dobu. Nabízí ho přitom v několika variantách. A v podobně jiného čtyřdveřového kupé či stylového kombi Panamera, respektive SUV Cayenne, má Porsche k dispozici také plug-in hybrid. Nabídka elektrických Porsche se má v budoucnu rozšířit například o menší SUV Macan.

S čistým elektromobilem to zkoušel rovněž Aston Martin, který loni představil limuzínu Rapide E se dvěma vzadu umístěnými elektromotory o celkovém výkonu 449 kW. V plánu bylo vyrobit 155 aut, nicméně britský Autocar na začátku letošního roku přišel s informací, že z limuzíny se stane jen výzkumný projekt pro budoucí elektrifikaci a nevznikne tak ani limitovaný počet kusů.

To jiný britský výrobce, Bentley, již oznámil, že do roku 2023 celé jeho portfolio nabídne plug-in hybridní variantu. V roce 2025 by potom dle dřívějších spekulací měl přijít také první čistý elektromobil Bentley. Koncernový sourozenec Bugatti potom podle agentury Bloomberg pracuje na elektrickém čtyřmístném modelu, který by byl výrazně levnější než Chiron.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 42 minutami

S ochranou maďarského plotu na hranicích bude pomáhat 50 českých policistů

S ochranou vnější hranice schengenského prostoru bude od 15. října na maďarsko-srbské hranici pomáhat 50 českých policistů. Na pondělním zasedání to schválila vláda, sdělil na tiskové konferenci vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Kontingent bude na místě působit dva měsíce.

O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil minulý týden při návštěvě Maďarska premiér Andrej Babiš (ANO). Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun, peníze dnes kabinet uvolnil a budou převedeny do rozpočtu ministerstva vnitra.

Česko tak bude mít policejní kontingenty v Severní Makedonii, Slovinsku a Maďarsku. Hamáček minulý týden nabídl svému slovinskému protějšku Aleši Hojsovi prodloužení české policejní mise. Desítka českých policistů se na tamní hranici s Chorvatskem přesunula v létě.

"Česká republika jasně dává najevo, že jakkoli nemáme vnější hranici Schengenu, jsme solidární a na vnější hranici pomáháme," řekl Hamáček. Česko podle něj za poslední čtyři roky na ochranu a projekty spojené s ochranou vnější schengenské hranice vynaložilo 1,1 miliardy korun, na ochranu české hranice a výbavu policie 400 milionů.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Propuštění horníci dostanou od státu měsíčně 5300 korun, někteří až na pět let

Státní příspěvek 5300 korun měsíčně po dobu tří měsíců až pěti let v závislosti na odpracované době a věku pracovníka mají do budoucna získat také propuštění zaměstnanci Severočeských dolů (SD) ze skupiny ČEZ nebo Vršanské uhelné ze skupiny Sev.en Energy finančníka Pavla Tykače. Počítá s tím návrh na úpravu nařízení vlády, který kabinet schválil. Na Twitteru o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). V současné době mají podle nařízení nárok na příspěvek propuštění zaměstnanci 12 firem, loni v listopadu byla přidána Sokolovská uhelná.

"Všichni horníci, kteří budou muset skončit v důsledku útlumu hornické činnosti mají ode dneška stejné podmínky. Na vládě jsme na návrh MPO rozšířili restrukturalizační příspěvek pro dotčené pracovníky, a to na všechny subjekty, které v budoucnu ukončí těžbu," uvedl ministr.

Návrh počítá s tím, že se počet těchto firem rozroste na 17. Kromě Severočeských dolů a Vršanské uhelné mají mít na příspěvek nárok také tři dceřiné společnosti SD: Prodeco, Revitrans a SD - Kolejová doprava. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v předkládací zprávě materiálu uvedlo, že důvodem předložení tohoto návrhu je přijmout řešení, které by do budoucna alespoň částečně umožnilo minimalizovat očekávané dopady vyplývající ze ztráty zaměstnání zaměstnanců těchto firem.

"V případě všech v návrhu uvedených subjektů bude v budoucích letech ohroženo zaměstnání více než 5200 zaměstnanců (současný stav) zabývajících se těžbou hnědého uhlí, respektive činnostmi s těžbou přímo souvisejícími, v regionu (Ústecký kraj), který má v současné době nejvyšší nezaměstnanost v České republice. Ta k 30. červnu 2021 dosáhla výše 5,58 procenta, zatímco celková nezaměstnanost v rámci celé ČR dosáhla výše 3,73 procenta," napsalo v podkladech pro vládu MPO.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

T-Mobile do konce listopadu vypne svou mobilní síť 3G

T-Mobile začne na začátku října na Moravě vypínat svou starší mobilní síť 3G. Kompletní ukončení jejího provozu naplánoval na konec listopadu. Uvolněné frekvence v pásmu 2100 MHz chce využít pro rozvoj sítě 5G. Oznámil to v tiskové zprávě. Většina uživatelů by vypnutí sítě neměla nijak pocítit.

Konkurenční Vodafone 3G vypnul na konci letošního března. O2 začala síť postupně vypínat ve třech krocích od konce května. Důvodem je rovněž využití frekvencí pro novější technologii 5G.

Ukončení provozu 3G se podle mluvčí Zuzany Svobodové dotkne méně než jednoho procenta zákazníků T-Mobilu, jelikož drtivá většina v současnosti používaných mobilních telefonů využívá pro datové přenosy technologii LTE a nově prodávané smartphony stále častěji podporují i sítě 5G. Nejstarší telefony bez připojení k mobilnímu internetu budou nadále pro hlasové hovory i SMS využívat síť GSM, která zůstává v plném provozu a její pokrytí je výrazně širší než pokrytí sítě 3G.

"Vypnutí sítě 3G naši zákazníci nijak negativně nepocítí, protože její roli již před dlouhou dobou převzala síť LTE (4G). Pro operátory je ale uvolnění pásma 2100 MHz velmi důležité pro další rozvoj nejmodernější vysokorychlostní sítě 5G,“ uvedl manažer INS a Fix produktového managementu Zdeněk Bumbálek.

Postup, jak ověřit, zda je zákazník na vypnutí sítě 3G připraven, lze nalézt na stránce http://www.t-mobile.cz/3g. Soukromé i firemní zákazníky, které může ukončení provozu sítě 3G ovlivnit, T-Mobile informoval prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy