Malé autobazary krachují. Důvodem je nedokonalá legislativa i větší informovanost zákazníků

Jiří Kaloč
21. 11. 2017 11:50
Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů ČR (APPAA) zveřejnila meziroční bilanční zprávu o stavu prodeje použitých automobilů na českém trhu. Podle ní ukončilo svoji činnost v posledním roce celkem 56 prodejců ojetých vozidel. Z toho bylo celkem 87 procent těch, kteří měli v nabídce nejvýše 50 vozidel. Dalších 13 prodejců bylo z asociace vyloučeno hlavně kvůli nekalým obchodním praktikám. V Česku se přitom prostřednictvím autobazarů prodá okolo 230 tisíc automobilů z celkového počtu 700 tisíc ojetých vozidel. Ostatní jsou totiž dovezeny nebo prodány individuálně.
Foto: Radek Pecák

Podle asociace je největším problém českého trhu s ojetými automobily nedokonalá legislativa. Předseda APPAA Petr Přikryl tvrdí, že prodej ojetin není v Česku nijak regulován a funguje prakticky stejně jako v divokých 90. letech minulého století. "Ojetá vozidla může prodávat kdokoliv, a to dokonce i bez patřičné odbornosti," říká Petr Přikryl.

Ve své dlouholeté praxi se prý často setkával s prodejci, kterým chyběly základní technické znalosti a do prodeje přijímali vozidla po totálních haváriích nebo v žalostném technickém stavu. "Taková auta se stále dokola dostávají do oběhu a jsou ve výsledku nebezpečím českých silnic," varuje Přikryl.

Dalším diskutovaným problémem je podle Přikryla nechuť úředníků kvalifikovat stáčení tachometrů jako trestný čin. "Němečtí policisté zabavili při speciální akci více než 300 vozidel s přetočeným tachometrem a zatkli několik desítek lidí. Tohle je u nás zcela nemyslitelné, protože přetáčení tachometrů je v podstatě legální."

Ačkoliv se legislativa nezměnila, počty stížností na autobazary se snížily. Jejich zákazníci jsou totiž stále lépe informováni a auta nakupují spíše ve velkých autobazarech s minimálně 100 modely v nabídce. Kultivace trhu s ojetinami se zlepšuje také díky férovému chování velkých prodejců. Podle Přikryla by měl stát zákazníka více chránit, lépe vymezit pravidla pro obchod a mnohem více spolupracovat s profesními organizacemi.

Zároveň by měly mít autobazary větší oporu v legislativě. "Přístup k informacím o vozidlech je v ČR prakticky nulový. Například databáze Ministerstva dopravy je přístupná pouze majitelům vozidel, nikoliv zájemcům o koupi. Navíc obsahuje informace od STK, které však zvláště u dovezených automobilů mohou být již upraveny," vysvětluje Petr Přikryl.

Jako příklad uvádí stížnost kupujícího, který reklamoval nákup vozidla od prodejce v Karlových Varech s přetočeným tachometrem o 400 tisíc kilometrů. V systému Ministerstva dopravy byl přitom údaj z STK, která vozidlo kontrolovala až po přetočení tachometru. "Na prodejce, který opakovaně nabízí vozy se stočeným tachometrem, je současná česká legislativa zatím krátká," konstatuje smutně Petr Přikryl.

Mezi další obvyklé nedostatky malých autobazarů patří především neúplná servisní historie vozů, nemožnost kontroly v externích servisech před nákupem vozu, neseznámení zákazníka s technickým stavem vozu před nákupem popřípadě absence reklamačních oddělení a nedostatečná komunikace při případném problému.

 

Právě se děje

Další zprávy