BMW M5 zůstává nejrychlejším sedanem v nabídce této bavorské automobilky. Nejsportovnějším vozem ovšem od nynějška bude jiný čtyřdveřový model - BMW M6 Gran Coupe.
Redaktor online deníku Aktuálně.cz se zúčastnil mezinárodní prezentace tohoto vozu v Mnichově a mohl se s ním v okolí tohoto města také krátce projet.
Pod dlouhou kapotou této "střely dlouhého doletu" se skrývá stejný motor jako v řadě dalších "emkových" modelů BMW. Konkrétně v X5 M a X6 M a také ve zmiňovaném voze M5. Je to dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor o zdvihovém objemu válců 4,4 litru.
Jeho parametry budí úctu. Výkon motoru vrcholí na 560 koních při 7200 otáčkách a točivý moment dosahuje 680 Nm od otáček 1500 za minutu.
Za normálních okolností je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na standardních 250 km/h, ale jízda touto rychlostí je v takovém voze, jak jsme si mohli prakticky ověřit na úseku německé dálnice s neomezenou rychlostí, v podstatě velká nula.
Hydraulický posilovač zůstal
Velká část budoucího majitelů tohoto vozu tedy určitě sáhne po příplatkovém paketu, díky němuž získají keramické brzdy a také odblokování omezovače a tudíž maximální rychlost 305 kilometrů v hodině. Právě takto byl vybaven i vůz, který dostali novináři na testování.
Standardem u všech BMW M6 Coupe je karbonová střecha, aktivní zadní diferenciál a také systém start&stop. Instalace takového zařízení do vozu s tímto charakterem vzbuzuje možná pousmání, jenže i díky tomu se podařilo snížit tabulkovou hodnotu spotřebu o desetinu pod magickou hranici deset litrů. Právě to určitě po konstruktérech vozu marketingoví specialisté BMW požadovali.
Na druhou stranu, i přes snahu o úsporu paliva, ve voze zůstal hydraulický posilovač řízení, díky němuž má řidič neocenitelnou možnost rozeznat, co se právě děje s předními koly, přestože elektrický posilovač by nepochybně ještě další kapky paliva dokázal ušetřit.
Zvenčí dává BMW M6 Gran Coupe okolí sice decentně, ale přesto jasně najevo, co je zač. Na značný rychlostní potenciál odkazuje jednak čtveřice výfuků a také obří dvacetipalcová kola. O karbonové střeše již byla řeč.
Nejdříve funkčnost, až pak luxus
Interiér vpředu je zcela prost okázalostí. Žádné výrazné prošívání obložení palubní desky, žádné výšivky na sedačkách. Velmi decentní, velmi funkční..... Vzadu je skvělé pohodlí pro dva, v případě nouze je tu i prostřední pás pro třetího cestujícího.
V autě se sedí nízko, a to je v kupé nepochybně správně, byť jde o kupé s délkou přes pět metrů a s dvěma páry bočních dveří.
Rozvor je o 11 centimetrů delší než u kupé řadě 6 a měří bez pár centimetrů tři metry a to má zase vliv, společně s komponenty a naladěním podvozku na neskutečnou stabilitu auta na všech typech silnic, ať řidič nastolí jakkoli vysoké tempo.
Motor má sportovní zvuk i v nízkých otáčkách, ale do kabiny proniká jen v uším lahodící intenzitě. Teprve po vytočení nad hranici pět tisíc otáček (červené pole v otáčkoměru začíná až nad sedmi tisíci otáčkami) se ozve výrazněji.
Osmiválec spolupracuje s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou, která řadí skutečně hbitě. V členitých úsecích je ovšem dobré využít manuální mód a řadit pomocí velkých pádel u volantu.