Born in the USA: Luxusní SUV chce dobýt Evropu. Vyzkoušeli jsme Cadillac XT4

Born in the USA: Luxusní SUV chce dobýt Evropu. Vyzkoušeli jsme Cadillac XT4
Cadillac je jednou z mála ryze amerických značek, které mají zastoupení na evropském trhu.
Jeho prodejním výsledkům by mělo pomoci malé SUV XT4, které jsme mohli v předstihu vyzkoušet v Česku.
Auto má na délku 4,6 metru, a velikostně se tak řadí lehce pod konkurenční Volvo XC60, BMW X3 nebo Audi Q5.
Range Rover Evoque nebo BMW X1 jsou výrazně menší.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
16. 8. 2019 6:02
Možná by se mohlo zdát, že americký koncern General Motors se po odprodeji Opelu francouzskému PSA z Evropy zcela stáhl. Není to ale pravda. V Evropě ještě prodává Chevrolety Camaro (byť s ním koncem srpna skončí) a Corvette a na starém kontinentě působí i zastoupení luxusní automobilky Cadillac. Prodejně to dosud nebyla žádná sláva, ale právě testované SUV XT4 by pro Američany mohlo znamenat zlom.
Cadillac XT4 je nejmenším SUV a vozem vůbec v nabídce americké luxusní značky.
Cadillac XT4 je nejmenším SUV a vozem vůbec v nabídce americké luxusní značky. | Foto: Martin Přibyl

Existuje totiž dobrý důvod, proč jste při vybírání auta o Cadillaku nepřemýšleli. Jeho nabídka není zrovna evropská. Nejoblíbenějším a nejznámějším vozem značky v Evropě je dlouhodobě obří SUV Escalade, které má ale ve verzi s prodlouženým rozvorem na délku téměř 5,7 metru, a tak je jeho provoz ve stísněných evropských uličkách vhodný jen pro určitou (a velice omezenou) sortu lidí.

Luxusní sedan CT6, to také není nic pro Evropu, kde ředitelé firem dávají přednost naftovým BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S.

Kromě toho jsou tu výkonné modely ATS-V a CTS-V. Ty sice v porovnání s evropskou konkurencí nejsou zase až tak drahé, CTS-V vyjde na 2,7 milionu (BMW M5 je o pět set tisíc dražší). Koupě auta s pohonem zadních kol a 6,2litrovým kompresorovým osmiválcem o výkonu 477 kilowattů ale vyžaduje také určitou (nemalou) odvahu a velký rozpočet na benzin a pneumatiky.

Naštěstí pro Cadillac a jeho působení v Evropě si již i americký trh žádá menší modely. V Evropě se dá pořídit SUV XT5, které je velikostně někde mezi BMW X3 a X5, a na podzim automobilka slibuje uvedení menšího modelu XT4, který jsme mohli v předpremiéře vyzkoušet na českých silnicích v kanadské specifikaci.

Jak ukazují statistiky, podobná SUV jsou v Evropě v kurzu, jejich prodeje setrvale rostou. XT4 je nejmenším Cadillakem, na délku má 4,6 metru, což je o trochu méně než Mercedes GLC nebo Volvo XC60, ale zase o dost více, než kolik měří takové BMW X1 nebo Range Rover Evoque.

Velikostně je to tak překvapivě dobrý kompromis mezi vnitřním prostorem (pohodlně se do něj vejde čtyři až pět pasažérů, kufr je obstojný, byť poměrně nízký pod pevným krytem), dostatečně reprezentativní karoserií a použitelností v Evropě. Relativně snadno se s ním parkuje, vejdete se do zúžených pruhů i stísněných uliček.

Američané udeřili evropský hřebíček na hlavičku

Interiér Cadillaku XT4 je příjemný místem: zpracování je velice dobré, stejně jako ergonomie i materiály.
Interiér Cadillaku XT4 je příjemný místem: zpracování je velice dobré, stejně jako ergonomie i materiály. | Foto: Martin Přibyl

XT4 by díky tomu měl být autem, které si na starém kontinentu koupíte proto, že chcete SUV, ne kvůli tomu, že toužíte po "americe". Automobilka s ním tak v Evropě má velké plány. Felix Weller, viceprezident Cadillaku pro Evropu, Rusko, Izrael a Střední východ, vloni v říjnu slíbil i dieselovou variantu a speciálně vyvinutý benzinový motor.

I náš kanadský model ale ukazuje, že americká auta nemusí "žrát i trávu u silnice". Benzinový přeplňovaný dvoulitr (jeho starší verze můžete potkat v Opelech) umí při nízké zátěži vypnout dva ze svých válců, má přímé vstřikování, proměnný zdvih ventilů a sám se vypne při stání na světlech.

Je také spojen s devítistupňovým automatem s dlouhou devítkou, která snižuje spotřebu na dálnici, a s pohonem všech kol, u něhož jde pomocí dvou spojek odpojit kardanův hřídel, tak aby se zbytečně netočil a nezvyšoval jízdní odpory. XT4 tak jde natvrdo přepnout na pohon předních kol, čtyřkolku si můžete sami zapnout jen na mokru, sněhu nebo když je to prostě potřeba.

V režimu Tour je XT4 čistou předokolkou. Ostatní dva módy udělají z auta 4x4.
V režimu Tour je XT4 čistou předokolkou. Ostatní dva módy udělají z auta 4x4. | Foto: Martin Přibyl

Všechno to funguje velice dobře. S autem jsme během týdenního testu jezdili se spotřebou lehce přes devět litrů, což je přijatelné a vlastně ani ne o moc horší, než za kolik jezdí podobně velká naftová SUV.

Díky tomu, že motor má 240 koní, nebudete strádat ani dynamicky. Dvoulitr je sice slabší v nízkých otáčkách, ale od dvou tisíc nabídne solidní zátah.

Amerika vyznává komfort

Sportovním autem americký Cadillac XT4 pochopitelně není. Převodovka řadí rozvážně, podvozek je nastaven tak, aby se nonšalantně přenášel přes dlouhé vlny, a slušně ztlumí i ostřejší, užší nerovnosti, s nimiž v USA nemají tolik zkušeností jako u nás.

V zatáčkách se auto sice příliš nenaklání, ale odtažité a lehké řízení nebo sklon k nedotáčivosti, když začnete skutečně tlačit na pilu, vás donutí si ostrou jízdu zase hezky rozmyslet. S Cadillakem se jezdí nejvýše svižně, ne rychle.

V amerických křesílkách se příjemně absolvují dlouhé cesty. Nechybí ani masážní programy.
V amerických křesílkách se příjemně absolvují dlouhé cesty. Nechybí ani masážní programy. | Foto: Martin Přibyl

Mezi přitvrzenými sportovně laděnými německými konkurenty je vysloveně komfortně laděný Cadillac unikátní a vlastně velice příjemnou nabídkou. Stačí se uvelebit v pohodlných sedadlech s masážní funkcí a odvětráváním a onen americký původ vám najednou bude překvapivě po chuti. Snad až na zvláštní účinek elektrohydraulického posilovače brzd, který zhoršuje jejich dávkování.

Zatímco jízdní vlastnosti jsou otázkou priorit, interiér do určité míry na Němce ztrácí. XT4 sice působí jako bytelně a kvalitně postavené auto, ale použité materiály nejsou tak luxusní a palubní systém není tak technicky na výši.

Ovládání pomocí dotykového displeje a otočného ovladače je ale intuitivní a díky tomu, že funkcí není přehršel, snadno se v infotainmentu vyznáte. Chybějící on-line služby snadno nahradí vyladěná podpora systémů Android Auto a Apple CarPlay, které přenesou do auta obsah chytrého telefonu. Ten lze mimochodem nabíjet v šikovné schránce pod loketní opěrkou.

V testovaném kousku nefungovala navigace (chyběly mapové podklady) a systém postrádal i počeštění. Obojí bude prý doplněno, jakmile se XT4 oficiálně dostane na evropský trh. Vyřeší se i problémy s nefunkčním systémem čtení značek, který nerozezná česká rychlostní omezení.

O úspěchu rozhodne cena i prodejní síť

Cadillac XT4 2.0t AWD

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3, turbo
Výkon: 177 kW při 5000 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 208 km/h (odhad)
Zrychlení 0-96 km/h: 7,2 s
Spotřeba: dle US norem 10,7 l/100 km (město), 8,1 l/100 km (dálnice)
Objem zavazadlového prostoru: 637 l (vzpřímená opěradla, po střechu) 
Cena: 1 625 000 Kč (v test. výbavě, po proclení atd.)

Evropská premiéra XT4 by se měla odehrát na podzim tohoto toku. Zatím je možné ho individuálně dovézt z USA, Kanady nebo Mexika, kde se auto již běžně prodává. Tak to ostatně udělala společnost Tucar, která auto na test zapůjčila. Firma ze středočeských Tuklat je zatím autorizovaným servisem Cadillaků a usiluje o to, aby se stala oficiálním prodejcem. Ten je zatím v Česku jen jeden: United Cars v Praze 10.

Klíčová pro úspěch Cadillacu XT4 bude cena, kterou nasadí evropské zastoupení. Musí s ní překonat neznámost značky a také omezenou síť autorizovaných partnerů. Soupeři jsou navíc silní a v Evropě zavedení: ať už se jedná o BMW X3, Volvo XC60, Mercedes GLC nebo Audi Q5. Komfortní podvozek a svébytná odlišnost (druhý Cadillac na silnici jen tak nepotkáte) k úspěchu stačit nebudou.

Cadillac prodává XT4 ve sportovním a luxusním provedení. Sportovní poznáte podle čirých zadních světel.
Cadillac prodává XT4 ve sportovním a luxusním provedení. Sportovní poznáte podle čirých zadních světel. | Foto: Martin Přibyl

Pokud byste se rozhodli pro individuální dovoz, počítejte s cenou, která u testovaného kousku v téměř plné výbavě (chybí jen adaptivní podvozek a plný balíček asistenčních systémů) dosahuje na více než 1,6 milionu korun. Podobně naspecifikovaný, ale o něco větší Mercedes GLC sice vyjde o sto tisíc dráž, ale v ceně máte i servis na šest let zdarma a vůbec podstatně širší síť partnerů, kteří se vám o auto postarají.

 

Právě se děje

Další zprávy