Luxusní dovážená auta jsou teď v Rusku kvůli kurzu rublu levná. Jejich prodeje trhají rekordy

ČTK ČTK
8. 2. 2016 10:43
Kvůli poklesu kurzu rublu vůči dolaru jsou nyní luxusní auta vyrobená v zahraničí v Rusku v současné době výrazně levnější než na jiných trzích. Například kabriolet Porsche 911 Turbo S má v přepočtu aktuálně cenovku o čtvrtinu nižší než v USA. Rusové navíc do drahých aut ukládají své peníze, protože pokles jejich hodnoty je v této zemi nižší než například v západní Evropě.
Podobná auta jsou na ruských silnicích i přes krizi stále častější.
Podobná auta jsou na ruských silnicích i přes krizi stále častější. | Foto: Aktuálně.cz

Rusko se sice potýká s hospodářskou krizí, na ruských silnicích se však objevuje stále více vozů luxusních značek jako Porsche a Rolls-Royce. Je to paradox, zatímco celkový prodej aut v zemi se kvůli oslabení rublu a poklesu cen ropy prudce snížil, jedna oblast se vzepřela trendu - luxusní auta. Prodej vozů Porsche, Bentley, Rolls-Royce a Lexus loni rostl, přestože ruská ekonomika se propadla do recese, píše agentura Reuters.

"Je to zvláštní," říká analytik IHS Automotive Tim Urquhart. "Dokonce i v absolutně nejhorším zoufalství, ve kterém je ekonomika v tuto chvíli, se zdá, že těmto značkám se vede dobře."

Pokles mezd odradil množství lidí od nákupu nového auta v jakékoliv cenové kategorii. Ale pro ty, kteří si mohou dovolit mimořádně luxusní auta, je nyní na nákup vhodný čas. Rubl v loňském roce klesl k dolaru o téměř 20 procent, což znamená, že luxusní auta vyrobená v zahraničí jsou v Rusku podstatně levnější než jinde.

Například nový kabriolet Porsche 911 Turbo S stojí v Rusku 11,8 milionu rublů, což je v přepočtu 151 687 dolarů. Ve Spojených státech se stejný model prodává za 200 400 dolarů. Některé prémiové modely jsou nyní v rublech dvakrát až třikrát levnější než v dolarech, dodává šéfka jednoho z autosalonů firmy Rolf Marija Malinská.

Bohatí Rusové také raději ukládají své bohatství do luxusních aut než do nestabilního rublu. Jak upozorňují analytici, hodnota zahraničních vozů v Rusku obvykle neklesá tak rychle jako na Západě.

Ruský trh s luxusními vozy má za sebou dlouhou cestu. Ještě v 70. letech minulého století jezdily v Moskvě jen tři mercedesy. Jeden z nich vlastnil tehdejší vůdce Leonid Brežněv, další pak šachový mistr světa Anatolij Karpov a písničkář a básník Vladimir Vysockij.

Ruský automobilový trh si deset let udržoval vysoký růst o více než deset procent. V roce 2013 však začal klesat kvůli ekonomickému zpomalení v zemi způsobenému propadem cen ropy a západními sankcemi uvalenými na Moskvu kvůli Ukrajině. Loni prodej nových aut podle údajů podnikatelského sdružení AEB klesl o 36 procent a očekává se, že klesne i letos, čtvrtým rokem za sebou.

Několika málo luxusním značkám se však stále daří. Prodej Bentley loni stoupl o sedm procent a vozů Rolls-Royce o pět procent. Porsche zažil loni růst o 12 procent a Lexus o šest procent. Porsche a Lexus jsou také jediné dvě značky, kterým se podařilo udržet nepřetržitý růst prodeje v Rusku od roku 2012, kdy prodej v zemi dosáhl rekordních téměř tří milionů vozů. Porsche a Rolls-Royce přiznávají, že jim pomáhá devalvace rublu.

Zájem o luxusní vozy také upozorňuje na velké rozdíly v bohatství Rusů, které jsou ještě patrnější kvůli hospodářskému útlumu. Reálné mzdy, tedy upravené o inflaci, v zemi loni podle vládních údajů klesly o 9,5 procenta.

Nové auto je pro mnoho Rusů nedostupné. Loňský nejprodávanější vůz Lada Granta stojí 368.900 rublů (116.000 Kč). Průměrná měsíční mzda v zemi v prosinci činila 42.684 rublů, cena nového vozu tak odpovídá zhruba roční mzdě. V případě luxusních vozů cena modelu Rolls-Royce Ghost SWB nyní činí 19 milionů rublů, což je částka, za kterou je možné koupit více než 50 vozů Lada.

 

Právě se děje

Další zprávy