Lexus přiváží na trh nový sporťák. RC F je za 2 145 000 Kč

23. 12. 2014 6:40
Pětilitrový osmiválcový motor je schopen vyprodukovat výkon až 477 koňských sil.
Foto: Lexus

Nejvýkonnějším sportovním vozem s osmiválcovým motorem, který kdy vyvinuli inženýři automobilového koncernu Toyota, je kupé Lexus RC F.

Nyní se automobil dostává do prodeje i v České republice. Cena byla stanovena na 2 145 000 korun.

Pod kapotou kupé je osmiválcový motor 5,0 l o výkonu 477 k a točivém momentu 530 Nm. Nový motor má o 12 % vyšší výkon než jednotka v modelu IS F, ze které byl odvozen; maximum výkonu se zvýšilo o 54 k (40 kW) na výsledných 477 k (351 kW) a nejvyšší otáčky vzrostly z 6800 na 7300 ot/min. Maximum točivého momentu se posunulo až na 530 Nm při 4800 až 5600 ot/min.

Foto: Lexus


RC-F zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,5 s, dosahuje pružného zrychlení z 80 na 120 km/h za pouhých 3,7 s, překonává 0-400 m s pevným startem za 12,5 s a dosahuje maximální rychlosti 270 km/h (elektronicky omezeno).

Inteligentní diferenciál

Osmistupňová převodovka SPDS (Sports Direct Shift) je vybavena šesti režimy volitelnými řidičem, včetně nového řídicího módu G-sensor AI-Shift, jenž sleduje síly bočního zrychlení G a následně optimalizuje volbu převodových stupňů při rychlé sportovní jízdě.

Kupé RC F je celosvětově prvním vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který může být na přání vybaven inteligentním diferenciálem TVD (Torque Vectoring Differential), jenž dále zlepšuje mimořádné jízdní schopnosti díky lepšímu záběru a držení stopy.

V České republice bude tento model nabízen ve třech základních výbavách Executive, Premium a Carbon.

V základní výbavě je 8 airbagů, parkovací senzory, zadní elektricky stavitelný spoiler, LED technologie ve světlech vozu, systém proti odcizení, 4,2“ barevný informační displej, 7“ Lexus Media Displey s funkcí Mirror link, elektronicky řízená dvouzónová klimatizace, přední sportovní sedadla stavitelná v 8 směrech, startování motoru tlačítkem či tempomat.  

Foto: Aktuálně.cz

V modelu RC F je poprvé použit tříramenný volant se silným věncem eliptického průřezu a průměrem 370 mm (novinka u značky Lexus), nabízející lepší kontrolu nad vozem při sportovní jízdě.

Zcela nová sedadla RC F s dlouhými opěradly se inspirovala elastickým sportovním oblečením. Speciální čalounění zajišťuje optimální oporu pro záda, ramena, tělo i nohy během akcelerace, brzdění či průjezdy zatáčkami, kdy je řidič vystaven velkým silám bočního zrychlení.

O tuhost šlo v první řadě

Kvůli dosažení co nejlepších jízdních vlastností konstruktéři vozu přes jeho poměrně kompaktní rozměry (délka 4705 mm, šířka 1845 mm a výška 1390 mm) použili dlouhý rozvor 2730 mm a široký rozchod 1555 mm vředu, resp. 1560 mm vzadu.

Navíc dveřní prahy mají bezmála dvojnásobný průřez v porovnání s modelem IS, což se podepisuje na vyšší pevnosti kabiny a jízdní stabilitě. Zesíleny jsou i podlahové panely vpředu a byly použity výztužné plechy uprostřed podlahové části. Jako další opatření byly použity boční výztuhy pod čelním oknem, zvýšil se počet spojů u přední výztuhy a výztuhy dveřního prahu v přední části; totéž platí pro zadní výztuhu, výztuhu dveřního prahu v jeho zadní části a výztuhy v zadní části karoserie. Výsledkem komplexního nasazení výztuh propojujících levou a pravou stranu ve spodní části karoserie vozidla je vyšší stabilita bez zbytečných náklonů a lepší reakce řízení. Použití lepidel ke spojování panelů karoserie pomáhá zvyšovat tuhost karoserie a současně potlačovat vibrace.  Dalšího snížení hmotnosti o 10 kg lze dosáhnout pomocí paketu prvků z kompozitů (výbava na přání) – zahrnuje kapotu, střechu a zadní křídlo.

Foto: Lexus



Kupé Lexus RC F je vybaveno zcela novými výkonnými brzdami Brembo s vylepšeným chlazením; jednotka řízení soustavy ABS zahrnuje i senzor svislého zrychlení. Součástí soustavy jsou brzdové kotouče 380 x 34 mm se šestipístkovými protilehlými třmeny z hliníku vpředu, resp. kotouče 345 x 28 mm se čtyřpístkovými protilehlými třmeny z hliníku na zadní nápravě. Použití monoblokových hliníkových třmenů přineslo nižší hmotnost při současném zvýšení tuhosti.

RC F GT 3 má hmotnost jen 1250 kg

Pro RC F jsou k dispozici čtyři různé varianty 19" kol, vždy z kovaného hliníku v zájmu optimální tuhosti a co nejnižší hmotnosti. Šířka pneumatik u RC F se na jednotlivých nápravách liší; vpředu najdeme obutí 255/35 R19, zatímco vzadu jsou širší pneumatiky o rozměru 275/35 R19.

V návaznosti na úspěch modelu RC F v panasijské závodní sérii Super GT vyvinula automobilka Lexus výrazně upravenou variantu sportovního kupé V8, označenou RC F GT3 a určenou pro jízdu na závodních okruzích. Model RC F GT3, splňující přísné parametry GT3 (kategorie cestovních vozů podléhající předpisům Mezinárodní automobilové federace FIA), vzešel ze společného tříletého vývoje společnosti Lexus International a její pobočky Techno Craft, která rovněž zajistí jeho výrobu na objednávku.

GT3 je širší a nižší než standardní kupé RC F (délka 4705 mm, šířka 2000 mm, výška 1270 mm, rozvor 2730 mm), ale po nahrazení ocelových karosářských komponent pomocí dílů z uhlíkových vláken a úpravě interiéru v souladu se soutěžními specifikacemi váží GT3 jen 1250 kg. Upravená verze agregátu V8 5,0 l z RC F dosahuje maximálního výkonu cca. 540 k.

 

Právě se děje

Další zprávy