Levný tam, kde to nevadí. Ojetý Renault Mégane je nenáročný dříč bez drahých vrtochů

Levný tam, kde to nevadí. Ojetý Renault Mégane je nenáročný dříč bez drahých vrtochů
Po prvním faceliftu z roku 2012 Mégane trochu prokoukl, za příklad francouzské elegance bychom ho ale asi neprohlásili.
Také palubní deska odráží spíše snahu o levnou výrobu.
Nesmějte se, tohle před deseti lety vypadalo moderně. Nástupce se nicméně později vrátil ke klasickým ručičkám.
Odemykací karty ani čtečky v této generaci už nezlobí. Všechny křehké mechanické kontakty nahradil přenos elektromagnetickým polem.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
9. 10. 2020 6:01
Minulá generace Méganu měla v roce 2009 těžký úkol. Zásadně zlepšit kvalitu a zachovat příznivou cenu. Úspory proto nijak neskrývala a vidíte je hned: nevýrazný design, levně zpracovaná a trochu stísněná kabina, kompromisní poloha za volantem. Náročnější motoristy auto moc nezaujalo, zato si získalo ty, kteří hledí na poměr ceny a výkonu. Což platí i mezi ojetinami.

Jako nový vtrhnul Mégane do Čech s cenou od 299 900 Kč, pozdější zjednodušená verze Generation dokonce klesla k 249 900. I kombi Grandtour vycházelo o rovných 90 000 Kč levněji než Octavia, a tak u nás o zákazníky neměl nouzi. Díky tomu dnes najdete v bazarech dostatek aut s jasným českým původem. Většinou ovšem chudě vybavených, poněvadž takto definovaná cílová skupina nepřiplácí ani za koberečky.

Také pod kapotou nejčastěji vrčí jednoduchý nezmar, benzinová šestnáctistovka. Moc úsporná není a na dálnici jí dochází dech, ale mechanicky nemá čím vytrestat. Některé série záhy zradila ložiska převodovky, což znamená opravu za deset tisíc. Většinou už proběhla v režii prvního majitele a celkově se netýkala velkého počtu aut. Přesto při zkušební jízdě pozorně poslouchejte, zda se při přidání nebo ubrání plynu něco neozývá.

Silnější 1.4 TCe jede živěji, ale deset tisíc u něj nejspíš utratíte za opravu vytahaného rozvodového řetězu. Spotřebu je těžko udržet pod osmi litry, navíc motor nejčastěji najdete v dovezeném autě s nejistou historií. V roce 2012 ho nahradil mnohem úspornější 1.2 TCe, ale povedl se ještě méně: nezvládnuté přímé vstřikování benzinem smývá olej ze stěn válců tak dlouho, až se vydřou. Neberte ani auto po výměně motoru, nový není lepší.

Asi už si říkáte, kde vlastně zůstala ta bytelná technika. Možná vás to překvapí, ale nejlepší volbou je diesel. A protože motory 1.5 a 1.9 dCi neměly z minulosti nejlepší pověst, je třeba znova připomenout tlustou kvalitativní čáru, kterou tato generace Renaultů udělala na osobní příkaz obávaného cifršpióna Carlose Ghosna. Ten totiž vyžadoval snížení nejen výrobních, ale i záručních nákladů. Což by bez poctivé techniky nešlo.

Oba motory dnes patří k tomu spolehlivějšímu, co lze v této třídě sehnat. Sériové selhávání vstřikovacích čerpadel u patnáctistovky je minulostí, stejně jako zadírání na klice u silné, i když méně hospodárné 1.9 dCi. Na jaře 2012 ji vystřídala stejně odolná, úspornější, živelně a tiše táhnoucí jednotka 1.6 dCi, se kterou je Mégane vůbec nejlepší. Potíže se vstřikovači nebo recirkulací spalin se žádnému dieselu nevyhnou, určitě tu však nejsou častější než u konkurence.

Foto: Martin Frei

Dokonce i nejzákladnější 1.5 dCi s 63 kW a pětistupňovou převodovkou, které jsme si půjčili v autocentru AAA Auto, funguje v Méganu velice příjemně. Pružný tah z nízkých otáček v dnešním hektickém provozu stačí, a díky odpruženému setrvačníku je motor i pod plynem nečekaně tichý. Je ale pravda, že unavený setrvačník jednoho dne prodraží výměnu spojky o 13 000 Kč. Chybějící šestka je poznat až na dálnici, kde motor dosahuje 2600 otáček. Záleží tedy na jízdním profilu uživatele, jak důležité to pro něj bude.

Renault Mégane (3. generace)

Na trhu: 2009 až 2015
Vnější rozměry: 4302/4559 x 1808 x 1680 mm*
Rozvor: 2641/2703 mm*
Kufr: 372/486 l*
Motory benzin: 1.6 16V (74/81 kW), 1.2 TCe (85/97 kW), 1.4 TCe (96 kW)
Motory diesel: 1.5 dCi (63 až 81 kW), 1.6 a 1.9 dCi (96 kW), 2.0 dCi (110/120 kW) 
Ceny ojetin: 80 000 až 200 000 Kč

*) hodnoty pro hatchback a kombi

Ano, karoserie je nízká, v jednoduše tvarovaných sedadlech si bůhvíjak nepohovíte, řidič to má ke každému pedálu jinak daleko a pohled na plastovou krajinu v barvě šedé myši není povznášející. Krátký hatchback je v podstatě dvoumístný a vhodný spíš pro ty, jimž už děti odrostly. Zato kombi s delším rozvorem pobere celou rodinu a do jeho hlubokého kufru se vejde všechna víkendová bagáž i s kočárkem, což se počítá.

Zejména když zachované diesely se sto tisíci na tachometru dostanete v rozmezí 170 000 až 200 000 Kč a benzin ještě levněji. Za podobné peníze ve stejném stavu jinak pořídíte ještě o něco stísněnější Škodu Rapid nebo Opel Astra, u nějž bychom měli více výhrad ke spolehlivosti.

 

Právě se děje

Další zprávy