Létající automobil z Nizozemska jde do sériové výroby, bude stát minimálně 7,6 milionu korun

Jiří Kaloč
15. 3. 2018 13:03
Filmy o Fantomasovi, Jamesi Bondovi, slavná trilogie Návrat do budoucnosti nebo třeba seriál Arabela zhmotňovaly touhy člověka vyvinout dopravní prostředek, který by se dokázal pohybovat stejně suverénně na silnici, ve vzduchu nebo třeba ve vodě, popřípadě pod její hladinou. Na stánku nizozemské firmy PAL-V byl na ženevském autosalonu představen dopravní prostředek, který představy filmařů přibližuje zase o něco více realitě. "Vrtulníkotříkolka" pro dva cestující jde do sériové výroby, nebude však pro každého. Levnější varianta přijde na necelých 300 tisíc eur (cca 7,6 mil. Kč), dražší bude stát dokonce bezmála půl milionu eur (cca 12,7 mil. Kč).
Nizozemská firma začala přijímat objednávky na létající auto. Vyjde na 13 milionů | Video: YOUCAR

Za dalším individuálním dopravním prostředkem pro třetí dimenzi je nizozemská společnost PAL-V Europe NV. Její představitelé dokončili pozemní zkoušky prototypu již v roce 2009, dalších devět let trvalo, aby se ověřila jeho letová způsobilost a byly získány certifikáty. Název PAL-V znamená "Personal Air and Land Vehicle" neboli osobní vzdušné a pozemní vozidlo.

Dvoumístná samonosná kabina je opatřena třemi výsuvnými koly. K jejich pohonu slouží atmosféricky plněný dvourotorový motor Mistral o výkonu 143 kW, který používá olovnatý benzin min. oktanového čísla 87. K dispozici by časem měly být i varianty na bezolovnatý benzin nebo bioethanol. Na zemi PAL-V zrychlí na "stovku" za osm sekund a může uhánět rychlostí až 180 km/h.

Při konverzi na létající prostředek je třeba zastavit, vysunout zadní nosník a rozložit nosný rotor. Tato operace by neměla uživateli zabrat více než deset minut. Po nastartování se pak ze zadní části sama vysune tlačná vrtule, která by měla zajistit pohyb vozidla vpřed.

PAL-V se ve vzduchu chová jako autogyra neboli vírník. Oproti vrtulníku se listy nosné vrtule neroztáčí pohonnou jednotkou, ale pouze proudícím vzduchem při pohybu vpřed. A o to se právě stará tlačný motor s vrtulí. Vírníky mají pomalejší rotaci nosného rotoru než vrtulník, a tak jsou podstatně tišší. Když tlačný motor selže, stále je možné přistát, pokud si nosný rotor udrží autorotaci.

Pro vzlet si musí pilot-řidič zajistit dráhu dlouhou minimálně 165 metrů, k přistání by naopak mělo stačit i 30 metrů. Dráha může být klidně travnatá. Také ve vzduchu by PAL-V měl dosáhnout rychlosti až 180 km/h, naopak minimální rychlost, při které nosná vrtule zajistí svým otáčením potřebný vztlak, je 50 km/h.

Dolet pak záleží na více faktorech. Hodně ho ovlivní hmotnost nákladu a pohybuje se v rozpětí 350 až 500 km. Letová výška by měla být nejvýše 1200 metrů, což podle norem některých zemí znamená, že se ve vzduchu může pohybovat bez letového plánu.

První verze Liberty Pioneer Edition, která se bude vyrábět v omezené sérii 90 kusů, má stát 499 tisíc eur, což je v přepočtu téměř 12,7 milionu korun. Základní varianta s názvem Liberty Sport Edition se objeví později za 299 tisíc eur (cca 7,6 milionu korun). Dodávky by měly být zahájeny v roce 2019, jakmile firma získá bezpečnostní certifikaci.

Ještě je třeba dodat, že v ceně je také letecký výcvik. Společnost mimo jiné vyvinula 3D simulátor k nácviku vzletu, přistání, letových manévrů, a dokonce i jízdy po silnici. Spolu s objednávkou je však také nutné zaplatit nevratný rezervační poplatek a od budoucího uživatele se zároveň vyžaduje pilotní licence a přístup k menší přistávací dráze.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy