Budeme auty létat a letadly jezdit po dálnici? Divoké sny konstruktérů včera a dnes

AeroMobil se má začít vyrábět v roce 2023.
Liberty je dvousedadlový tříkolový vírník, který od letoška vyrábí nizozemský start-up PAL-V. Zásluhou pomocné tlačné vrtule, kterou pohání dva motory Rotax, dokáže letět rychlostí 180 km/h a po silnici jet až 160 km/h. Ke startu potřebuje 180 m dlouhou dráhu a dolet má až 500 km.
V nabídce jsou dvě verze, levnější přijde na cca 11 mil. Kč, a to včetně pilotního kurzu. Lépe vybavená pak na cca 16 mil. Kč. Přeměna mezi jednotlivými režimy trvá pět až deset minut, přičemž při jízdě po silnici jsou vrtule složené na střeše.
Když před čtyřmi lety představila slovenská společnost AeroMobil koncept svého létajícího automobilu, bylo to velké pozdvižení. Projekt konstruktéra Štefana Kleina převzali zahraniční investoři a on založil novou společnost Klein Vision Team a pustil se do vývoje nového modelu s výmluvným názvem AirCar.
Americká společnost Terrafugia, která je součástí čínského koncernu Geely, letos v lednu získala pro svůj vrtulový ultralight Transition (na obr.) od amerických leteckých úřadů všechna potřebná osvědčení o letecké způsobilosti. Pohání ho čtyřválec Rotax a ve vzduchu dosáhne nejvyšší rychlosti 161 km/h, dolet je 644 km.
Foto: AeroMobil
Vladimír Löbl
5. 3. 2021 6:01
Zatímco dříve to byla většinou skutečně auta s všelijak přimontovanými křídly a později spíše letadla s povolením jízdy po silnici, dnes se stále více jedná o velké přepravní drony určené primárně pro letecké taxislužby. Prohlédněte si ty nejdůležitější a nejzajímavější stroje z minulosti i současnosti.

Všichni do vzduchu!
Nové létající auto AirCar slovenského vizionáře Štefana Kleina, jeho předchozí projekt AeroMobil, ale i nizozemský PAL-V a americká Terrafugia Transition opět silně přilákaly pozornost k létajícím autům.

A nejen ony. Také třeba to, že jedna z divizí firmy Porsche ohlásila partnerství s Boeingem, zatímco Audi naopak vycouvalo ze společného projektu s Airbusem. Otazníky se vznáší také nad konceptem Aston Martin Volante Vision. Hyundai a Uber usilovně vyvíjejí elektrický konvertoplán PAV S-A1 a Toyota si již nechala patentovat svůj jednomístný stroj. A německý start-up e-volo, v němž má podíl koncern Daimler, vyvíjí autonomního křížence mezi vrtulníkem a dronem. Je otázkou, zda a jak moc snahy a záměry těchto i dalších firem, jako např. Lilium, ovlivní současná koronavirová pandemie.

Staronové téma
Možnost přijet autem na ­letiště a­ po ­přistání pokračovat po­ zemi lákala konstruktéry již na počátku 20. století. Konstruktéři buď upravovali auta pro potřeby letu, nebo se snažili přizpůsobit letadla pro jízdu po ­silnici. Jen málokomu se ale podařilo překonat fázi prototypu. Řada snílků i dobrodruhů za své snahy a sny zaplatila životem.

O létajících autech snil ve 40. letech také Henry Ford. Naopak známý vizionář Elon Musk, šéf a spolumajitel Tesly a společnosti Space X, vyrábějící a provozující kosmické rakety, je navzdory své zálibě ve všem inovativním vůči podobným strojům skeptický.

ConvAircar (1947) byl postaven ve dvou kusech. Slibné vyhlídky bohužel ukončil tragický pád poté, co si pilot spletl palivoměry.
ConvAircar (1947) byl postaven ve dvou kusech. Slibné vyhlídky bohužel ukončil tragický pád poté, co si pilot spletl palivoměry. | Foto: ConvAircar

S řidičákem i leteckou licencí
Skloubit specifika obou dopravních prostředků není snadné, natož splnit kritéria pro letecký a silniční provoz. Získat všechna povolení je navíc časově dosti náročné. Předpisů, které musí tyto hybridy splnit, je totiž dlouhý seznam.

Bezpečnost a správná obsluha jsou klíčové. K ovládání takového stroje potřebujete nejen řidičské oprávnění, ale i také leteckou licenci pro nekomerční piloty, která přijde cca na 180 000 Kč. Výhledově se počítá s tím, že pilota zčásti nebo zcela zastoupí autonomní systém.

Pokud by se měly tyto prostředky individuální přepravy více rozšířit, muselo by navíc dojít k posílení řízení letového provozu, a to přesto, že se jedná o používání letové hladiny do 1,5 km, kde platí jednodušší předpisy. Současně bude také nutné i jasně vymezit, kde přesně tyto stroje mohou létat, a to nejen kvůli bezpečnosti provozu, ale i hlučnosti.

Na nejzajímavější stroje, které chtějí využívat zemi i vzduch, se podívejte do galerie. Zmapovali jsme také historii "létajících vozů", které se při vývoji neobešly bez tragických okamžiků.

 

Právě se děje

Další zprávy