Ferrari natočilo v Monaku poctu kultovnímu krátkému filmu. Budí rozporuplné reakce

Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 6. 2020 10:32
Kvůli pandemii koronaviru byla zrušena řada motoristických akcí, mezi nimi i Velká cena Monaka vozů formule 1, která patří k nejikoničtějším v celé sezoně. Přesto na konci května monacké ulice zcela neosiřely. Ferrari tam totiž natáčelo krátký snímek Le Grand Rendez-Vous, který odkazuje na kultovní krátký film C'était un rendez-vous z roku 1976.
Charles Leclerc se místo závodů formule 1 proháněl Monakem ve Ferrari SF90 Stradale. | Video: Ferrari

Společným jmenovatelem obou krátkých filmů je 82letý francouzský režisér Claude Lelouch. Ten natočil jak snímek z roku 1976, tak ten současný. A spojitostí mezi oběma filmy je na první pohled více. Například fakt, že jak C'était un rendez-vous (v překladu Bylo to setkání), tak aktuální Le Grand Rendez-Vous (v překladu Velké setkání) natáčel Lelouch ráno.

V roce 1976 se sám režisér (spekuluje se však, že ve skutečnosti řídil některý z tehdejších pilotů formule 1) vydal na 10,5 kilometru dlouhou cestu Paříží o půl šesté ráno. Původní film byl také natáčen během jedné srpnové neděle, tedy v době prázdninového provozu. Přesto Lelouch způsobil řadu přestupků, například jel rychlostí přes 200 km/h. A na rozdíl od soudobého snímku neřídil Ferrari.

Šlo o Mercedes-Benz 450SEL 6.9, ve druhé polovině 70. let vrchol nabídky limuzíny třídy S s 6,9litrovým osmiválcem o výkonu 210 kW a třístupňovou automatickou převodovkou. Jedna spojitost s Ferrari ale přece jen existuje. Původní zvuk osmiválcového motoru nahradil ve filmu dvanáctiválec z Ferrari 275 GTB.

Snímek Le Grand Rendez-Vous vznikl v neděli 24. května, tedy v den původně naplánovaného závodu, mezi půl sedmou a desátou hodinou ráno. Do ulic malého knížectví se tentokrát vydalo skutečné Ferrari, plug-in hybrid SF90 Stradale s celkovým výkonem tisíc koní. Tvůrci měli k dispozici dvě tato auta.

A za volantem skutečně seděl pilot formule 1, Monačan Charles Leclerc, který závodí jak jinak než pro Ferrari, a ulicemi svého rodného místa se proháněl rychlostí až 240 km/h. Šlo také o vůbec první jízdu loňské novinky po běžné silnici.

Podívejte se na původní a dnes kultovní film C'était un rendez-vous:

Francouz ve MERX | Video: Youtube - Daniel Thompson

Jestliže původní film z roku 1976 byl natočen na jedinou kameru umístěnou na přední nárazník Mercedesu, jeho remake či pocta to měla podstatně složitější. Natáčela se totiž na šest mobilních telefonů iPhone 11 Pro, devět Go Pro kamer a jednu kameru Sony. K dispozici byl přímo z Maranella také tým šesti mechaniků a inženýrů.

Kdo viděl C'était un rendez-vous, nejspíše si vybaví, že cílem jízdy napříč Paříží byla ranní schůzka s tehdejší Lelouchovou partnerkou Gunillou Fridenovou u baziliky Sacré Coeur. Květinářka, kterou je možné vidět ve filmu Le Grand Rendez-Vous a za kterou Leclerc míří, je přitom vnučka tohoto páru Rebecca Blanc-Lelouchová. Vedle ní se na sedadle spolujezdce u Leclerca objeví i monacký kníže Albert II.

Jelikož se natáčelo v době striktních opatření kvůli pandemii onemocnění covid-19, nosí aktéři snímku roušky. Monacké ulice také byly kvůli natáčení filmu uzavřené, což je oproti původnímu snímku možná největší rozdíl.

Lelouch se totiž v roce 1976, jak už bylo zmíněno, proháněl ulicemi francouzského hlavního města za běžného provozu, když mu magistrát odmítl centrum uzavřít. Po prvním promítání snímku též skončil na chvíli ve vězení a na pár dnů přišel o řidičský průkaz. Nic z toho teď Leclercovi nehrozí.

Na druhou stranu se film nestane pravděpodobně tak kultovní jako původní Lelouchův snímek. Diváci v komentářích na sociálních sítích počin Ferrari kritizují třeba za to, že jeho děj nedává příliš smysl a chybí mu jakákoliv zápletka. Zároveň novinka s filmem C'était un rendez-vous nemá, kromě osoby režiséra a podobného nápadu, vlastně nic společného. Neobjevuje se v něm na něj, snad kromě doby natáčení, ani žádný viditelný odkaz.

 

Právě se děje

před 43 minutami

Odveta za francouzskou digitální daň, USA mohou uvalit 25procentní clo

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa dnes oznámila dodatečná 25procentní cla na zboží dovážené z Francie v hodnotě 1,3 miliardy dolarů (přes 30 miliard Kč) jako odvetu za francouzskou digitální daň. Zavedení těchto cel však odkládá o 180 dnů, aby tak poskytla čas na vyřešení sporu.

Americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer uvedl, že francouzská digitální daň se nespravedlivě soustředí na americké podniky působící v oblasti digitálních technologií. Ohlášená cla se podle něj týkají například francouzské kosmetiky a kabelek.

Francouzský parlament schválil tříprocentní digitální daň loni v červenci. Letos v lednu se však Francie dohodla s USA na příměří, podle kterého Paříž odloží výběr digitální daně na konec roku a Washington na oplátku prozatím nezavede odvetná cla.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Klub z Amiens neuspěl se žalobou proti sestupu z ligy

Francouzský fotbalový klub SC Amiens neuspěl u nejvyššího správního soudu se žalobou proti sestupu z první ligy. Jeho prezident Bernard Joannin nevyloučil, že podnikne další právní kroky, klub se ale zároveň začal připravovat na start v druhé nejvyšší soutěži. Elitní ligu musel tým z Amiens opustit poté, co v době předčasného ukončení sezony deset kol před koncem kvůli pandemii koronaviru figuroval v tabulce na sestupové pozici.

Podle odborného posudku bude sestup pro klub znamenat ztráty ve výši 44 až 55 milionů eur. Joannin prohlásil, že soudce ignoroval jeho argumenty, a zvažuje další odvolání s cílem vybojovat náhradu škody.

Společně s Amiens sestoupilo i Toulouse. Oba kluby proti tomu neúspěšně protestovaly. Sestup mezitím zpečetilo i valné shromáždění ligy LFP, na němž se většina klubů vyslovila pro to, aby i v příští sezoně hrálo Ligue 1 jen dvacet týmů a ne dvaadvacet.

Další zprávy