Lada Samara třicetiny neoslaví. Kabriolet vznikl u nás

Radek Pecák Radek Pecák
30. 12. 2013 6:47
S vývojem samary pomáhali Rusům technici firmy Porsche
Prototyp je dílem designéra Václava Krále
Prototyp je dílem designéra Václava Krále | Foto: Radek Pecák

Téměř přesně po 29 letech ukončila minulé úterý ruská automobilka AvtoVAZ výrobu modelové řady Lada Samara.

Posledním kouskem, který spatřil světlo světa, byl bílý pětidveřový hatchback. Sjel z výrobní linky továrny v Iževsku.

S vývojem vozu na počátku osmdesátých let pomáhali tehdejším sovětským technikům inženýři Porsche.

Vůz byl obrovským technickým skokem vpřed. Byl to první sovětský vůz s moderní koncepcí pohonu, tedy s motorem vpředu a pohonem předních kol. Lada tak dokonce předčila v tomto směru i tuzemskou Škodu, protože model favorit se tehdy teprve začínal vyvíjet.

Povedené byly i tvary karosérie, díky čemuž se v prvních letech automobil poměrně úspěšně prodával i na trzích v západní Evropě.

Přesto se nadále v Sovětském Svazu vyráběl typ 2105/7,  což byl původně licenční Fiat ze šedesátých let. Výroba tohoto typu skončila až vloni.

Nástupcem je model Granta

Od roku 1984 se vyrobilo zhruba 5,2 milionů exemplářů samar. V původní podobě vydržel 13 let, v roce 1997 podstoupil modernizaci.

V bývalém Československu byl dokonce vyvinut kabriolet odvozený ze Samary. Stalo se tak v roce 1992 ve spolupráci s oficiálním dovozcem vozů Lada do České republiky. Autorem tvarů vozu byl známý designér Václav Král. Vůz měl pod kapotou benzinový čtyřválec o zdvihovém objemu válců 1500 cm3. Maximální rychlost byla 155 kilometrů v hodině.

Nástupcem vozu Lada Samara ve výrobním programu je už vyráběný typ Lada Granta, který zčásti používá francouzskou techniku.

Největší ruský výrobce automobilů, nad kterým má od poloviny příštího roku převzít kontrolu francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, tak pokračuje v obměně výrobního programu. Na příští léta je ohlášeno pět nových typů automobilů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy