Kvůli chybějícím čipům méně výbavy. Fordy v Americe přijdou i o stop-start

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 3. 2022 10:30
Nedostatek čipů řeší automobilky po celém světě, krizi pak ještě prohloubila invaze Ruska na Ukrajinu. Spousta zákazníků ale nechce na nové auto čekat o několik měsíců déle kvůli jednomu či dvěma výbavovým prvkům, výrobci tak hledají přijatelný kompromis. Mezi takovými je i Ford, který zatím v USA bude některá svá auta dodávat bez určité výbavy.
Ford Explorer přijde v USA kvůli nedostatku čipů dočasně o výbavu.
Ford Explorer přijde v USA kvůli nedostatku čipů dočasně o výbavu. | Foto: Ford

Nová auta jsou dnes vybavena obrovským množstvím čipů, což v rámci globální krize s jejich nedostatkem výrazně prodlužuje čekací doby a v některých případech na určitou dobu úplně zavírá továrny. Automobilky tak přicházejí s různými opatřeními, některé nekompletní auta odstavují, jiné se snaží dostat k zákazníkům i nedokončená auta. Loni na podzim třeba Pieter Nota z představenstva BMW řekl Hospodářským novinám, že se se zákazníky snaží v případě potřeby upravit konfiguraci auta tak, aby na ně i kvůli nedostatku čipů dlouho nečekali.

Nejnovější obětí čipového nedostatku je Ford, zatím v USA. Aby mohl prodávat více aut, trochu naplnil prázdné sklady u dealerů a uvolnit odstavné plochy kolem továren, budou některé modely ochuzeny o prvky, které nejsou kritické pro bezpečnost. Konkrétně je podle oborového magazínu Automotive News řeč třeba o velkém SUV Explorer, které přijde o ovládání topení a klimatizace pro zadní cestující. Nastavovat teplotu jim tak budou moci jen pasažéři vpředu. Ford však slibuje, že do roka dodá dealerům potřebné čipy, díky kterým budou moci tyto prvky do auta dodatečně a bezplatně namontovat. Dočasně bude na jejich místě plastová krytka v barvě dekoračního obložení.

Zákazníci také dostanou finanční kompenzaci ve výši padesáti dolarů, píše magazín Ford Authority. "Nabízíme několik způsobů, jak dodat auta zákazníkům během čipové krize o něco dříve," řekl Automotive News mluvčí značky Said Deep. Jestli se tato situace nějak dotkne Explorerů, které jsou z USA dodávány do Evropy, zatím není jasné. Vedle ovládání topení a klimatizace nepůjde ani u Explorerů ovládat vyhřívání druhé řady sedadel, pokud jím auto bude vybaveno. I tyto ovladače bude možné dodatečně namontovat, sleva u aut bez nich bude sto dolarů.

V případě Fordu a nedostatku čipů ale nejde jen o komfortní výbavu. Nejen zmíněný Explorer výhradně s motorem 2.3 EcoBoost, ale i SUV Expedition a pick-up F-150 totiž nemusí mít podle magazínu Ford Authority systém stop-start, který automaticky vypíná motor třeba na semaforech a po sešlápnutí plynu ho opět nastartuje. Pomáhá tak šetřit palivo. Pokud si zákazníci zvolí auto bez tohoto prvku, dostanou slevu 50 dolarů (a auto o něco dřív), na rozdíl od ovladačů teploty však systém stop-start není možné do auta zabudovat dodatečně. Bez tohoto systému se některé Fordy dodávaly už loni.

Modrý ovál přitom není jediný, kdo zákazníkům nabízel nebo nabízí auta bez systému stop-start. Loni jej z nabídky některých těžkých pick-upů vyřadil i koncern General Motors, ten se u vybraných pick-upů a SUV rovněž potýkal s nedostupností některých komfortních výbavových prvků. Jednalo se například o vyhřívání či ventilaci sedadel nebo parkovacího asistenta. Automobilka ale předpokládá, že většinu chybějících prvků bude možné s dodávkou čipů namontovat dodatečně. Loni o prázdninách také vyšlo najevo, že Volkswagen musel v Brazílii kvůli nedostatku čipů prodávat některá auta bez multimediálního systému.

 

Právě se děje

Další zprávy