Kultovní BMW M3 slaví 30. narozeniny. Vzniklo také jako pick-up nebo kombi

Radek Pecák Radek Pecák
6. 10. 2016 9:47
Na přelomu září a října roku 1986 se začaly vyrábět první exempláře vozu, který se zapsal do historie motorismu. Zpočátku bylo písmeno M, kterým se označují produkty specializované divize mnichovské automobillky BMW, vyhrazeno pouze pro typovou řadu s číslem 3, později se ale rozšířilo i na další vyráběné modely.
O existenci těchto BMW M3 drtivá většina lidí nemá ani tušení.
O existenci těchto BMW M3 drtivá většina lidí nemá ani tušení. | Foto: BMW

Na počátku byla potřeba vyrobit sérii sportovních vozů, aby BMW mohlo přihlásit svůj závodní automobil do seriálu okruhových závodů DTM. Tehdejší předpisy stanovovaly, že pro homologaci je třeba během 12 měsíců vyrobit a prodat nejméně 5000 kusů tohoto vozu ve variantě schválené pro silniční provoz.

To se podařilo a život legendy mohl začít.

Zatím vzniklo pět generací, z nichž ta poslední je na trhu od roku 2014. Výkon jejího motoru (jedná se o řadový dvojnásobně přeplňovaný řadový šestiválec) už narostl na velmi pozoruhodných 317 kW (431 koňských sil).

Vůz s tímto označením si přeje mít v garáži snad každý fanda do aut.
Vůz s tímto označením si přeje mít v garáži snad každý fanda do aut. | Foto: BMW

Při oslavě výročí si ale inženýři divize M připomněli i několik vozů M3 s karosériemi, které lidé neznají. Obvykle se totiž BMW M3 prodává ve verzi sedan, kabrio a kupé. To se ale nyní jmenuje M4.

Opravdu pozoruhodné jsou dva exempláře pick-upů. Ten první vznikl hned v  roce 1986. Lidé z oddělení BMW Motorsport totiž potřebovali převážet různé díly z hlavního výrobního závodu do Garchingu nedaleko Mnichova, kde dnes sídlí divize BMW M. A jelikož BMW dodávky ani jiné užitkové vozy ve výrobním programu nemá, museli si inženýři poradit sami. Jako základ posloužila verze cabrio, protože má vyztužené prahy. Na rozdíl od sedanů nemá BMW M3 pick-up rozšířené blatníky, a zpočátku měl pouze dvoulitrový objem motoru s výkonem 192 koní.

Později ho ale už poháněl klasický "M" motor se zdvihovým objemem válců 2,3 litru. Auto nebylo určeno do provozu, využívalo se skutečně pouze pro potřeby továrny. Prý sloužilo spolehlivě celých 26 let a do výslužby odešlo až před čtyřmi roky.

To už byl k dispozici jeho nástupce. Automobilka jeho přípravy využila rovněž marketingově a 1. dubna 2011 se v médiích objevily fotografie vozu, který se právě testoval na severní smyčce okruhu Nürburgring. BMW dokonce samo vydalo tento den tiskovou zprávu, ve které se psalo, že BMW M3 Pickup bude čtvrtou karosářskou variantou tohoto vozu. Přiložené technické údaje uváděly, že výkon auta je 309 kW (420 koní) a nosnost 650 kilogramů. Navíc prý bylo možno sejmout dvacet kilogramů vážící střechu, a tak snížit těžiště pro další zlepšení jízdních vlastností. I tento automobil ale dodnes existuje jen v jediném exempláři. Má ovšem registrační značku, a tak ho při troše štěstí můžete potkat i na silnici.

Dalšími dvěma pozoruhodnými "emtrojkami" jsou verze BMW M3 compact, kterou zkonstruovali v roce 1996 a kombík BMW M3 Touring z roku 2000.

Toto je současná podoba kultovního automobilu.
Toto je současná podoba kultovního automobilu. | Foto: BMW

Compact měl plnit roli startovacího vozu pro mladší klientelu, v němž by byl motor s menším výkonem. Tato myšlenka ale nakonec zelenou nedostala, přestože tak už tehdy mohlo vzniknout něco jako je současné BMW M2. Auto totiž bylo o 150 kilogramů odlehčené oproti klasickému sedanu M3.

Zákazníci si rovněž nikdy nemohli koupit M3 Touring. Tento vůz byl vyroben pouze jako prototyp, na němž se mělo ověřit, jak technicky náročné by bylo přetvořit sériové kombi na tuto sportovní verzi. Konstruktéři museli například vymyslet, jak upravit zadní dveře tak, aby tvarem navázaly na rozšířené blatníky. I když se jim to poměrně jednoduše podařilo, projekt byl zastaven.

Veškeré informace o "civilní" variantě soudobého sedanu BMW 3 naleznete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy