Kredenc, o niž se chlapi rvou. Ojetá Dacia Lodgy je pracant snů, ale zkuste ji sehnat

Kredenc, o niž se chlapi rvou. Ojetá Dacia Lodgy je pracant snů, ale zkuste ji sehnat
Design má sloužit funkci. O Lodgy to platí vrchovatou měrou, i když se za ní na ulici moc lidí neohlédne.
Účelové řešení prozrazuje i kabina s jednoduchými tvary a hrubými plasty.
Většina vozů je vybavená rádiem s připojením bluetooth. Úroveň zvuku při telefonování ale není nejlepší.
Klimatizace je k dispozici jen manuální, zato však spolehlivá. Zde mateřský Renault zúročil své dlouholeté zkušenosti z trhu severní Afriky.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
21. 4. 2022 5:58
Novodobé Dacie moc krásy nepobraly a nejméně parádivá mezi nimi je Lodgy. Tak infantilně hranaté auto snad ani nemohl vymyslet dospělý člověk. Jenže bachraté tvary jsou odjakživa protějškem prostorného interiéru a právě tím Lodgy boduje. Odveze i sedm lidí. Navíc je spolehlivější a servisně méně náročná než většina navoněných krasavic kolem. Pokud ji tedy seženete se správným motorem.

Lodgy není velké auto. Na délku měří čtyři a půl metru, o patnáct čísel méně než Octavia. A je také citelně užší. Přesto volitelně nabízí třetí řadu sedadel, na které se dětem sedí lépe než třeba v Kodiaku nebo Peugeotu 5008. Vysvětlením je právě ta bachratá karoserie, v níž mohou být sedadla uložená dost vysoko a vy se uvelebíte s nohama spuštěnýma dolů.

Samozřejmě že celkově se komfort Dacie se jmenovanými auty za milion korun nedá srovnat. Jenže kdo potřebuje velké, nebo dokonce sedmimístné auto za málo peněz, široko daleko nic lepšího nenajde. Lodgy se dá koupit i za sto padesát tisíc korun.

Ústupkem je jak design exteriéru, tak materiály a úroveň zpracování v kabině. Palubní deska je tvarovaná zcela účelově, plasty mají hrubou povrchovou úpravu, u prvních ročníků atmosféru dotvářelo i ostré aroma lepidel. 

Na soustavné dálkové cestování nejsou ideální ani plochá sedadla, ani výkon jednoduchých světlometů. Pokud ale Lodgy celý rok oddaně vozí děti po jejich každodenních starostech, jednou za rok jí trochu nepohodlí po cestě k moři odpustíte. V krátké karoserii ovšem za třetí řadou sedadel nezbude místo na zavazadla, ta budou muset na střechu.

Stejně kompromisní je chování podvozku. O jemném luxování nerovností nebo citlivém řízení nemůže být řeč. Díky dlouhatánskému rozvoru 2,81 metru je však Lodgy bezpečně stabilní a ovladatelná. 

Na výdrži zavěšení nic nemění ani hlučně klokotající tlumiče, které se u některých sérií začaly hlásit už po dvaceti tisících kilometrů. Dnes mají najeto o sto tisíc víc a klokotají pořád stejně. Jde o tlumiče odbyté, ale funkční. S podobným jevem se lze setkat i u jiných levných aut, třeba v Citroënu Berlingo nebo Fiatu Dobló. 

Systémově dnešní Dacie netrápí ani koroze, kontroly spodku se tedy mohou omezit na prevenci, vyčištění prostoru za plastovými kryty a podobně.

Jediným kritickým místem ojeté Lodgy je výběr motoru. V letech 2012 až 2014 byla základním pohonem robustní benzinová šestnáctistovka od Renaultu s historickým osmiventilovým rozvodem, na němž se vůle seřizovaly pomocí šroubků. Z hlediska životnosti a servisní náročnosti ideál, který vydržel i provoz na LPG. Pro Lodgy to však byl motor poměrně slabý a hlučný.

Šestnáctiventilový motor 1.6 SCe od Nissanu, který ji nahradil v roce 2015, jede tišeji a živěji, ale poměrně často trpí na vysokou spotřebu oleje. Výrobce bohužel problém vyřešil po svém: nastavil normu na spotřebu tak vysoko, aby většinu reklamací nemusel uznat. 

V ojedinělých případech, kdy byl motor rozebrán, mechanici našli špatné pístní kroužky, někdy i vadný píst. Pokud byste to měli řešit na vlastní náklady, zaplatili byste nejméně patnáct tisíc korun. Proto je jednodušší se motoru vyhnout.

Totéž třikrát podtrženo platí pro hladce a pružně táhnoucí přeplňovaný benzin 1.2 TCe. Nezvládnuté přímé vstřikování do válců vede k ředění oleje benzinem a následnému zadření. Řada motorů byla už v záruce vyměněna za nové, ale to není polehčující okolnost, protože i nový motor byl špatný.

Teprve v roce 2019 ho vystřídala dramaticky lepší jednotka 1.3 TCe, již můžeme s klidem doporučit. Na jejím vývoji se podílel Mercedes-Benz, který ji montuje do své třídy A. Těchto aut je ale v bazarech jako šafránu a stojí čtyři sta tisíc.

Komu tedy dynamicky nestačí stará benzinová šestnáctistovka, udělá nejlépe s dieselem. Motor 1.5 dCi od Renaultu měl sice v dávné minulosti špatnou pověst, ale v době nástupu Lodgy už výrobce slabá místa vyladil. Tichý a pružný motor tu slouží dobře a nízkou spotřebou ušetří alespoň na repasi vstřikovačů, na niž zpravidla dojde po 120 tisících kilometrů.

Stejné vstřikovače od Bosche a Continentalu přitom najdete i v autech dalších značek. A ta vám zpestří život mnoha jinými věcmi, které Dacia nezná. Volkswagen a Škoda nepříjemnými důsledky umravňujících emisních softwarů, Peugeot dávkovačem AdBlue, který se při jakýchkoli potížích vyměňuje celý za 25 000 Kč, Ford rozleptanými rozvodovými řemeny máčenými v oleji. 

Ojetá Dacia Lodgy

Na trhu: 2011 až 2022
Ceny ojetin: 150 000 až 450 000 Kč
Vnější rozměry: 4498 x 1752 x 1714 mm
Rozvor: 2810 mm
Kufr: 207 (7 míst), 827 (5 míst)/ 2617 l
Motory benzin: 1.6 MPI (60 kW), 1.6 SCe (75 kW), 1.2 TCe (85 kW), 1.3 TCe (96 kW)
Motory diesel: 1.5 dCi (55 až 85 kW)

Zdroj: Martin Frei

Exemplář na snímcích, vypůjčený z AAA Auto Praha, uvedené předpoklady potvrzuje. Motory 1.6 SCe zjevně nejsou všechny špatné, protože tento ve zdraví přežil 155 tisíc kilometrů. Na hrbolech se zezadu ozývalo povědomé klepání tlumičů, které byly také původní a nejspíš klepou už celé roky.

Podvozek nevykazoval žádné vůle, auto se zatáčkami vodilo bezchybně, a přestože interiér vypadal notně "vybydleně", všechno v něm fungovalo, nic nevrzalo ani neupadávalo.  

Za dvě stě tisíc korun Lodgy nemá konkurenci, také se ale neshání snadno. Z momentální nabídky čtyřiadvaceti vozů v AAA Auto jich nemálo připadá na problematický motor 1.2 TCe, zatímco diesely mají jen tři.

Kdo totiž koupil Dacii Lodgy ve správné specifikaci jako novou, nemá důvod ji za dnešního chaosu prodávat. Proto na závěr připomeňme, že u prodejců Dacie lze dosud pořídit poslední nové vozy ze skladových zásob. Prověřená a robustní konstrukce s minimem slabin za čtyři sta tisíc korun se dnes ukazuje jako velmi zajímavá volba.

 

Právě se děje

Další zprávy