Korea se stane zemí zaslíbenou pro tuning, slibuje vláda

ČTK ČTK
26. 7. 2014 17:37
V USA má tuningový průmysl hodnotu 35 miliard dolarů a v Japonsku 14 miliard USD. Korea chce navýšení z půl miliardy na osminásobek.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Kdykoli Čo Min-dži vyjede ve svém malém autíčku na silnici, bojí se, aby ji nezastavila policie. Ne proto, že by její řidičské schopnosti byly tak špatné. Ale proto, že na svém voze nechala provést několik tuningových úprav, z nichž některé jsou nezákonné, napsal zpravodajský server The Wall Street Journal.

Od října, kdy si koupila svůj Ray, jeden z nejoblíbenějších modelů firmy Kia Motor, utratila další čtyři miliony wonů (asi 80 000 korun) za jeho úpravy.

Nahradila brzdová světla blinkry, na střechu si nechala přidělat velký klíček jakoby od setrvačníku, a kola ozdobila poklicemi v podobě kytiček.

"Spousta z těchto vnějších úprav a doplňků je podle současných zákonů nelegální a hrozí za ně pokuta nejméně 30 000 wonů, když mě přistihnou, jak takové auto řídím," řekla Čo, devětadvacetiletá učitelka angličtiny ze školy v Soulu.

"Mého přítele, který si na autě vyměnil světla, aby byla zářivější, chytila policie a dostal pokutu tři miliony wonů. Měl prostě smůlu," dodala.

Povoleno bude vše, co neohrozí bezpečnost

Podle nynějších platných zákonů je v Jižní Koreji mnoho úprav vozů zakázáno, především z bezpečnostních důvodů. Lidé, kteří chtějí změnit například vzhled a vlastnosti světel automobilu, musejí požádat státní úřad o schválení.

Milovníci vozů upravených podle vlastních představ si stěžují, že tato přísná pravidla jsou omezující - a tlumí tuningový průmysl, který v Jižní Koreji dosahuje v přepočtu jen asi půl miliardy dolarů. Pro porovnání v USA má tuningový průmysl hodnotu 35 miliard dolarů a v Japonsku 14 miliard dolarů.

Vláda, která by ráda vytvořila nové pracovní příležitosti a povzbudila ekonomiku, před časem slíbila, že podstatným způsobem zmírní tato omezení a umožní větší volnost v osobním designu a úpravách vozidel. Doufá, že se jí tím podaří zvýšit osminásobně objem domácího tuningového průmyslu na čtyři miliardy dolarů do roku 2020.

Podle jihokorejského ministerstva dopravy by většina z těchto omezení mohla být zrušena nebo zmírněna už do konce letošního roku. Podmínkou bude jen to, aby změna provedená na voze neohrozila jeho bezpečnost.

"Touha mít jiný vůz, než mají ostatní, je obzvláště silná mezi mladými řidiči. Za posledních šest let se počet klubů pro tuning vozů více než zdvojnásobil," dodalo ministerstvo v prohlášení.

Čo rozhodně chce v úpravách svého autíčka pokračovat. "Jako většina žen, které si upravují auta podle svých představ, jsem se zatím soustředila jen na změnu jeho vzhledu. Ale příště bych chtěla udělat něco agresivnějšího a víc mužského - například upravit motor vozu tak, aby mnohem víc řval," dodala.

 

Právě se děje

Další zprávy