Dacia zahajuje elektrickou revoluci. Spring bude nejlevnější elektromobil v Evropě

Nový nejlevnější elektromobil v Evropě - Dacia Spring Electric.
Nejde o zcela nový model, jako Renault City K-ZE se Spring prodává již na čínském trhu.
Stejná je tak použitá technika s 33kW elektromotorem.
Baterie má kapacitu 26,8 kWh, což stačí na dojezd 225 km na jedno nabití.
Vnější design vozu se od čínského originálu také zásadně neodlišuje.
Foto: Dacia
Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 10. 2020 6:02
Kdo chtěl až doposud levný elektromobil, musel si připravit částku blížící se půl milionu korun. To už ale nebude platit dlouho. Do světa elektrických aut se totiž vrhla rumunská Dacia, a jak je jejím dobrým zvykem, nabídne u městského SUV Spring Electric velmi příznivou cenu.

"Bude to nejdostupnější elektrické auto v Evropě," uvedl na adresu Dacie Spring Electric nový šéf skupiny Renault, kam rumunská automobilka spadá, Luca de Meo. O jakou sumu půjde, nicméně zástupci francouzského koncernu zatím nenaznačili. Německý magazín Auto Bild spekuluje o základní ceně minimálně na úrovni 11 tisíc eur, v přepočtu zhruba 300 tisíc korun.

Obvykle poměrně dobře informovaný francouzský magazín L'Argus píše o ceně kolem 15 tisíc eur, v přepočtu zhruba 410 tisíc korun, před státními pobídkami. Ty jsou ve Francii štědré, po jejich započtení by tak cena měla klesnout k deseti tisícům eurům. To by indikovalo, že také německá cena bude zahrnovat státní pobídku. Každopádně má mít Spring nižší náklady na vlastnictví, tedy pořízení a provoz, než srovnatelný model se spalovacím motorem.

Spring Electric má být také další Dacií, která na trhu způsobí revoluci. Předchůdci? První generace Loganu, SUV Duster a hatchback Sandero. Luca de Meo dokonce auto označil přívlastkem: "Logan elektrických aut". Právě první Dacia Logan totiž svou nízkou cenou zpřístupnila nové auto širší skupině zákazníků. I to by mělo symbolizovat, na jakou část trhu rumunský výrobce s novým modelem míří. Spring každopádně není od základu zcela nové auto, jedná se jen o adaptaci čínského Renaultu City K-ZE.

Dacia Spring Electric s ním sdílí i techniku, a bude tak mít elektromotor s výkonem 33 kW a točivým momentem 125 Nm. Nejde o kdovíjaké hodnoty, na druhou stranu je model určený především do městského provozu, kde by tyto parametry měly dostačovat. Tomu koneckonců odpovídá i nejvyšší rychlost 125 km/h.

Baterie s kapacitou 26,8 kWh znamená, že na jedno nabití je dle standardů kombinovaného cyklu WLTP k dispozici dojezd 225 km, či 295 km v městském měřícím cyklu. Prodloužit dojezd až téměř o 10 procent, a tedy 22,5 km, umí aktivace režimu Eco. V něm je však výkon omezen na 23 kW a nejvyšší rychlost na 100 km/h.

Dobíjet baterie lze výkonem 6,6 kW u střídavého a až 30 kW u stejnosměrného proudu. Právě nejrychlejší způsob nabíjení má zajistit 80 procent kapacity baterie za méně než hodinu. Wallbox s výkonem 7,4 kW poskytne plnou baterii za méně než pět hodin, běžná zásuvka pak za méně než 14 hodin. Podle Dacie ale ujede průměrný Evropan v městském autě 31 km denně, což znamená, že v rovině teorie by bylo nutné auto nabíjet jen jednou za týden.

Auto má na délku jen 3734 mm, z čehož 2423 mm zabírá rozvor náprav. Podíváme-li se do segmentu těch nejmenších aut, bude Spring patřit mezi největší modely. To platí i o zavazadlovém prostoru, který má objem 300 litrů, což nepřekoná ani praktické Suzuki Ignis. Po sklopení zadních sedadel pak je k dispozici asi 600 litrů. Šířka nového rumunského vozu je potom 1662 mm a výška 1516 mm. Mimochodem poloměr otáčení je 4,8 metru.

Nejen kufr ale bude patřit k premiantům své třídy. Vzadu má být dostatek místa pro dva pasažéry (auto je jen čtyřmístné), naopak cestující vpředu si mohou užívat 23,1 litru odkládacích ploch. Design palubní desky není tak moderní jako u nedávno odhalené třetí generace Sandera a Loganu. Volitelná sedmipalcová obrazovka multimediálního systému s navigací je umístěná uprostřed středového panelu. Nabídnout ale umí i rozhraní Apple CarPlay či Android Auto.

Standardní výbavou všech variant nového elektromobilu mají být čtveřice oken v elektrice nebo dálkové centrální zamykání, manuální klimatizace nebo elektrická zrcátka už ale budou mezi příplatkovými položkami. Je to daň za nízkou cenu. Hledáte-li volič automatu, ukrývá se za otočným ovladačem na středovém tunelu.

Jakkoliv ale auto bude levné, nebudou mu chybět bezpečnostní prvky. Vedle šesti airbagů tak bude standardem mimo jiné i nouzové brzdění, které pracuje mezi sedmi a 125 km/h a jiná vozidla detekuje prostřednictvím čelního radaru.

Vnější design přímo vychází ze zmíněného čínského Renaultu City K-ZE. Kompaktní rozměry tak doplňuje především robustnost vlastní modelům třídy SUV. To znamená vyšší světlou výšku (celkem 150 mm) nebo plastové obložení spodní části karoserie. Poněkud archaicky mohou působit velké a nahoru výklopné kliky dveří, pod nimiž je u řidiče a spolujezdce viditelný zámek.

Charakteristickým prvkem budou rozdělená přední světla, přičemž ty rozšiřující čelní masku mají zabudované diodové pásky. Vzadu nechybí podpis ve tvaru písmene Y, což je prvek poprvé uvedený nedávno u již zmiňované nové generace modelů Logan a Sandero. Na počátku produkce budou volitelně k dispozici také oranžové detaily karoserie.

První auta se na trh dostanou už na začátku příštího roku, ovšem ne k soukromým zákazníkům. K dispozici budou přes carsharingové platformy. Modely pro sdílení budou v bílé nebo světle šedé barvě, dostanou odolnější čalounění, multimediální systém s funkcí zrcadlení chytrého telefonu, zadní parkovací senzory i kameru nebo 14palcová kola.

Běžní zákazníci si Dacii Spring Electric budou moci objednat na jaře, přičemž první dodávky proběhnou na podzim příštího roku. Vedle klasické osobní verze bude k dispozici i užitkové provedení. To bude mít za předními sedadly nákladový prostor o objemu 800 litrů a s délkou 1033 mm pro nejvýše 325 kg nákladu. Standardní výbava užitkového provedení bude obsahovat třeba i manuální klimatizaci nebo rádio.

 

Právě se děje

Další zprávy