Konec trápení s výmoly na silnicích? Ford vyvíjí systém, který by před nimi řidiče varoval

Jiří Kaloč
23. 2. 2017 16:15
Teploty hluboko pod nulou, sníh, led, štěrk nebo sůl se podepisují nejen na dopravních prostředcích, ale také na stavu silnic. Tento problém se netýká jen České republiky, řešit ho musí i ostatní státy Evropské unie. Jenže opravy jsou drahé, ve státním rozpočtu se s nimi většinou nepočítá a silničáři stihnou odstranit jen část nejnebezpečnějších děr. Statistiky říkají, že v celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky podílí na více než třetině dopravních nehod. Proto se o problém začali zajímat u Fordu, kde vyvíjejí systém do osobních automobilů. Ten by o výmolech řidiče dopředu informoval.
Tahle fotografie je sice ze speciální testovací dráhy Fordu u belgického Lommelu, ale podobných silnic bychom jistě našli v tuzemsku spoustu
Tahle fotografie je sice ze speciální testovací dráhy Fordu u belgického Lommelu, ale podobných silnic bychom jistě našli v tuzemsku spoustu | Foto: Ford

Podle dlouhodobých statistik bylo v roce 2011 v Evropě nahlášeno 20 milionů výmolů. Z nich se opravila pouze polovina, ale odhadované náklady přesáhly částku 1,2 miliardy eur, což je v přepočtu přibližně 32 miliard korun. Jenže třeba ve Velké Británii úřady zaznamenaly nahlášení škody způsobené výmolem každých 17 minut. Průměrná výše škody přitom činila 432 liber, což je v přepočtu okolo 13 700 Kč.

I když jsou tyto údaje staré již pět let, situace se do letošního roku výrazně nezlepšila a letošní zima ji spíše zhorší. Mráz, sníh a led způsobují vznik prasklin a postupné drolení povrchu vozovky. Situaci nyní ještě zhoršují deště, které naplní výmoly vodou.

Než se rozbité silnice opraví, nechtějí čekat u Fordu. Například modely Galaxy, Mondeo a S-MAX, které disponují adaptivními tlumiči, dokážou zaznamenat přejezd výmolu a okamžitě změnit charakteristiku tlumení tak, aby se poškození podvozku předešlo. Další vývoj je u Fordu zaměřen na možnosti aktivního podvozku, který by mohl výrazně zmenšit intenzitu rázů od kol na špatném povrchu. 

Zbytečným a drahým poškozením automobilů by do budoucna mohla předejít virtuální mapa výmolů. "Mohla by zobrazovat nový výmol hned po jeho vzniku a upozornit na nebezpečí ostatní řidiče," myslí si Uwe Hoffmann, který pracuje v evropském výzkumném středisku Fordu v německých Cáchách. "Senzory, které zaznamenávají výmoly, se nacházejí v našich automobilech už dnes." 

Technici od Fordu nyní přemýšlejí, jak pomocí kamer a zabudovaných modemů získávat detailní údaje o výmolech a v reálném čase je předávat do cloudu, aby byly k dispozici ostatním řidičům.

Ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu má Ford 1,9 km dlouhý úsek s napodobeninami nejhorších úseků silnic, na jaké lze narazit. Když se podíváte na některé silnice u nás, možná si řeknete, že Ford mohl náklady spojené s výstavbou tohoto areálu ušetřit a testovat odolnost vozů v Česku.

V tuzemsku bylo jen za rok 2015 nahlášeno 1867 výmolů, celkem včetně předchozích období to bylo 5729 výmolů. Nejvíce jich bylo v Praze (1625) a Středočeském kraji (1505), nejméně v Karlovarském (24) a Pardubickém (46) kraji. Opravena přitom byla necelá polovina (2550).

Kraje by letos mohly od státu dostat mimořádnou podporu na opravy silnic II. a III. třídy ve výši až čtyři miliardy korun. "Silnice, o které se starají kraje, jsou bohužel na řadě míst značně zanedbané a letošní zima situaci ještě zhorší," tvrdí ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo je prý připraveno uvolnit na zanedbané silnice v krajském majetku okolo 2,5 miliardy korun.

Nový systém chtějí začít u Fordu testovat ještě během letošního roku. Automobily budou sbírat informace a automaticky je předávat do systému, který vytvoří speciální mapu. Ta ukáže řidičům v reálném čase přímo na palubním displeji, kde se výmoly nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu. O něco podobného se již dva roky snaží také automobilka Jaguar Land Rover (viz článek v boxu).

 

Právě se děje

Další zprávy