Konec škodovek s motory vzadu nastal před 20 lety

Radek Pecák Radek Pecák
9. 8. 2010 0:00
Posledním vyráběným typem s motorem vzadu bylo kupé Rapid
Foto: Škoda

Tenkrát to pro francouzské motoristy byl docela šok. Když jsme s kamarády s nablýskanou Škodou 125 v roce 1990 zastavili na dálničním odpočívadle poblíž Paříže a jako jindy a na jiných místech si začali přímo v kufru  na plynovém vařiči vařit vodu na kávu. Pár se jich po chvíli odvážilo a přišlo se zeptat, kdeže vlastně to auto má motor.

Tou dobou už v závodě mladoboleslavské Škody v Kvasinách končila výroba modelu Rapid, což byla poslední Škodovka, která měla motor vzadu a poháněnou zadní nápravu. Od modelu Favorit už všechny Škodovky mají motor vpředu a pohon buď předních nebo všech čtyř kol.

Motor vzadu a pohon zadní nápravy měly celkem tři modelové řady - 1000 MB, Škoda 100 a 110 a rovněž Škoda 105/120/130. Cesta touhle víceméně slepou uličkou trvala 26 let.

Nebyly hřídele, nebyl motor vpředu

Vše začalo v polovině 50. let, kdy se začaly tvořit návrhy vozu, který by měl nahradit tehdejší Spartak. Zadání bylo postavit lehký a úsporný vůz dostatečně prostorný pro čtyři lidi. Proto se musela použít bezrámová konstrukce a samonosná karoserie. Nakonec se pro výrobu tisícovky vybudovala nová moderní továrna.

Od roku 1956 a ž do roku 1962 vznikla řada různých designových studií a prototypů. Zpočátku nebyla vyloučena žádná varianta pohonu. Tedy jak klasická - s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy, která je sice nejlepší, ale také nejdražší, přes stále více se prosazující vše vpředu i nakonec vítězná - vše vzadu. Design se vyvíjel od třídveřových kupé až postupně ke čtyřdveřovému sedanu. Připravoval se ale i kabriolet a dokonce existoval prototyp kombi, v němž přes uložení motoru vzadu skutečně byl i dostatečně velký zavazadlový prostor.

O vítězství této koncepce rozhodl hlavně jeden prozaický důvod. V Československu nebyly k mání kloubové hřídele, a protože bylo zadání, že všechny součástky musí být tuzemské výroby, nebylo vyhnutí. Přitom ve světě již automobilky touto dobou zvolna zastaralou koncepci pohonu opouštěly. 

Byla i dvoudveřová tisícovka

Premiéra tisícovky se odehrála první jarní den roku 1964 na tiskové konfrerenci v Mladé Boleslavi. V tu dobu měl projekt již dvouleté zpoždění. Při uvedení do prodeje stál vůz vzákladním provedení 45 500 Kčs.

Postupně tisícovka prošla drobnými úpravami designu a vyrobilo se i zhruba dva tisíce kusů dvoudveřových karosérií, které neměly prostřední B sloupek. "Embéček" se až do roku 1964 vyrobilo  370 000 kusů a v roce 69 byl vůz nahrazen modelem 100.

Mezitím se sice lidé ze Škodovky snažili prosadit zavedení zcela nového modelu (prototyp 720), který měl moderní karosérii a motor vpředu, jenže neuspěli. A tak dokonce kvůli úspoře financí mohly nakonec v době hluboké totality vzniknout ještě miliónové série vozů řady 105/120. 

Přes všechny neduhy, které vozy v tomto období měly, si však lidé některé jejich vlastnosti pochvalovali. Například schopnost vyjet v zimě zasněžený kopec nebo sportovní jízdní vlastnosti slavné Škody 130 RS. 

 

Právě se děje

před 43 minutami

Hvězdou týdne v NHL je díky pěti gólům Toffoli

Hvězdou týdne v NHL byl vyhlášen útočník Tyler Toffoli z Montrealu. Osmadvacetiletý Kanaďan byl ve sledovaném období nejlepším střelcem soutěže s pěti góly ze čtyř zápasů, během nichž si připsal celkově osm bodů.

Toffoli pomohl Canadiens stát se teprve druhým týmem v historii NHL, jenž získal alespoň bod v prvních šesti utkáních sezony. Montreal je navíc všechny odehrál na ledě soupeře.

Druhou hvězdou byl vyhlášen veterán Joe Pavelski. Šestatřicetiletý centr dovedl Dallas ke dvěma vítězstvím v úvodních dvou zápasech sezony sedmi body za tři góly a čtyři asistence, v obou případech navíc vstřelil vítězné branky.

Jako třetí byl oceněn brankář John Gibson z Anaheimu, který minulý týden zlikvidoval 95 z 99 střel. Ve třech utkáních měl průměr 1,33 inkasované branky na zápas a úspěšnost zásahů 96 procent.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Italský premiér Giuseppe Conte podá v úterý demisi. Uvádí to agentura Reuters. Conteho vláda ztratila minulý týden absolutní většinu v Senátu

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ministerstvo bude chtít od ruského velvyslance vysvětlit zadržení Navalného i násilné potlačení protestů, řekl Petříček

Ministerstvo zahraničí bude chtít od ruského velvyslance v ČR Alexandra Zmejevského vysvětlení zadržení opozičního vůdce Alexeje Navalného i násilného potlačení protestů v Rusku. Řekl to ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD). Zároveň velvyslanci resort sdělí svůj postoj k celé věci.

Petříček se kvůli koronaviru nemohl zúčastnit dnešního jednání ministrů zahraničí zemí Evropské unie, kteří se neshodli na potrestání ruských činitelů odpovědných za Navalného uvěznění. Některé země chtěly dát přednost jednání s ruským vedením, šéf unijní diplomacie Josep Borrell proto vyrazí začátkem února do Moskvy apelovat na propuštění Navalného.

Zdroj: ČTK
Další zprávy