Konec klasických autorádií? V novém Audi A3 nebude

Radek Pecák Radek Pecák
19. 1. 2012 20:53
Knoflík ovládání hlasitosti se přestěhoval na středový tunel
Foto: Aktuálně.cz

Přesně 80 let poté, co firma Blaupunkt přišla s prvním autorádiem, éra tohoto klasického vybavení v automobilech zvolna skončí.

Lidé si samozřejmě i nadále budou moci pustit při jízdě autem svoji oblíbenou rozhlasovou stanici, jen se budou muset smířit s tím, že ovládání předvoleb, hlasitosti a dalších funkcí, už nenaleznou na klasickém zaběhnutém místě uprostřed palubní desky.

Tedy bude to tak, pokud se i u ostatních výrobců vžije nápad, který na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas představila automobilka Audi.

Ta chtěla mladé návštěvníky zaujmout, a proto představila svůj inovovaný systém multimediálního rozhraní MMI společně s celým interiérem nové generace Audi A3. Ta se představí světu v celé své kráse s největší pravděpodobností na ženevském autosalonu v březnu.

Palubní deska vypadá nezvykle

Zjednodušený design palubní desky zaujme i kvůli tomu, že na něm chybí ovládací panel rádia. Tedy nejen displej, ale i obvyklá tlačítka pro ladění, rychlou volbu stanic uložených v paměti a vkládání a vyjímání CD či DVD disku.

Kvůli tomu se muselo logicky změnit uspořádání ovládacích prvků MMI mezi sedačkou řidiče a spolujezdce. 

Jak šel vývoj autorádií:

  • Srpen 1932 - dceřiná společnost firmy Bosch - Blaupunkt  představila první evropské autorádio
  • Jmenovalo se Autosuper AS 5 a s pěti elektronikami mělo hmotnost 15 k
  • Do palubní desky se nevešlo,  proto dostalo mechanické dálkové ovládání, které konstruktéři umístili na sloupek řízení. 
  • Autorádia Blaupunkt se začala montovat do palubní desky po druhé světové válce.
  • V 50. letech se začíná ladit pomocí variometru a přechází se na vysílání v pásmu VKV. Jsou také již mechanická tlačítka s předvolbou
  • V šedesátých letech po nahrazení lektronek tranzisotry se rádia zmenšují a dostává se do nich i přehrávač kazet
  • V roce 1969 Blaupunkt představila první stereo-autorádio na světě.
  • V 70. letech umí rádia poznat, kde se vysílá dopravní zpravodajství a automaticky se na tento signál přeladit
  • Konec 20. století pak přinesl rádia s CD přehrávačem, 
  • V další fázi rádia dostala schopnost přehrávat soubory MP3 z USB flash disců či paměťových karet

Hlavní otočný ovladač má současně na horní straně touchpad jako na notebooku. Na něj je možno prstem psát písmena a tím volit adresu pro navigaci, můžete tak i zadat internetovou adresu či odeslat SMS.

Kvůli tomu, aby se snáze přecházelo mezi navigací, ovládáním telefonu, nahranými skladbami a podobně, byla v nové generaci MMI nahrazena klasická tlačítka dvěma kolébkovými přepínači. Jeden otočný ovladač pro zvyšování a snižování hlasitosti přesto v autě zbyl. Je také na středové konzoli.

V základní verzi to bude sotva

Měnič CD a DVD bude umístěn, jako je tomu ostatně častokrát už nyní, v přihrádce před spolujezdcem. 

Naladěné stanice se budou pochopitelně zobrazovat na výklopném displeji navigace a v budoucnu pravděpodobně rovněž na nové generaci head up displeje.

O tom, zda kompletní systém MMI bude dostupný již v základní výbavě vozu, Audi zatím informace neposkytuje. Je ovšem pravděpodobné, že to bude výsadou až nejvyšších stupňů výbavy, případně za příplatek. Méně vybavené verze nové A3  pravděpodobně nějaké malé rádio na palubní desku dostanou.

 

Právě se děje

Další zprávy