Končí legenda, která dobyla Škodě zpět ztracený respekt

Radek Pecák Radek Pecák
14. 11. 2010 13:33
Ve Vrchlabí vyrobili úplně poslední octavii I. Měla číslo 1 442 126
Foto: škoda-auto

Mladá Boleslav - Jestliže například motoristé ve Velké Británii až do poloviny 90. letech o vozech Škoda jen vtipkovali, octavia v roce 1996 vše změnila. Podobně museli díky tomuto vozu, který se tento týden definitivně odebral na odpočinek, své názory na Škodovky změnit i lidé v Německu a v dalších vyspělých zemích.

Doslova bombou i pro odborníky bylo v roce premiéry 4. místo v anketě Car of the Year. Pak tento vůz získal v několika zemích titul Auto roku.

Příběh tohoto, pro mladoboleslavskou továrnu doslova zlomového modelu, začal už v roce 1992, kdy se rozhodlo, že Škoda bude mít vlastní vůz vytvořený na podvozku Volkswagenu Golf.

Karosérii nakonec nakreslil belgický designér Dirk van Braeckel, současný šéfdesignér automobilky Bentley. Přestože zejména záď byla značně mohutná (vždyť ukrývala na tehdejší dobu ohromující zavazadelník o objemu 528 litrů) auto jako celek působilo poměrně vyváženě. Ještě hezčí byl ale kombík, který se začal vyrábět v roce 1998.

Model RS byl hodně rychlý

Řadu lidí si svým poměrně brutálním jízdním projevem získal model RS. Pod jeho kapotou byl také nejsilnější motor, který se kdy v "jedničkové" octavii objevil. Měl 180 koní. Obchodníci, taxikáři i další lidé, pro které je polykání kilometrů na dlouhých trasách nutností, si ale oblíbili motory 1,9 TDI. Ten byl v několika výkonových variantách (66, 74, 81 a 96 kW). Původně byla k mání i verze bez turbodmychadla označovaná 1,9 SDI.

Oblibu si získala i verze s pohonem 4x4, která byla na trhu od roku 1999. Zadní náprava se připojovala pomocí spojky Haldex. Octavia se také zapsala, byť ne úplně zlatým písmem, do dějin světa automobilových rallye, když závodila i v nejprestižnější kategorii WRC.

Milión již před šesti lety

V roce 2004 byla vyrobena milióntá octavia a také se objevila Octavia II. Ta původní ale zůstala pod označením Tour ve výrobě dále. Teprve nyní byla vyrobena úplně poslední. Měla výrobní číslo 1 442 126. Z Vrchlabí, kde sjela z výrobní linky, odjede do škodováckého muzea a tam zůstane.

Výroba posledního kusu nezůstala bez oslavných řečí. Například nový šéf Škoda-auto Winfried Vahland řekl:  "Octavia je srdcem značky Škoda. Je ztělesněním našich hodnot a představuje bezkonkurenční nabídku prostoru, vysokou praktičnost a maximální orientaci na rodinu. Tyto hodnoty přenáší Octavia na silnice již 14 let. A stejné hodnoty bude tato modelová řada reprezentovat i nadále". 

 

Právě se děje

před 9 minutami

Basketbalistky čeká na ME Francie, Rusko a Chorvatsko

České basketbalistky se na červnovém mistrovství Evropy utkají v základní skupině D ve Štrasburku s domácí Francií, Ruskem a Chorvatskem. Rozhodl o tom dnešní los ve Valencii, kde turnaj vyvrcholí. V případě úspěchu se tam svěřenkyně trenéra Štefana Svitka budou stěhovat na semifinále či zápasy o konečné umístění.

před 12 minutami

Praha poskytne šest bytů Bělorusům pronásledovaným režimem

Pražský magistrát poskytne šest bytů běloruským občanům, kteří se stali obětí represí režimu prezidenta Alexandra Lukašenka. Čtyři byty jsou určeny pro rodiny a dva byty pro jednotlivce. Nájemné bude 180 korun za metr čtvereční měsíčně. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní. Praha v minulosti podpořila opozici v Bělorusku například vyvěšením vlajky na magistrátu a nasvícením Petřínské rozhledny. O byty město požádal odbor azylové a migrační politiky ministerstva vnitra.

"Stojím za svobodným Běloruskem a demokratickými hodnotami a odsuzuji násilí proti tamním obyvatelům. Teď se navíc ze symbolické roviny posouváme ke konkrétním krokům," uvedl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Ve většině případů se podle dokumentu jedná o rodiny v mladším produktivním věku. Stát běloruským občanům nabídne podporu sociálních pracovníků, tlumočníka nebo pomůže se zaplacením prvních nájmů a základním vybavením bytů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy