Komentář: Velký boj o buspruhy skončil prohrou řidičů. Moc se toho však nezmění

Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 3. 2022 6:01
Praha koncem loňského roku změnila platnost časových omezení v autobusových pruzích. Řidiči osobních aut už je někde nebudou moci využívat během poledního sedla, jinde vůbec. Regionální organizátor pražské hromadné dopravy (ROPID) po dlouhých tahanicích vyhrál, radní, kteří před rokem zastavili plošné zrušení časových výjimek, mlčí jako hrob.
Foto: Eva Srpová

Všechno začalo na podzim 2020, kdy pražský magistrát připravil návrh opatření obecné povahy, v němž zrušil veškeré časové výjimky v platnosti vyhrazených pruhů pro autobusy, taxi, záchranáře a cyklisty. Ty v té době většinou platily ráno od šesti do deseti a odpoledne od dvou do sedmi hodin. Návrh byl vypracovaný na základě podkladů společnosti ROPID, která organizuje pražskou městskou a příměstskou hromadnou dopravu.

Na zasedání zastupitelstva se ale proti opatření strhla nevole. Zástupci opozičního ANO, ODS, ale i koaliční TOP 09 se postavili proti a magistrát nakonec zařadil zpátečku. Hned v lednu vydal takové opatření, které zachovalo původní stav.

Zastupitelé tehdy argumentovali mimo jiné i nesouhlasným stanoviskem policie. Její zástupci chtěli, aby se o podobném opatření rozhodovalo vždy podle místních podmínek, ne plošně. Kromě toho podle nich není třeba mimo špičky autobusům prostor na silnici podobným způsobem uvolňovat a zahuštěním provozu v pruhu přilehlém k vyhrazenému buspruhu se zvyšuje riziko nehody, protože auta pak projíždí s menšími rozestupy.

ROPID a zastánci změn pak namítali, že v důsledku pandemie onemocnění covid-19 se dopravní špičky rozmělnily a zanikla kdysi pro denní vývoj intenzit typická polední sedla. Stejně tak měl být jednotný systém srozumitelnější pro řidiče.

Po roce se magistrát rozhodl do buspruhů opět "říznout". ROPID vyslyšel nářky policie a pro každé jednotlivé místo odůvodnil potřebu změn. Někde tak buspruhy platí dvacet čtyři hodin v kuse po celý den, jinde v pracovní dny mezi šestou ránou a osmou večer. Kvůli připomínkám sdružení Auto*Mat se následně ještě místa s neomezenou platností ve finální verzi příslušného opatření obecné povahy rozšířila. Pro většinu jízd osobním autem po Praze to znamená jediné: buspruhem se jen tak neprojedete.

Jestli rozšíření platnosti buspruhů způsobí kolem poledne zácpy, se dá těžko odhadnout. Redakce Aktuálně.cz oslovila zástupce ČVUT, kteří pro Technickou správu komunikací zpracovávají dopravní průzkumy, a podle nich se nikdy podobné měření nedělalo. ROPID ve svém odůvodnění sleduje především plynulost autobusových spojů. "Obecně platí, že buspruhy jsou buď potřeba pro příliš vysoké intenzity provozu, nebo nevadí a pro slabší provoz stačí i jeden pruh," říká mluvčí ROPID Filip Drápal.

Drápal také upozorňuje na to, že úzkým hrdlem dopravní infrastruktury ve městech není ani tak počet pruhů, ale propustnost křižovatek. Kvůli ní jsou ostatně v blízkosti křižovatek vyhrazené pruhy většinou zrušeny. "Její kapacitu tak neovlivní, ale umožní průjezd autobusu na zelenou, aniž by musel čekat," dodává Drápal.

Argument, proč dává neomezená platnost buspruhů smysl a proč nebude mít na propustnost takový vliv, jak upozorňují kritici, ale představitelům města dali sami řidiči. Většina z nich volnost danou omezenou platností vyhrazených jízdních pruhů nevyužívala, protože důsledně nesledovala dopravní značení. V minulosti kvůli tomu dokonce vycházely články, které podobné chování kritizovaly.

Podle zástupců autoškol se ale není čemu divit. "Asociace autoškol dlouhodobě prosazuje k dopravnímu znační názor, že je třeba jím začít výrazně šetřit a více používat obecná pravidla silničního provozu. Vyhrazený jízdní pruh s časovým rozlišením je pro řidiče dalším prvkem dopravního značení, které musí za jízdy v jízdních pruzích vnímat a řídit se jím. Tedy samozřejmě vzhledem k jeho četnosti je velmi pravděpodobné, že nemalá skupina řidičů vyhrazených jízdních pruhů vůbec nevyužívá v čase, ve kterém mohou," komentuje šéf Asociace autoškol Aleš Horčička.

Výsledkem změn tak bude především to, že rychlejší a agresivnější šoféři nebudou smět pomalejší a vůči dodatkovým tabulkám méně pozorné řidiče předjíždět zprava, což je jinak ve městě samozřejmě naprosto legální. Výjimku budou mít na vybraných úsecích jen v noci a o víkendech a státních svátcích.

Kvůli nové úpravě platnosti omezení vyhrazených jízdních pruhů se nakonec už ani nevzbouřili zastupitelé. Ti, kteří původně vyvolali hlasování o zrušení "buspruhového" opatření, to již znovu neudělali. Spokojeni ale nejsou. "Není to nic jiného, než pokračování současné magistrátní koalice Pirátů a Prahy sobě v tom ideologickém boji proti řidičům. Několikrát jsme se jako opozice snažili magistrátní koalici přimět ke konstruktivnímu řešení, ale Praha sobě a Piráti si prostě na sílu tlačí to svoje," říká zastupitelka Alexandra Udženija (ODS).

Současným výsledkem je to, že řidiči tak trochu prohráli dvakrát. Přišli o velkorysou výjimku ve vyhrazených buspruzích, a stejně tak jim nové opatření nepřineslo vlastně i tu nejjednodušší možnou orientaci. Buspruhy nadále mohou platit na každém místě trochu jinak. Kdo vyhrál, je ROPID, protože ten dostal, co chtěl. V reálu ale tahle bouře ve vyhrazeném jízdním pruhu nic nezmění.

Jak se změní platnost vyhrazených buspruhů?

Ulice Dřívější platnost Nová platnost
Strakonická Po-Pá 6-20h Pracovní dny 6-20 h
Nádražní Po-Pá 6-20h Pracovní dny 6-20 h
Kukulova Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Českobrodská Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Horňátecká Po-Pá 7-10 + 14-19h Pracovní dny 6-20 h
Zálesí Po-Pá 7-10 + 14-19h Pracovní dny 6-20 h
K Horkám Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Soběslavská Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Bohdalecká Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Türkova Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Vídeňská Po-Pá 6-10 + 14-19h Pracovní dny 6-20 h
Černokostelecká Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Výstavní Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
Evropská Po-Pá 6-10 + 14-19h Pracovní dny 6-20 h
U Vršovického hřbitova Po-Pá 6-10 + 14-19h Bez omezení
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 15 minutami

Web Ředitelství silnic a dálnic obnovil po úterním kybernetickém útoku částečně provoz

Web státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je opět částečně funkční. V úterý ho ochromil kybernetický útok a server byl od té doby nedostupný, nebo na něm nebyl žádný obsah. Nadále však mimo provoz zůstává server, na kterém organizace zveřejňuje dopravní informace. Počítačové systémy ŘSD počátkem tohoto týdne napadl software, který zašifroval data. Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) byl kybernetický útok na profesionální úrovni.

Ještě v sobotu kolem poledne bylo na webu ŘSD pouze logo organizace a nápis "Omlouváme se, probíhá nahrávání obsahu." V neděli odpoledne už má úvodní stránka původní podobu z doby před útokem. Nefungují ale sekce webu týkající se veřejných zakázek a technických předpisů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zvýšit potravinové zásoby státu na 15 dní by stálo až 12 miliard, řekl šéf Správy státních hmotných rezerv

Stát má pro případ nouze uloženo ve skladech 13 milionů denních dávek potravin, které by pokryly spotřebu na zhruba 1,3 dne. Navýšení zásob potravin na 15 dní by stálo až 12 miliard korun. V České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Ministerstvo zemědělství v současnosti navrhuje navýšit rozpočet organizaci spravující státní zásoby o půl miliardy korun.

O navýšení zásob potravin ze tří na 15 dní rozhodla předchozí vláda koncem loňského roku, uvedl Švagr. "Těch 15 dnů ale není záležitost příštího roku. Vloni byla dohoda, že bychom měli jít na těch 15 dnů v příštích 15 letech," upozornil. Vláda to ale může změnit, dodal. Naplnění skladů na více než dva týdny by vyšlo stát při současných cenách na 11 až 12 miliard korun, odhadl Švagr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy