Kolínská automobilka je na tom hůř než v předchozích letech. TPCA letos nevyrobí ani 200 000 aut

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
25. 10. 2017 12:12
Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) letos vyrobí jen 198 000 aut. Poprvé za poslední čtyři roky tak její produkce klesne pod hranici 200 000 aut za rok, přitom kapacitu by měla na 330 000 vozů ročně. Důvodem je slábnoucí poptávka po malých modelech, které se zde vyrábějí.
V kolínské automobilce TPCA se vyrábí modely Aygo, 108 a C1. Zájem o ně ale v Evropě klesá, lidé si kupují větší a dražší vozy.
V kolínské automobilce TPCA se vyrábí modely Aygo, 108 a C1. Zájem o ně ale v Evropě klesá, lidé si kupují větší a dražší vozy. | Foto: ČTK

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) letos vyrobí 198 000 aut. Poprvé za poslední čtyři roky tak její produkce klesne pod hranici 200 000 aut ročně.

Vyplývá to z údajů, které v říjnu na brněnské konferenci Očekávaný vývoji automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě uvedl Robert Kiml z vedení automobilky. Loni se v Kolíně vyrobilo 220 606 aut, což byl nejvyšší počet od roku 2011, kdy TPCA zaznamenala svůj doposud největší propad.

Podle Kimla je důvodem letošního poklesu stáří modelu, který se vyrábí už skoro tři roky, a velká konkurence na trhu. "Připravujeme novinky, v tuto chvíli ale nemohu sdělit, jaké budou," řekl Kiml ČTK. V Kolíne vyrábějí minivozy Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo.

Automobilka TPCA už v Kolíně vyrobila za 12 let přes tři miliony aut. Naprostou většinu z nich vyvezla, v ČR se jich ročně prodá asi 500.

Kiml dále uvedl, že když automobilka s kolínským projektem vstoupila na trh, předpokládal se velký růst segmentu malých vozů, určených zejména pro města. Tento segment se ale zastavil na úrovni kolem 1,3 milionu prodaných aut ročně a dál spíše klesá. Podle Kimla obyvatelstvo Evropské unie bohatne a kupuje si dražší modely.

Navíc výrazně narostla konkurence. Když TPCA továrnu otevírala, byli na trhu tři konkurenti, nyní jich je 25. "To vytvořilo obrovský tlak na cenu i kvalitu," uvedl Kiml. TPCA má nyní na trhu malých aut zhruba 16procentní podíl, který Kiml označil za stabilní.

TPCA Toyota Peugeot Citroën je společným podnikem Toyota Motor Corporation a PSA Groupe, začátek výroby v továrně odstartoval 28. února 2005, v tomto roce bylo vyrobeno 103 819 aut.

Ve společnosti v tuto chvíli pracuje zhruba 2800 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice. Automobilka vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009 (přesně 332 489 aut).

Od tohoto rekordního roku ale produkce soustavně klesala na dosavadní historické minimum v roce 2013 (185 127 aut). Po náběhu nové generace kolínské modelové trojky se výroba v letech 2014 až 2016 trochu zvedla, avšak letos ji čeká propad.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

První fáze obchodní dohody USA a Číny možná letos nebude. Rozhovory se podle Reuters komplikují

Spojené státy a Čína možná nedokončí první fázi obchodní dohody letos, ale až v příštím roce. Agentuře Reuters to řekli experti na obchod a lidé blízcí Bílému domu. Zpráva způsobila, že se okamžitě prohloubil pokles na amerických akciových trzích, o zisky přišel dolar, zatímco zájem se zvedl o dluhopisy americké vlády.

Americký prezident Donald Trump a ministr financí Steven Mnuchin na tiskové konferenci 11. listopadu uvedli, že první fáze obchodní dohody by mohla být podepsána během pěti týdnů. Tato doba již uplynula, na podpis dohody se ale stalé čeká a rozhovory se podle zdrojů Reuters možná komplikují. Peking totiž požaduje výraznější snížení cel, na což Washington reaguje zvyšováním vlastních požadavků.

Dokončení dohody by mohly komplikovat rovněž diplomatické spory související s protesty v Hongkongu proti omezování svobod ze strany pevninské Číny. Americký Senát schválil zákon, jehož cílem je chránit v Hongkongu lidská práva. Čínské ministerstvo zahraničí si následně předvolalo představitele amerického velvyslanectví v Pekingu a vyzvalo Spojené státy, aby se do situace v Hongkongu přestaly vměšovat.

Další zprávy