Praha - Práce na modernizaci dálnice D1 letos začnou v případě příznivého počasí už v březnu. Plánuje to Ředitelství silnic a dálnic. Z pohledu řidičů bude nejhorší situace zřejmě hned v březnu, kdy se bude týden jezdit jen jedním pruhem v jednom směru.
Přípravné práce na úsecích 5, 9 a 14 a 21 mají začít v březnu, v dubnu se pak začne bourat jeden z jízdních pásů.
"Nejprve budou provedeny havarijní opravy vozovky po zimě a dále dokončeny některé dílčí práce jako přejezdy středního dělicího pásu, dokončení prací ve středním dělicím pásu na úseku 5 a na provizorním rozšíření mostu 05-202," říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavel Kočica.
Na úsecích číslo 5 (exit 41 Šternov - exit 49 Psáře), 9 (exit 66 Loket - exit 75 Hořice) a 14 (exit 104 Větrný Jeníkov - exit 112 Jihlava) začnou stavební stroje od dubna rozbíjet pravý pás dálnice - tedy ten, který vede dopravu z Prahy na Brno.
Při montáži svodidel budou největší zácpy
"Provoz pak bude veden v režimu 2+2 pruhy v jednom jízdním pásu," upřesňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Ještě předtím je ovšem nutné oddělit protisměrný provoz mobilními svodidly. Jejich instalace potrvá zhruba týden - po tuto dobu se bude v jednom směru jezdit pouze jediným pruhem.
"Provoz ve dvou pruzích nelze po dobu pokládky svodidel kvůli ochraně pracovníků zachovat," vysvětluje Studecký. Právě v tento týden se dají na dálnici očekávat největší dopravní komplikace.
Jiný režim bude nadále probíhat na úseku číslo 21 u Velké Bíteše. "Zde budou na jaře pokračovat práce na dokončení provizorního rozšíření a následně ve středním dělicím pásu - kanalizace a kabelizace," sdělil Studecký.
Omezení bude víc
Tím výčet omezení na dálnici letos zdaleka nekončí. Začnou se totiž rekonstruovat úseky číslo 3 (exit 29 Hvězdonice až exit 34 Ostředek), úsek 18 (exity 134 Měřín a 141 Velké Meziříčí) a také úsek 25 (exity 178 Ostrovačice a 182 Kývalka).
Na první dva nové úseky již ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení. Začít pracovat by se také zde mohlo teoreticky již na přelomu března a dubna.
Dokonce je možné, že by se v letošním roce mohlo pracovat až na sedmi úsecích. "Záleží ovšem na výsledku výběrových řízení, neboť neúspěšný uchazeč se může obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, čímž by samozřejmě došlo k pozdržení zahájení modernizace na předmětném úseku," uzavírá Studecký.