Klíčová záležitost: Čím se otevírají a startují nejexkluzivnější auta světa?

Klíčová záležitost: Čím se otevírají a startují nejexkluzivnější auta světa?
Bugatti Chiron: Kromě klasického klíčku dostává jeho majitel i jeden speciální, který slouží k aktivaci speciálního jízdního režimu, při němž auto jede místo 380 km/h ještě o 40 km/h rychleji. Vsouvá se do slotu mezi prahem a sedadlem řidiče a po jeho pootočení se sníží světlá výška a zadní křídlo se nastaví na co nejnižší odpor.
Koenigsegg Agera: Klíč švédských supersportů má tvar firemního loga a vypadá tak trochu jako ruční granát. Ovladače jsou umístěny na zadní straně.
Aston Martin DBS: Otevírání a startování je možné jako v bondovkách po stlačení plošky na bocích nebo dotykem na safírové sklíčko luxusního chronografu Jaeger-LeCoultre za bezmála milion korun.
Ferrari SF90: Klíček, který vypadá jako zapalovač, se stal terčem četných narážek.
Foto: Aston Martin
Vladimír Löbl
24. 7. 2021 7:23
Jak v restauraci či v baru zaujmout i bez auta? Téměř všechny mobily vypadají stejně, pěkné hodinky má již kdekdo, stejně jako naleštěné polobotky. Pomoci může i nějaký cool klíček od auta. Tedy přesněji superklíček superauta.

Symbol výjimečnosti, technický skvost či umělecké dílo. To všechno může být dnes klíček od auta. Označení "klíček od auta" ale již začíná být stále více zavádějící. Doba, kdy se klíčkem auto pouze odemykalo a startovalo, je již dávno minulostí. Dnes mají celou řadu dalších funkcí a lze mezi nimi nalézt skutečné unikáty zajímavé svým tvarem, provedením i použitými materiály.

Planžeta jen jako záloha

Klíčky za poslední dobu prošly velkým vývojem. Původně jen malý plechový klíček se v průběhu let zvětšoval, byl později zasazený do plastového držáku, doplněného postupně o imobilizér, LED světlo a dálkové ovládání. Měnil se tvar, doplňovaly se funkce, vylepšovalo zabezpečení a cizeloval design. Samotná planžeta klíčku se postupně stala již jen doplňkem, který zůstává zaklopený či schovaný v plastovém pouzdře.

Bezklíčové odemykání a startování se stalo rychle standardem i v nižších kategoriích. Kromě běžných funkcí klíčky ukrývají i preference svého nositele, oblíbené nastavení volantu a sedadel, ale i upřednostňované frekvence rádia a nastavení klimatizace.

Jako jedno z prvních představilo v roce 2007 vylepšený klíček Volvo. Osobní komunikátor PCC pro model S80 uměl mimo jiné řidiče na vzdálenost sto metrů informovat o tom, zda auto zamkl, popřípadě i o tom, zda se v autě někdo neukrývá. Renault zase přišel s kartou místo klíčku, ale bez rozšířených funkcí. Tu používal i Lexus. Jejich výhodou bylo, že se tenká kartička snadno vešla do peněženky.

Speciální komunikátor i hodinky

Objevily se klíčky v podobě aut (Porsche, Tesla, Pagani) i chytré klíčky s displejem (BMW Display Key). Po modelu BMW i8 ho na přání dostala i řada 7 a další modely. Je to v podstatě již spíše takový smartphone, který na dotykovém displeji s vysokým rozlišením zobrazuje vše potřebné a jeho prostřednictvím je možné leccos na dálku zapnout. Vozy řady 5 a 7 lze navíc na dálku po vystoupení z vozu nechat zajet do parkovacího stání, a poté z něho zase vyjet.

Tento komunikátor ale rychle začal mít konkurenci v chytrých telefonech. Aplikace BMW Digital Key s bezpečnostním čipem však pracuje odděleně od operačního systému mobilu a funguje tak i v případě, že je jeho baterie vybitá.

Nechyběly ale ani pokusy o otevírání aut prostřednictvím chytrých hodinek. Aston Martin ve spolupráci s firmou Jaeger-LeCoultre zase umožnil otevírání modelů DBS, DB9 a Rapide jako v bondovkách prostřednictvím chronografu za bezmála milion korun, a to stlačením plošky na jeho boku.

Pro aktivně žijící zákazníky začaly některé značky nabízet i doplňkové odolnější, kterým nevadí voda ani větším nárazy (Volvo). Pro ty, kdo si chtějí zaplavat či zaběhat, připravil Jaguar pro model F-Pace outdoorový klíček v podobě náramku. Objevil se i speciální klíček pro mladé řidiče s možností nastavit limit nejvyšší rychlosti a hlasitost audiosystému (Ford).

Bugatti má hned dva různé

Dveře některých aut se již dnes dají otevírat také dotykově, sáhnutím na konkrétní část dveří či bočního sloupku. Čínská firma Byton přišla s odemykáním obličejem, Hyundai u modelu Santa Fe pro čínský trh zase nabídl biometrický snímač otisků prstů pro odemykání a startování. K přístupu k Tesle Model 3 může posloužit i tenká kartička s čipem. Ten si dokonce pro otevírání svého vozu nechala youtuberka Amie DD implantovat pod kůži na ruce.

Ke každému autu dostanete dva klíčky, jen majitelé Bugatti Veyron a Chiron dostali dvě dvojice odlišných. Kromě standardního i jeden speciální klíč pro aktivaci speciálního jízdního režimu Top Speed. Při něm auto nemá maximum v rychlosti 380 km/h, ale může jet ještě o 40 km/h rychleji. Druhý klíč je tenčí než ten hlavní a vsouvá se do slotu mezi prahem a sedadlem řidiče. Po jeho pootočení se sníží světlá výška, zadní křídlo se nastaví na co nejnižší odpor a uzavřou se přední difuzory.

Stále komplikovanější střeva

Moderní klíčky ukrývají integrované obvody s transpondérem vysílajícím unikátní plovoucí přístupový kód. Jejich odolnost firmy prověřují velmi náročnými testy, kdy se mj. několik hodin perou v pračce společně s kamínky.

Automobilové klíčky jsou v poslední době stále nápaditější a mají i stále více funkcí. V originalitě vedou vozy luxusních a zejména exotických značek. Ne vždy však platí, že čím dražší auto, tím exkluzivnější klíček.

To byl donedávna případ luxusních značek koncernu VW a také Ferrari, které mělo až do roku 2015 nevzhledný nesklopný klíček s planžetou, která trhala kapsy. Až Ferrari 488 GTB dostal jako první vůz z Maranella moderní, který umožňuje bezklíčové odemykání a startování. Modely SF90 a Roma již ale mají klíček ve tvaru loga značky, který vypadá tak trochu jako zapalovač.

Klíčky jsou dnes velmi různorodé a, stejně jako auta, i je lze různě individualizovat. Potom mohou klidně stát i 13 milionů korun. Takovýto speciální zlatý klíček osázený diamanty pro majitele prvního Bugatti Chiron vytvořila firma Awain. Ale to je již trochu jiná kapitola.

 

Právě se děje

Další zprávy