Klesla teplota a řidiči chtějí přezout pneumatiky. Většinou ale nevědí, jak je správně uskladnit

Jan Markovič Jan Markovič
27. 10. 2016 17:07
Je chladněji a blíží se sezona zimních pneumatik. Pneuservisy jedou na plné obrátky. Při přezouvání z letních plášťů na zimní ale vyvstává celá řada otázek. Jak správně skladovat pneumatiky? A měnit jen gumu, nebo rovnou celá kola? Záleží na preferencích, cenový rozdíl není zas až tak velký. Hlavní je ale přijít do servisu, shodují se odborníci.
Nejvhodnější období pro přezutí z letních pneumatik na zimní je, když venkovní teplota klesá pod sedm stupňů Celsia.
Nejvhodnější období pro přezutí z letních pneumatik na zimní je, když venkovní teplota klesá pod sedm stupňů Celsia. | Foto: ADAC

Od úterý začíná platit povinnost řidičů vyjet na silnice na zimních pneumatikách, pokud je sníh, náledí, nebo se dají takové podmínky předpokládat. Pneuservisy proto v tomto týdnu mají napilno. Někdy se tak může čekat na přezutí i několik dní. Přitom podle analýzy serveru Pneumatiky.cz by 85 procent motoristů rádo přezulo druhý den po dodání gum a obvolali by kvůli tomu až pět pneuservisů, píše ČTK.

Některé servisy mají ale i tak velkou zásobu plášťů. Jde většinou o pobočky větších sítí, jako je malešický BestDrive. V řadě servisů je možné se také pomocí webové aplikace objednat na přesnou hodinu. Přezutí auta pak zabere zhruba 30 minut.

„Nejvhodnější období pro přezutí z letních pneumatik na zimní je, když venkovní teplota klesá pod sedm stupňů Celsia, což je právě v tomto období. Navíc silnice začínají být mokré a potom mají letní pneumatiky delší brzdnou dráhu,“ vysvětluje Martin Volek, maloobchodní manažer sítě BestDrive.

Řidiči se klasicky ptají, jestli mají měnit celé disky i s pneumatikami, nebo přezouvat jen samotné pláště. Cenový rozdíl je v případě většiny servisů okolo 85 korun za jedno kolo, tedy 340 korun za celou sadu. I v případě jednoduchého přehození kol je ale nutné navštívit servis. Kola je totiž nutné pečlivě vyvážit.

Majitelé aut také někdy tápou v tom, jak správně pneumatiky skladovat. Průzkum společnosti STEM/MARK ukazuje, že zatímco devět z deseti řidičů zná správné způsoby skladování pneumatik s ráfkem, pláště bez ráfku by vhodně uložila pouze jedna čtvrtina. Nevhodné uskladnění přitom snižuje funkčnost a životnost pneumatik.

„Očištěné pláště se doporučují uložit do igelitového pytle a skladovat na tmavém místě, kde se teploty pohybují ideálně mezi 10–15 °C. Zásadní význam hraje poloha uskladnění. Pneumatiky bez ráfku musí zůstat postavené, kdežto ty s ráfkem je možné položit na sebe či zavěsit,“ informuje výrobce pneumatik Continetal, který si průzkum nechal zpracovat.

Šetření ale přináší i pozitivní výsledky. Podle něj se 91 procent dotázaných řidičů chová zodpovědně a na zimní pneumatiky s příchodem sezony poctivě přezouvá. Jejich hlavní motivací je bezpečnost.

Jak správně přezout a na co si dát při návštěvě pneuservisu pozor? Podívejte se na video.

Máme měnit jen pláště, nebo rovnou celá kola? Jak správně gumy skladovat? To je jen pár z řady otázek, které každoročně motoristé řeší s příchodem nov | Video: Jan Markovič
 

Právě se děje

Další zprávy