Tři měsíce s plug-in hybridní Kiou Sorento: Závěrečné účtování s excelovou tabulkou

Tři měsíce s plug-in hybridní Kiou Sorento: Závěrečné účtování s excelovou tabulkou
Elektřina u plug-in hybridní Kie Sorento hraje důležitou roli. Pokud majitel poctivě nabíjí, tankuje podstatně méně.
Největší výhodou plug-in hybridního Sorenta jsou jeho nízké lokální emise. Pokud majitel jezdí denně kratší trasy do 50 kilometrů, jezdí za minimum benzinu.
Sorento je robustní SUV, potěší, jak moc je uvnitř prostorné.
Za tři měsíce jsme s ním zvládli ujet 7000 kilometrů, převážně po Praze a okolí, vydali jsme se ale i na několik dlouhých cest.
Foto: Eva Srpová
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
7. 4. 2023 6:37
Sedm tisíc najetých kilometrů, nula závad a spotřeba závislá na ochotě řidiče pravidelně auto napájet ze zásuvky. Tak by se dalo stručně zhodnotit dlouhodobé soužití redakce s elektrifikovanou Kiou.

Po Kie Sorento zbylo v redakční garáži prázdné místo, tentokrát větší než obvykle. Když totiž parkovala v sousedství dalších testovacích aut, působila jako dospělý rodič vedle svých nezletilých dětí. Docela dobře by k ní pasoval reklamní slogan, že kdo si ji koupí, dostanete 50 % auta navíc.

I když ve skutečnosti její vnější rozměry příliš nevybočují ze zvyklostí SUV vyšší střední třídy, vizuální mohutnost karoserie zkombinovaná s dobře obestavěným prostorem dala vzniknout mimořádně skladnému autu. Pokud jde o prostor, nic není u Sorenta nemožné. Tři řady sedadel si tu lze dobře představit. Anebo dvě a k nim obří kufr, jak tomu bylo i v našem případě.

Že by s chutí vyrazila se Sorentem na rodinnou dovolenou k moři, na tom se bez dlouhých debat dokázala shodnout celá redakce. Dokonce i jedinci, kteří preferují stanování ve volné přírodě, uznali, že složená kempingová výbava se v zavazadlovém prostoru spíše ztratí, než aby se sem z nějakého důvodu nevešla. A pohon všech kol v kombinaci se zvýšeným podvozkem je jen konečným potvrzením tušení, že Sorento je ve skutečnosti ideálním autem pro svobodomyslné jedince vyznávající i výlety mimo asfalt.

Jenže většinu kilometrů z dlouhodobého testu si Kia odkroutila v prostředí hlavního města, kdy členům redakce sloužila ke každodenním pojížďkám. Protože šlo o plug-in hybridní verzi, dávalo to perfektní smysl. Právě při kratších trasách po městě může vyniknout hlavní přednost tohoto konceptu, kterým jsou nulové lokální emise. Od samého začátku tudíž v redakci platilo nepsané pravidlo: Co možná nejvíce kilometrů pojedeme na elektřinu.

Na tomto místě je dobré zmínit historku, kterou jeden z členů redakce zažil na vlastní kůži. Dohodl se s majitelem plug-in hybridního auta, že jej sveze do společného cíle kousek za Mladou Boleslaví. Cestou z Prahy ale dvakrát zastavovali na nabíječce, protože řidič si vůbec nepřipouštěl, že by mohl část cesty absolvovat na benzin.

Upřímně řečeno, přesně takové majitele plug-in hybridní Kia Sorento potřebuje. Protože jim nesmí vadit, že s jejím nákupem se dobíjecí wallbox stává ústřední postavou jejich motoristického života. Aby totiž elektrifikované Sorento jezdilo s co nejmenší spotřebou benzinu, je třeba jej elektřinou napájet nejlépe po každé vyjížďce. Na jedno dobití zvládá přibližně 50 elektrických kilometrů, a to ještě s příležitostnou podporu zážehové šestnáctistovky.

Kia Sorento PHEV

Rozměry: 4810 x 1900 x 1700 mm
Motor: benzinový 4válec, 1598 cm3 + elektro
Výkon: 132 kW při 5000 ot./min + 67 kW
Točivý moment: 265 Nm při 1500 ot./min + 304 Nm
Baterie: Li-Ion, 13,8 kWh
Nabíjení: 3,6 kW, 3:45 hodiny
Elektrický dojezd (WLTP): 57 km, ve městě 70 km
Nejvyšší rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Objem zavazadlového prostoru:  693 / 2077 l 
Cena: od 1 354 900 Kč

Dobře to ukazuje i vývoj spotřeby během testu. Zatímco ještě koncem února činil průměr 4,2 l benzinu + 12,9 kWh elektřiny na sto kilometrů, konečný účet nakonec vypadal nápadně jinak: 5,2 l + 6,7 kWh. Je to tím, že v průběhu měsíce března jsme s Kiou absolvovali několik dlouhých cest, při kterých se ovšem zastávky na dobíjecích stanicích časově nevyplácejí: energii do baterií Kia pouští maximálním výkonem 3,6 kW, plné dobití tedy trvá skoro čtyři hodiny.

Výsledné hodnoty však lépe vystihují spotřebu auta v běžném provozu. Jeho majitel také nebude dobíjet vždy a za každou cenu, pokud tedy nepůjde o osobu se spoustou volného času. I tak lze s přihlédnutím k velikosti Sorenta označit spotřebu za pozoruhodně nízkou.

Dlužno dodat, že jsme se k výsledku dopracovali vlastní pílí, kdy jsme po celou dobu testu tankování benzinu a dobíjení na wallboxu poctivě zapisovali do excelové tabulky. Bez toho bychom se přesných hodnot nikdy nedobrali, neboť palubní počítač Kie údaj o spotřebě elektřiny nenabízí.

Což ale neznamená, že by elektřina u plug-in hybridní Kie Sorento nehrála důležitou roli, je tomu právě naopak. Pohodlný přístup k elektrické zásuvce je u ní základním předpokladem nízkých účtů za benzin. Kdo jej nemá, tomu patrně lépe poslouží hybridní či naftová verze, která s externím dobíjením nepočítá.

 

Právě se děje

Další zprávy