Když si Západ přestal dělat legraci ze Škodovky: Jaká je Felicia, které je letos 25?

Martin Frei Martin Frei
30. 9. 2019 6:04
První porevoluční model Škodovky sice ještě vycházel z Favoritu, ale dokázal zapůsobit mnohem kvalitnějším dojmem. Na to slyšeli zejména zákazníci v západních zemích. Z vysmívaného outsidera se stal seriózní levný vůz, kterého se za šest let prodalo milion a čtvrt.
Autoreport: Felicia slaví 25 let | Video: Jakub Zuzánek, Martin Frei

"Víte, proč má škodovka tak tlustý návod k obsluze? Protože musí obsáhnout všechny vlakové jízdní řády." Podobných vtipů si třeba Britové střední generace dodnes pamatují spoustu a najdete je i na internetu. 

Pověst značky na západních trzích značně utrpěla v 70. a 80. letech. V přívalu moderních malých aut z Japonska vynikala Škoda - stejně jako ostatní značky ze socialistických zemí - hlavně neschopností inovovat.

Fototest Škody Felicia si projděte zde:

Mnoho lidí pak nevěřilo ani Favoritu. Přinesl sice přední pohon a prostornou karoserii, jenže první, co na každém autě vnímáte, je kvalita zpracování. A ta u prvních Favoritů značně kulhala.

Plasty drnčely, palubní deska i osvětlení zadní SPZ na hrbolech poblikávaly a ploché výplně dveří bez pořádných madel vypadaly, že tam něco chybí.

Pamětníci, kteří krátce po revoluci pracovali v londýnském zastoupení Motokovu, dnes se smíchem vzpomínají, že když jeli Favoritem po ulici, lidé na ně ukazovali prstem. "Podívejte, škodovka a jede!"

Po vstupu Volkswagenu byla tedy první priorita jasná: zlepšit první dojem. Právě to se povedlo Felicii. Moderně oblá palubní deska, tvarované výplně dveří, mikroplyšové sedadel, celková kvalita montáže i zjemnění vnějšího designu dokázaly mechanický základ Favoritu prodat nesrovnatelně lépe.

Foto: Martin Přibyl

A že ve skutečnosti bylo co prodávat. Původní škodovácká třináctistovka, převodovka i podvozek totiž vydržely s minimálními servisními nároky 300 000 km. Karoserie byla navíc větší a prostornější než u tehdejších malých aut jako Peugeot 205 nebo Opel Corsa.

Svou roli v kladném přijetí ovšem hrála také solidní image Volkswagenu. Německý gigant se netajil tím, že do přeměny Favoritu ve Felicii investoval šedesát milionů tehdejších marek. 

Už po pár měsících píše britský magazín Autocar lakonický komentář. "This is not a joke! Tohle není vtip! Felicia je fajn auto a jeho prostorností budete překvapeni." 

Opravdový šok přišel o tři roky později. Majitelé Felicií vyšli z respektovaného výzkumu J.D. Power z britských motoristů jako vůbec nejspokojenější. Nechali za sebou i uživatele "mateřských" Volkswagenů nebo Toyoty.

První úspěšný krok Škody dávno zastínila popularita Octavie, Superbu nebo Yetiho. Na prvenství Felicie bychom ale neměli zapomenout. Pětadvacáté narozeniny jsou dobrá příležitost. Tak všechno nejlepší!

Děkujeme autobazaru Davocar za půjčení vozidla.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 minutami

Státy EU se shodly na reformě DPH, mohou zlevnit léky či ekologické produkty

Země Evropské unie budou moci snížit daň z přidané hodnoty (DPH) u většího množství produktů, než tomu bylo dosud. Na flexibilnějších pravidlech, která umožní výrazně snížit daň například u základních potravin, léků, hygienických potřeb, internetového připojení či klimaticky šetrných produktů, se dnes shodli unijní ministři financí. Sedmadvacítka navíc zavádí nejnižší daňovou sazbu do pěti procent, kterou by podle ministryně financí Aleny Schillerové mohlo Česko uplatnit například u dětských plen či dámské hygieny. Českou vládou plánovanou nulovou sazbu u energií podle nových pravidel naopak zavést nepůjde.

Evropský blok se několik let dohadoval na úpravě nevyhovujících pravidel, která vedla k tomu, že jednotlivé státy musely velmi často pracně vyjednávat výjimky pro sazby u zboží, jež považovaly za důležité. Státy se nakonec shodly na širokém seznamu položek, které budou moci země zařazovat do snížených daňových sazeb.

"Členské státy budou mít větší flexibilitu, aby jejich systémy DPH odrážely vnitrostátní politická rozhodnutí a zároveň zajistily soudržnost se společnými evropskými prioritami: zelenou a digitální transformací a samozřejmě ochranou veřejného zdraví," komentoval dnešní shodu ministrů eurokomisař pro ekonomiku Paolo Gentiloni.

Podle české ministryně financí je přínosem zejména zavedení takzvané supersnížené sazby od nuly do pěti procent. "Tuto sazbu budeme moci uplatňovat na základní potraviny, dětské plenky, léky, ženské hygienické potřeby, ochranné pomůcky, přepravu osob, dodání knih či rozvod vody, což zatím nebylo ČR dovoleno," řekla po jednání Schillerová.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Seznam Zprávy: Česko musí dle Evropské komise dořešit tři body z auditu k Babišovu střetu zájmů

Česko musí podle Evropské komise dořešit ještě tři problematické body související s auditem ke střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO). Uvedl to v úterý server Seznam Zprávy, podle kterého to komise napsala v dopise zaslaném na konci listopadu do Česka. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), které s EK o auditu za Česko jedná, serveru pouze potvrdilo přijetí dopisu. Jeho obsah nekomentovalo. Letos v dubnu EK, která je jedním z vrcholných orgánů Evropské unie, zveřejnila závěrečnou auditní zprávu. Podle ní je premiér Babiš ve střetu zájmů, neboť ovládá holding Agrofert i po vložení koncernu do svěřenských fondů a zároveň se podílí na rozhodování o rozdělování dotací EU. Babiš to popírá.

EK v souvislosti s auditem požádala české úřady o řadu preventivních a nápravných opatření, která mají zajistit dodržování zákona o střetu zájmů. V srpnu komise Česko varovala před tím, že pokud se opatření nezlepší, může zastavit evropské dotace. Z listopadového dopisu podle Seznam Zpráv vyplývá, že zůstávají nedokončené ještě tři body. Jedním je zlepšení řídících a kontrolních systémů pro rozhodování o unijních dotacích, druhým prověření splnění kritérií u několika dotací na inovace pro Agrofert a třetím prověření podpory pro firmu Lovochemie z koncernu Agrofert na inovaci technologie výroby sirných hnojiv.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Biatlonová exhibice se kvůli koronaviru ani letos nepojede

Populární biatlonová exhibice se ani letos v tradičním termínu mezi Vánoci a Novým rokem na stadionu fotbalistů Schalke v Gelsenkirchenu neuskuteční. Kvůli koronavirovým opatřením ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko organizátoři akci s termínem 28. prosince přeložili na příští rok.

Exhibiční závod smíšených dvojic Biathlon World Team Challenge se kvůli šíření covidu-19 v Gelsenkirchenu nejel už loni. Byl přeložen do venkovní biatlonové arény v Ruhpoldingu, což je možnost, o které pořadatelé uvažují i letos. České jedničky Markéta Davidová a Michal Krčmář v soutěži obsadili šesté místo.

Další zprávy