Když řidiče zabije vlastní skříň: crash testy ukazují riziko nezajištěného nákladu

Podle závěrů z crash testů autoklubů ADAC a ÖAMTC stačí se špatně upevněnou skříní narazit v rychlosti 45 kilometrů za hodinu a náklad narazí posádku na palubní desku a do vystřelených airbagů.
Crash test se špatně a správně upevněným nákladem. | Video: oeamtc.at

Popruhy s ráčnami si na nákup nábytku bere jen málokdo, podle aktuálních crash testů rakouského a německého autoklubu ale dělá chybu. Experti nejprve do Volkswagenu Golf V Variant naložili kartony se skříní z Ikey a další drobnosti o celkové hmotnosti 145 kilo tak, jak by to udělal asi každý. Krabice položili na podlahu kufru, drobnosti naskládali na ně tak, jak se to zrovna hodilo.

Modrý Golf pak narazil do bariéry v rychlosti 45 kilometrů za hodinu a daň za ledabylé naložení skříní by mohla být velká. "Posádka by měla jen malou šanci opustit auto bez zranění," píše v tiskové zprávě ADAC. Těžké balíky se součástmi skříně narazily do opěradel sedadel a vytrhly je částečně z jejich upevnění. Řidič a spolujezdec tak byli natlačeni na airbagy a palubní desku.

Další zranění v takovém případě hrozila od volně se pohybujících drobností, které proletěly vozem a posádku zasáhly do hlavy.

Při druhém pokusu byly krabice se skříňovými díly naloženy důkladněji, na místě je držely pásy s ráčnami, prostor pro náklad oddělila síť, drobnosti byly uloženy tak, aby nemohly autem proletět. A za sedadla přišla srolovaná matrace. "To všechno pomůže, aby náklad neohrozil posádku auta a zbytečně nezvyšoval riziko poranění při srážce," říká Steffan Kerbl z ÖAMTC.

Kerbl však také upozorňuje na to, že bezpečnost v takovém případě omezují i možnosti, jak náklad vůbec správně upevnit. Zdůrazňuje, že v případě simulovaného nárazu v rychlosti 45 km/h a se 145kilovým nákladem se dostávají na své limity.

"Náklad na použité zajišťovací pásy během crash testu krátkodobě působil vahou sedmi tun," říká Kerbl. Právě onu enormní sílu, která na těžký náklad působí, by si řidiči měli uvědomit, když u Ikey nebo jiného obchodu s nábytkem nakládají auto.

Za špatně upevněný náklad, který může ohrozit posádku, však také hrozí pokuta. Na místě se dá uložit až 2000 korun, ve správním řízení od 1500 do 2500. 

Jak správně naložit auto u Ikey a dalších?

  • Těžké krabice mají přijít co nejníže a mají být samozřejmě zajištěny upínacími pásy. Ty by měly být napnuté a vedené seshora i zdola.
  • Pokud se těžké předměty vejdou, dají se bezpečně umístit i do zadního prostoru po nohy.
  • V případě, že ji máte k dispozici, použijte dělicí síť, volné drobnosti naložte do krabic, křehké věci (jako talíře) obalte dekou.
  • Vyhněte se tomu, aby náklad zasahoval až do prostoru předního cestujícího. V takovém případě ho raději naložte na přívěs nebo nechte vlastní vůz doma a půjčte si dodávku.
  • Využijte tvary nákladu a zavazadlového prostoru. Zapřete náklad o pevně ukotvené součásti auta, aby uvnitř neklouzal.
  • Nesklopená zadní sedadla slouží jako bezpečnostní přepážka.
  • Pokud nebudete sklápět zadní opěradla, pojistěte je zapnutím bezpečnostních pásů.
  • Zkontrolujte tlaky pneumatik (nafoukněte je na vyšší zátěž), a jestli nepřekračujete maximální zatížení zadní nápravy. Údaje byste měli najít v manuálu od auta.

Zdroje: ADAC, ÖAMTC

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Sněmovna žádá vládu o další kroky proti "vyvádění" povolenek z Liberty Ostrava

Sněmovna v souvislosti s prodejem emisních povolenek z hutní firmy Liberty Ostrava žádá vládu mimo jiné o to, aby podnikla kroky proti vyvádění povolenek pro potřeby jiných společností ve skupině GFG, do níž ostravská firma spadá.

Sněmovna také žádá vládu, aby prostřednictvím úřadů prověřila transakce spojené s prodejem povolenek a s poskytnutým úvěrem, za který se v rámci protipandemické pomoci zaručila Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) poslancům řekl, že úřady již dodržování podmínek poskytnutí úvěru i záruky za něj prověřují.

Žádosti vládě Sněmovna schválila ve svém usnesení, které na návrh Leo Luzara (KSČM) přijala v rámci projednávání informace ministra Havlíčka o situaci v ocelářském průmyslu. Debatu vyvolal nedávný prodej emisních povolenek z Liberty Ostrava jejímu sesterskému podniku v Rumunsku. Huť si v minulých letech povolenky šetřila, chce je využít k financování nezbytné modernizace. Prodej povolenek vyvolal protesty odborářů, kteří se obávali vyvádění peněz z firmy.

Sněmovna také žádá vládu, aby prostřednictvím ministra zahraničních věcí Jakuba Kulhánka (ČSSD) kontaktovala představitele britské vlády se žádostí o intervenci u vlastníka Liberty Ostrava ve věci dodržení slibů a závazků. Má jít o sliby a závazky dané české vládě při převzetí firmy od předchozího vlastníka. Liberty Ostrava patří od roku 2019 do Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty.

Další zprávy