Když mamuti sportují. Volkswagen ID.4 GTX je rychlý a obratný, ale ke GTI má daleko

Když mamuti sportují. Volkswagen ID.4 GTX je rychlý a obratný, ale ke GTI má daleko
Foto: Volkswagen
Martin Frei Martin Frei
21. 6. 2021 6:03
Přechod k novým druhům pohonu přináší spoustu úvah o zdrojích energie, účinnosti a ekologické stopě. Ale jsou tu i otázky prozaičtější, třeba jak pojmenovat silnou verzi elektromobilu. Škoda chystá Enyaq RS, Porsche prodává Taycan Turbo. Volkswagen sice u ID.4 přichází s novou zkratkou GTX, ale hned dodává, že to souvisí s dávným GTI. Co napověděly první jízdy v Německu?

Ústředí Volkswagenu leží uprostřed zoufale nudné roviny Dolního Saska. Do tak plochých končin - typicky na sever Nizozemska - nás novináře dříve zvali na předvádění hybridních a elektrických aut. Při jízdě po rovině bývá nejnižší spotřeba, a tak zelené modely vypadaly úsporněji, než jaké byly ve skutečnosti.

Tak tomu ale bylo před deseti lety. Dnes je Volkswagen v opačné situaci. Na svém nejsilnějším elektromobilu chce předvést dynamiku, rychlost a obratnost. V konvoji ohnivě rudých ID.4 míříme po dálnici přímo na jih, do národního parku v pohoří Harz.

Nejrychlejší ID.4 se jmenuje GTX a poznáte je podle černé střechy, nicméně jeho hlavní zbraní jsou silnější motory a pohon všech kol. Dokonce i proti nedávno představené Škodě Enyaq Sportline přidává ještě dalších 25 kW na celkových 220. Nejvyšší rychlost posouvá na 180 km/h a stovku pokoří za 6,2 vteřiny.

Většina z nás si takové tempo v elektromobilu mohla na dálnici legálně vyzkoušet poprvé. A nutno uznat, že to je kuriózní zážitek, dosud vyhrazený luxusním limuzínám. Krajina kolem se míhá bláznivě rychle, ostatní auta uhýbají z levého pruhu, v kabině přitom není slyšet nic než svist proudícího vzduchu. Okamžitá spotřeba ovšem dosahuje rabiátských 50 kilowatthodin na 100 kilometrů. Začínáme chápat, proč má elektrické Porsche Taycan dvoustupňovou převodovku - vysoké otáčky motorů žerou elektřinu jako Otesánek.

Za čarovným středověkým městem Goslar se silnice začíná vinout a stoupat do turistického ráje s divokou přírodou, jezery, vodopády i starobylými sídly. Za vidění by tu stálo leccos, ale času není nazbyt a organizátoři vybrali trasu, na níž se žádnému řidiči nechce zastavovat. Povrch se plynule vlní, do táhlých oblouků je dobře vidět, utažených zatáček poskrovnu. Tady se dá snadno jezdit rychle.

Zejména ve Volkswagenu ID.4. Síla motorů ve stoupáních exceluje a výchozí pohon zadních kol auto na výjezdu ze zatáček hezky usazuje. Na svou velikost si počíná obratně a pohotově. Snad až lehce sportovně, což také bylo úmyslem tvůrců.

Jenže to je právě ono - na svou velikost. Těch několik málo ostřejších zatáček zároveň ukazuje, že váhu přes dvě tuny nelze zamaskovat a navzdory nízkému těžišti má ID.4 k atletice Golfu GTI přece jen daleko. Pneumatiky pískají, karoserie se sune ke svodidlům a stabilizace musí tvrdě zakopnout brzdy, čímž nás připraví o rychlost. Je to sice čestné, ale nesportovní.

Proto se také ve Wolfsburku neopovážili písmena GTI použít a vymysleli zkratu GTX. Co vlastně znamená, nám nechtěli říct, ale symboliku má jasnou - rychlé auto, něco na způsob GTI. Se sportem by se to nemělo spojovat příliš doslovně, což ostatně u Volkswagenu vědí už léta. Donedávna vyráběli rodinný minibus, který se jmenoval Sportsvan.

Každopádně je GTX po zásluze technickým i cenovým vrcholem modelu ID.4. Česká cena startuje na 1 384 900 Kč, připlácí se pak už jen drobné za prosklenou střechu, průhledový displej nebo parádní diodový proužek mezi předními světly.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 35 minutami

Stát odebral 13 firmám kapacitu pro skladování v nevyužívaných zásobnících. Mezi nimi je i firma, kterou spoluvlastní Gazprom

Stát odebral 13 firmám kapacitu pro skladování plynu v zásobnících, kterou nevyužívaly. O kapacitu přišla mimo jiné Moravia Gas Storage, kterou spoluvlastní ruský Gazprom. Firmy přišly o kapacitu v celkovém objemu 261 milionů metrů krychlových plynu. Informoval o tom David Hluštík z ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Roční spotřeba plynu v ČR činí asi 9,4 miliardy metrů krychlových plynu, z Ruska pochází zhruba 98 procent.

Stát využil nový princip "use it or lose it", tedy "využívej to, nebo o to přijdeš". Zavedla ho novela energetického zákona, kterou v červnu podepsal prezident Miloš Zeman. Obchodníci s plynem, kteří nevyužijí svou rezervovanou kapacitu v zásobnících plynu v požadovaném minimálním množství, mohou o část této kapacity přijít.

Podle zákona mají nyní provozovatelé zásobníků za povinnost pořádat aukce s nulovou nebo zápornou vyvolávací cenou, v jejichž rámci bude odebraná kapacita nabízena případným zájemcům. Znamená to, že obchodníci by skladovali plyn zadarmo, nebo by za skladování dostávali zaplaceno. Podle informací ministerstva se první aukce pořádané společností Moravia Gas Storage nikdo nezúčastnil.

Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Policie na Jihlavsku pátrá po tříletém chlapci, odvezla ho matka, nemá ho v péči

Policie vyhlásila celostátní pátrání po tříletém chlapci Oliveru Surowieckém. V pondělí ho odvedla jeho pětadvacetiletá matka, ačkoliv je dítě rozhodnutím soudu svěřené do péče jiné blízké příbuzné. Chlapce měla žena předat v Jihlavě jeho babičce. Místo toho ho odvedla a o sobě ani o dítěti nedala žádnou zprávu. Lidé, kteří o chlapci něco vědí, mohou volat na tísňovou linku 158. V úterý to uvedla policejní mluvčí Jana Kroutilová.

Žena se synem podle zjištění policie kolem 19:00 v jihlavské ulici Matky Boží nastoupila do modrého auta Škoda Octavia kombi s registrační značkou 7AH9842, s nímž odjeli.

Chlapec je vysoký asi 70 centimetrů, je štíhlý. Má hnědé oči a plavé krátké vlasy. Na sobě měl modré krátké kalhoty, modré tričko s potiskem a modrobílé tenisky.

Žena je vysoká 161 centimetrů, má hubenou postavu. Má modré oči a rovné dlouhé plavé vlasy. Na zápěstí má jizvy a na zádech vytetovaný maják s andělskými křídly. Na sobě měla černou bundu, triko s obrázky mimozemšťanů a riflové krátké kalhoty.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 57 minutami

Pražská burza po více než dvou hodinách obnovila obchodování. Nefungovala kvůli technickým problémům

Pražská burza cenných papírů obnovila obchodování, úterní výpadek trval asi 2,5 hodiny. Burza o tom informovala na svém webu.

Důvodem přerušení obchodování byly problémy komunikačního připojení, sdělil mluvčí burzy Jiří Kovařík. Burza přerušila obchodování v 10:19, obchodování se všemi produkty bylo obnoveno od 13:00. Burza zároveň upozornila, že z technických důvodů zatím nejsou na jejím webu zobrazována aktuální data z obchodování.

Zdroj: ČTK
Další zprávy