Každý 20. řidič bourá rok co rok. Ostatní na ně doplácí

Radek Pecák Radek Pecák
6. 3. 2011 2:39
Malus se ve vyspělých zemích důsledně vyžaduje, u nás příliš ne
Zraněného spolujezdce nechal v havarovaném autě a utekl
Zraněného spolujezdce nechal v havarovaném autě a utekl | Foto: Policie ČR

Věk řidiče, bydliště, také to, zda má či nemá nezletilé děti a pochopitelně kubatura motoru pojištěného vozu. To jsou kritéria zohledňující cenu povinného ručení pro toho kterého majitele vozu u pojišťovny Allianz. Ale ještě podstatnější je pochopitelně to, zda řidič v minulých deseti letech boural či neboural a jak často.

Řidičů, kteří v minulých deseti letech nezavinili dopravní nehodu, jsou podle statistiky dvě třetiny z celkového počtu. Naopak těch, kteří jsou opakovaně, minimálně jednou za dva roky viníky dopravních nehod, je zhruba pět procent. 

V minulých dvou letech  paradoxně průměrné ceny povinného ručení klesaly. Pojišťovna Allianz chce zlevňovat  i nadále, například letos v průměru o deset procent, avšak jen těm, kteří nebourali a prokazatelně mohou doložit svůj nárok na bonus. Naopak od těch, kteří bourali, bude důsledně vyžadovat příplatek, tedy malus.

Někde platí hříšníci 2,5x více

Ten podle předsedy představenstva Allianz Jakuba Strnada například v Německu a Velké Británii může dělat třeba až 250 procent základní ceny povinného ručení.

U nás však prakticky žádní řidiči, kteří jsou kvůli svým bouračkám nuceni platit vyšší cenu, nejsou. Raději totiž po svých zaviněných nehodách změní pojišťovnu a ta jim nabídne povinné ručení často i se slevou, tedy malusem.

Allianz chce nastolit prostředí, že špatní řidiči budou přinuceni skutečně platit vyšší pojistky. Zatím to ti, kterým bude předepsáno vyšší pojistné, budou opět pravděpodobně řešit přechodem k jiné pojišťovně, Allianz však předpokládá, že podobně jako ona se postupně začnou chovat i konkurenti a časem už nebudou mít tito hříšníci kam přecházet. 

"Naše nová cenová politika zohledňuje ještě více než doposud škody jednotlivých motoristů, takže nyní bude každý platit podle svého individuálního účtu havárií a škod," uvedl Strnad. Od nového sazebníku si Allianz slibuje větší motivaci pro bezpečnější provoz na silnicích.

Obyvatel velkého města nemusí být diskriminován

Nový ceník Allianz je nyní výhodnější i pro nebourající řidiče ve městech. Například čtyřicetiletého Pražana, který nikdy nehavaroval, vyšlo povinné ručení za Škodu Octavii 1,9 ještě v minulém roce na 4216 korun, nyní nově zaplatí pouze 3414 Kč.

Povinné ručení poskytuje nyní 14 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy je stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru nebo dalších kritérií.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, stoupl v loňském roce o 123 000 na 6,633 milionu aut. Pojišťovně Allianz přibylo 53 000 vozidel na 667 000.

 

Právě se děje

Další zprávy