Každá čtvrtá oběť dopravní nehody je senior. Riziko úmrtí je pro ně dvojnásobné

ČTK ČTK
1. 4. 2019 12:05
Loni zemřelo na českých silnicích 565 lidí, z toho 136 bylo starších 65 let, což je o 15 víc než v roce 2017. Nejčastěji šlo o chodce, významný je i počet usmrcených cyklistů. Podíl seniorů na celkovém počtu obětí roste. Zatímco v roce 2009 to bylo necelých 17 procent, v roce 2018 tvořili starší lidé už čtvrtinu všech zemřelých. Sami senioři zavinili minulý rok víc než 8700 dopravních nehod, při nich přišlo o život 87 osob. ČTK o tom dnes informoval Roman Budský z Platformy Vize nula.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Jednou z příčin je stárnutí české populace. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci téměř 18 procent, do roku 2020 naroste na pětinu procenta a do roku 2050 budou lidé nad 65 let tvořit bezmála třetinu společnosti.

Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. "V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá - ohrožení je více než 16násobné," uvedl Budský.

Zvýšený počet nehod způsobených seniory zaznamenaly i pojišťovny. "Skupina řidičů 65+ zaviní stejný počet nehod jako mladí řidiči kolem 24 let. U mladých řidičů jde o nezkušenost, u seniorů o sníženou pozornost a dalším společným důvodem může být přecenění svých schopností," poznamenal Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.

Senioři loni zavinili 8738 dopravních nehod, při nichž přišlo o život 87 osob, z toho bylo 64 cestujících v osobních automobilech, devět chodců, šest motocyklistů, stejný počet cyklistů, jeden řidič nákladního vozu a jeden řidič mopedu.

"Zatímco na jeden tisíc všech nehod vyšetřovaných Policií ČR zemřelo 5,4 osoby, v případě nehod zaviněných seniory to bylo deset osob. Při nehodě zaviněné seniorem tak byla téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí jako smrtelná," uvedl Budský.

Loňské dopravní nehody si vyžádaly 136 obětí na životech mezi seniory. Nejčastěji umírali jako chodci, kterých bylo 41, následují řidiči osobních aut a jejich spolujezdci, usmrcených cyklistů bylo mezi staršími lidmi 15. Senioři tvořili 40 procent všech usmrcených cyklistů a 36 procent obětí z řad chodců.

Vzhledem k tomu, že podíl seniorů bude ve společnosti postupně narůstat, je podle odborníků na bezpečnost silničního provozu třeba v předstihu plánovat budoucí vývoj infrastruktury a dopravní obslužnosti. Prostor pro inovace mají i výrobci motorových vozidel a projekty zaměřené na vzdělávání účastníků silničního provozu.

Podíl usmrcených a těžce zraněných seniorů na celkovém počtu obětí a těžce zraněných

Rok Usmrceno seniorů Podíl seniorů na celkovém počtu obětí DN Těžce zraněno seniorů Podíl seniorů na celkovém počtu těžce zraněných
2009 137 16,5 442 12,5
2010 140 18,6 369 13,1
2011 108 15,3 406 13,1
2012 134 19,7 465 15,6
2013 118 20,2 485 17,4
2014 115 18,3 447 16,2
2015 140 21,2 461 18,1
2016 129 23,7 504 19,5
2017 121 24,1 501 21,4
2018 136 24,1 551 22,4

zdroj: Platforma Vize nula

Rozdělení usmrcených seniorů podle kategorií účastníků silničního provozu

Kategorie Počet obětí Podíl na celkovém počtu usmrcených seniorů (%) Podíl na celk. počtu obětí v dané kat. (%)
Chodec 41 30 36
Řidič osobního automobilu 39 29 19
Spolujezdec v osobním vozidle 29 21 30
Cyklista 15 11 40
Řidič motocyklu 10 7 12
Cestující v autobusu 1 1 50
Řidič mopedu 1 1 100
CELKEM 136

zdroj: Platforma Vize nula

 

Právě se děje

Další zprávy