Kalifornie už připravuje pravidla pro používání autonomních automobilů. Volant v nich zůstane

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
17. 12. 2015 8:50
Robotizovaná auta se zatím nikde na světě neprodávají, jejich intenzivní vývoj však pokračuje u všech důležitých automobilových výrobců. Prvními kroky směřujícími ke zcela autonomním vozidlům jsou například asistenční systém pro jízdu v kolonách nebo samočinné parkování.
Volant, byť třeba ne úplně tradiční, bude muset ve vozech zůstat.
Volant, byť třeba ne úplně tradiční, bude muset ve vozech zůstat. | Foto: Radek Pecák

Los Angeles - Kalifornie zveřejnila návrh prvních pravidel pro provoz aut bez řidiče, která podle odborníků mohou přispět k zavedení patřičné legislativy související s provozem robotických aut i jinde ve světě.

Jednou z hlavních zásad bude, aby vždy byl na palubě přítomen člověk, který je oprávněn řídit motorová vozidla. Nebude tedy v praxi možné, aby majitel poslal auto pro dítě do školky nebo aby se nechal v notně podroušeném stavu odvézt z restaurace domů. Je prý sice možné, že v budoucnu bude tato podmínka z pravidel vypuštěna, to ale závisí na zkušenostech z prvních let provozu.

Povinností výrobců rovněž bude, aby v automobilu zůstal volant, který umožní klasické ruční řízení. Některé firmy, například Google, nyní ve svém připravovaném autě volant ani pedály vůbec nemají.  

Výrobci podle kalifornských regulí dostanou nejprve licenci na leasingový prodej po dobu tří let. Prodejce bude po tuto dobu zaznamenávat, jak bezpečně vozy jezdí, a bude povinen tato data poskytovat státu. Ještě před předáním vozu šťastnému majiteli musí automobil projít bezpečnostním testem.

Vlastník bude povinen podstoupit speciální školení a získá oprávnění, které bude vyznačeno v řidičském průkazu.

Přes mnohé komplikace se očekává, že robotická auta výrazně sníží nehodovost a zachrání tisíce lidských životů. Auta k orientaci využívají radary, kamery a laserová čidla a spoléhají se na detailní mapy, které zaznamenávají například i výšku obrubníků nebo pozemní značení jízdních pruhů.

Kalifornští úředníci si nad dnes zveřejněným návrhem pravidel lámali hlavu několik let. Nevěděli si rady, jak stanovit bezpečnostní limity pro provoz, jak zabránit hackerům, aby převzali kontrolu nad cizím automobilem, jak chránit data o majiteli, která sám automobil shromažďuje pro potřeby provozu.

Na běžném trhu nikdo zatím ani v USA robotická auta nenabízí, optimisté očekávají zlom během několika příštích let. Prototypy zhruba desítky výrobců se zatím jen testují, byť už na veřejných komunikacích. Kalifornské regule jsou návrhem, který je volný k veřejné diskusi. Finální podoba má ale být otázkou už jen několika měsíců.

 

Právě se děje

Další zprávy