Kabely, ampéry a kilowatty. Víte, co je dobré znát před nákupem prvního elektromobilu?

Jan Markovič Roman Šitner, Jan Markovič
6. 10. 2017 7:14
Začít jezdit s elektromobilem není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Řidič musí být připraven na každou cestu a dobře plánovat. Nutné je zjistit kde jsou nabíjecí stanice a jaký formát podporují. Důležité je také vyznat se v kabelech. Sestavili jsme proto stručný přehleded toho, co je dobré vědět předtím, než si auto do zásuvky pořídíte.

Pokud plánujete koupi elektromobilu, najdete nabídku modelů včetně ceny a technických údajů zde.

Foto: Jan Horčík

Koncovky kabelů

Automobilovému průmyslu se pořád nepodařilo dohodnout nějaké standardy. Takže pro rychlé dobíjení jsou rozšířené tři naprosto nekompatibilní zásuvky, žádná ale není vyloženě okrajová - jedním je evropský standard, který používá například Volkswagen a BMW, druhou asijská norma, na kterou sází Nissan a třetí je cesta Tesly. Je třeba si to pamatovat a při plánování na to myslet. Rychlých dobíječek je ale málo, proto je třeba s sebou pro jistotu vozit dva kabely - jeden na dobíjení z třífázové zásuvky Mennekes, druhý je do běžné zásuvky na 230 voltů. Je možné si dokoupit řadu redukcí, ty jsou ale poměrně drahé, navíc zaberou další místo v kufru auta.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Lyžařka Smutná skončila v dálkovém běhu v Itálii pátá

Lyžařka Kateřina Smutná doběhla pátá v závodu seriálu Ski Classics La Venosta na 34 kilometrů. Na vítěznou Norku Astrid Slindovou ztratila česká reprezentantka čtyři a půl minuty, za třetím místem zaostala o 19 sekund. Mužský závod v Itálii vyhrál Rus Jermil Vokujev, Jan Šrail obsadil 28. místo

Už v prvním stoupání nastoupila Slindová, která si na vrchařskou prémii na 11. kilometru přivezla náskok 20 sekund. V cíli měla k dobru více než tři minuty před Švédkou Brittou Norgrenovou. Boj o třetí místo ovládla další Norka Kari Gjeitnesová.

"Během závodu jsem se necítila úplně špatně, i když trať byla dost náročná. V posledních stovkách metrů mi ale totálně odešly nohy. Cítila jsem to už včera na tréninku, když jsem jela něco rychlejšího. Myslím, že v tom sehrála roli ta vysoká nadmořská výška," uvedla v tiskové zprávě eD system Bauer Teamu Smutná, která na začátku prosince doběhla v prologu v Livignu druhá.

Seriál Ski Classics bude pokračovat po Novém roce, 11. ledna se v Rakousku pojede Kaiser Maximilian Lauf.

Zdroj: ČTK
Další zprávy